Researcher Database

Yukito Suzuki
Graduate School of Humanities and Human Sciences Division of Humanities Department of Cultural Diversity Studies
Associate Professor

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • Graduate School of Humanities and Human Sciences Division of Humanities Department of Cultural Diversity Studies

Job Title

  • Associate Professor

URL

J-Global ID

Research Interests

  • 双六   絵馬堂   奉納絵馬   歌舞伎   絵解き   美術史   松浦武四郎   掛幅縁起絵   在地緑起   天神画像   菅原道真   天神縁起絵   絵画史   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Aesthetic practices
  • Humanities & social sciences / Aesthetics and art studies
  • Humanities & social sciences / Art history
  • Humanities & social sciences / Aesthetics and art studies

Academic & Professional Experience

  • 2007/04 - Today Hokkaido University
  • 2004/04 - 2007/03 Hokkaido University Graduate School of Letters
  • 1993/04 - 2004/03 大阪市立美術館 学芸員
  • 2004 - Associate Professor

Education

  • 1991/04 - 1993/03  Kyoto University
  •        - 1993  Kyoto University  Graduate School, Division of Letters
  • 1986/04 - 1990/03  Kyoto University  Faculty of Letters
  •        - 1990  Kyoto University  Faculty of Literature

Association Memberships

  • 北海道芸術学会   美術史学会   美学会   

Research Activities

Published Papers

  • 米国・クリーブランド美術館「神道展」視察報告
    鈴木 幸人
    防府天満宮社報「さかたり」 (104) 4 - 5 2019/12 [Not refereed][Not invited]
  • 「晋の予譲の例を引き」―予譲の説話と絵馬をめぐって
    鈴木 幸人
    『かなしむ人間 』北大文学研究院ライブラリ 239 - 272 2019/08 [Not refereed][Not invited]
  • 松崎天神縁起絵巻研究会のこれまで
    鈴木 幸人
    防府天満宮社報「さかたり」102号 6 - 7 2018/12 [Not refereed][Invited]
  • 絵馬堂めぐり
    鈴木 幸人
    北海道美術館学芸員研究協議会会報「NORTHERN OWLS」第27号 (27) 1 - 1 2018/12 [Not refereed][Invited]
  • 「武四郎と天神信仰「聖跡二十五霊社順拝双六」をめぐって」
    鈴木 幸人
    北海道博物館 第4回特別展「幕末維新を生きた旅の巨人 松浦武四郎 —見る、集める、伝える—」展覧会図録 2018/06 [Not refereed][Invited]
  • 恋する姿の日本絵画史
    鈴木 幸人
    『恋する人間 人文学からのアプローチ』北大文学研究科ライブラリ 27 - 62 2018/05 [Not refereed][Not invited]
  • アートトークvol.38報告 写真甲子園を語る―東川町:「写真の町」のこれまでとこれから
    鈴木 幸人
    北海道芸術学会ニューズレター№20 (20) 2017/09 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    北海道芸術論評 北海道芸術学会 (9) 21 - 33 2017/03 [Refereed][Not invited]
  • 北野天神縁起絵巻(杉谷神社本天神縁起絵巻解説)
    鈴木 幸人
    『三重県史 別編』 154 - 156 2014/03 [Not refereed][Not invited]
  • フランス国立ギメ東洋美術館蔵・太政威徳天縁起―天神縁起絵の系譜における位置―
    鈴木 幸人
    『長岡天満宮資料調査報告書 美術・中世編』 114 - 121 2012/11 [Not refereed][Not invited]
  • 笑いの日本美術史
    笑い力 123 - 149 2011 [Not refereed][Not invited]
  • 在地縁起絵と天神信仰
    松崎天神縁起絵巻七百年記念 防府天満宮展 100 - 111 2011 [Not refereed][Not invited]
  • 日本美術の評価における美術館の役割
    鈴木 幸人
    NORTHERN OWLS(北海道美術館学芸員研究協議会会報) (19) 14 - 14 2010/05 [Not refereed][Invited]
  • 菅生天満宮所蔵・掛幅形式の天神縁起絵について
    『太子信仰と天神信仰 ―信仰と表現の位相―』 295 - 326 2010 [Not refereed][Not invited]
  • 生根神社 奥の天神 桃山様式の華麗な本殿
    鈴木 幸人
    森琴石と歩く大阪―明治の市内名所案内 126 - 127 2009/08 [Not refereed][Not invited]
  • 禅宗方丈襖絵についての「違和感」と「見方」
    鈴木 幸人
    視覚の現場―四季の綻び (2) 28 - 29 2009/08 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    緑茶通信 世界緑茶協会 0 (24) 3 - 8 2009/03 [Not refereed][Not invited]
  • 元禄文化の特色―光琳と多代が感じた時の流れ―
    鈴木 幸人
    明治座平成20年8月「元禄めおと合戦 ―光琳と多代―」プログラム 37 - 39 2008/08 [Not refereed][Not invited]
  • 近世における北野天神縁起絵巻の制作
    鈴木 幸人
    歴史と古典 北野天神縁起を読む 207 - 228 2008 [Not refereed][Not invited]
  • Suzuki Yukito
    The annual report on cultural science 北海道大学 126 (126) 1 - 36 1346-0277 2008 [Not refereed][Not invited]
  • 渡会春彦(白太夫)の登場する天神縁起絵
    鈴木 幸人
    天満宮梅風会報 16 - 17 2007/06 [Not refereed][Not invited]
  • プライスコレクション展が教えてくれること ―あるいは、プライスコレクション展を京近美で視るために―
    鈴木 幸人
    京都国立近代美術館ニュース『視る』 (426号) 2 - 5 2006/09 [Not refereed][Not invited]
  • “展覧会的知”ということ ―美術館をめぐる対話のための前提、私案
    鈴木 幸人
    熱風(GHIBLI) 第4巻第4号 (通巻40号) 22 - 26 2006/04 [Not refereed][Not invited]
  • Suzuki Yukito
    Journal of the Graduate School of Letters 北海道大学 1 (1) 53 - 67 1880-8832 2006/02 [Not refereed][Not invited]
     
    In this paper, I examined the "scheme" observed in the screen pictures of Sangen-in, Daitoku-ji temple. Conventionally, paintings other than ukiyo-e paintings, especially those by Kyoto artists during the late premodern period have not been studied from this viewpoint, those works will be interpreted. The wall pictures and sliding screens of the various subtemples that decorate Daitoku-ji (Murasakino,Kita-ku,Kyoto City) cover a wide range of times and schools;they stretch from the Muromachi to the late Edo, on to premodern, and from the Soga School to the Kano, the Hasegawa,and the Unkoku. Of them, there are five rooms and 41 panels that contain the screen pictures of Sangen-in, Daitoku-ji temple in Sangen-in Hojo (the residence for the head priest)(the old Ryusho-ji Guest Hall). They are all ink paintings by Hara Zaichu (1750-1838), a major figure in Kyoto art circles. Zaichu learned from Chinese and old Japanese paintings and often diverted their designs for his own paintings. This act of "imitation" or "diversion" has led to low evaluations of Zaichu's paintings from the standpoint of individuality and originality. In the case of the wall and sliding-door paintings of Sangen-in, some consider the "Tiger Picture" in the Shicchu room to be merely an enlarged version of the "Dragon-and-Tiger Picture" by Mokkei (Muxi), which has traditionally been passed down at Daitoku-ji temple. However, there seem to be some hidden artistic scheme, which was not merely "a diversion of designs." For this reason,we first analyzed the screen pictures in every room to find out which originals Zaichu based his works upon and what styles he employed,and then examined the combinations of the rooms to fully comprehend his scheme. As a result, the research clarified that Zaichu had made original works out of screen pictures by the Ami School,the Kano School,and painters of realism (the Maruyama School) by motif, subject, and technique for each room; the whole composition revealed an intent to "assort school-by-school characteristic features." One may even conclude that by 1820 at the age of 71, Zaichu reorganized those paintings into one large piece of Hojo wall painting -- it can be said that most parts of it were produced at Daitoku-ji subtemples. That is why we would like to temporarily call it, "An Art History in 1820 (Bunsei 3)." Although the existence of Zaichu's screen pictures has been well known, no sufficient research has been conducted. Thus, by accumulating analyses and studies,we will be closer to starting to clarify some of the traits Japanese culture is supposed to contain such as "quotation," "parody" and "imitation."
  • 余呉・草岡神社伝来の北野天神縁起絵巻について
    「太子信仰と天神信仰の比較史的研究―信仰と表現の位相―」基盤研究B(1)[14310157]平成14~17年度科学研究費補助金研究成果報告書 225 - 238 2006 [Not refereed][Not invited]
  • 菅公イメージの変容と系譜 ―京都・常照皇寺伝来の北野天神縁起絵巻について―
    鹿島美術研究(年報第23号別冊) (23号別冊) 286 - 296 2006 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 69 (12) 111 - 121 0289-0062 2005/12 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 69 (8) 111 - 121 0289-0062 2005/08 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 69 (5) 103 - 114 0289-0062 2005/05 [Not refereed][Not invited]
  • 京都襖絵細見記(11) 三玄院 ―「画派・画系づくし」の趣向―
    茶道雑誌 69 (5) 103 - 114 2005 [Not refereed][Not invited]
  • 京都襖絵細見記(18) 建仁寺開山堂方丈
    茶道雑誌 69 (12) 111 - 121 2005 [Not refereed][Not invited]
  • SUZUKI Yukito
    Aesthetics 美学会 56 (3) 72 - 72 0520-0962 2005 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 68 (12) 103 - 113 0289-0062 2004/12 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 67 (8) 35 - 41,11〜15 0289-0062 2003/08 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    大阪の歴史と文化財 大阪市文化財協会 0 (10) 18 - 24 1344-7319 2002/10 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    国文学 至文堂 67 (4) 137 - 147 0386-9911 2002/04 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 65 (12) 103 - 111 0289-0062 2001/12 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 65 (7) 36 - 42,10〜15 0289-0062 2001/07 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 64 (2) 103 - 111 0289-0062 2000/02 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 63 (12) 103 - 112 0289-0062 1999/12 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 63 (7) 103 - 111 0289-0062 1999/07 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 62 (8) 103 - 111 0289-0062 1998/08 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 61 (3) 103 - 108,101-102 0289-0062 1997/03 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 60 (12) 103 - 108,図版101 0289-0062 1996/12 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 60 (9) 35 - 40,図巻頭16〜19 0289-0062 1996/09 [Not refereed][Not invited]
  • 鈴木 幸人
    茶道雑誌 河原書店 60 (6) 101 - 108 0289-0062 1996/06 [Not refereed][Not invited]
  • 天神縁起絵の諸相 その系譜と展開考察への覚書
    鈴木 幸人
    国文学 解釈と鑑賞 (851) 137 - 147 [Not refereed][Not invited]

Books etc

  • 鈴木, 幸人, 林寺, 正俊, 谷古宇, 尚, 阿部, 嘉昭, 笹岡, 正俊, 吉開, 将人, 橋本, 雄, 冨田, 康之 
    北海道大学出版会 2019/08 (ISBN: 9784832934047) ix, 279p
  • 佐々木, 亨, 鈴木, 幸人, 今村, 信隆, 鳥羽, 早弥佳 
    北海道大学 2019/03 冊
  • 鈴木, 幸人, 阿部, 嘉昭, 宮下, 弥生, 松嶌, 明男, 川口, 暁弘, La Fay, Michelle, 樽本, 英樹, 瀧本, 彩加, 近藤, 智彦 
    北海道大学出版会 2018/06 (ISBN: 9784832934023) ix, 279p
  • 三重県史 別編
    鈴木 幸人 (Contributor北野天神縁起絵巻(杉谷本解説))
    三重県 2014/03
  • 太宰府系天神縁起の世界
    鈴木 幸人 (Joint work第1章(天神縁起絵の系譜と展開、p.9-36)、第2章1節(太宰府系天神縁起の系譜概説、p.38-42)、同5節(満盛院本・延寿王院本天満宮縁起画伝からの展開、p.63-70)、第3章1節(天神縁起満盛院本 絵解き、共同担当及び総括、p.71-152)、同2節(天神縁起満盛院本及び天神縁起絵場面比較、p.151-161)、第4章(太宰府系掛幅縁起絵全幅図版およびあとがき、p.162-169)の執筆構成担当および全体総括担当)
    2012/03
  • 冨田 康之, 千葉 惠, 川口 暁弘, 櫻井 義秀, 安達 真由美, 鈴木 幸人, 津田 芳郎, 武田 雅哉, 千葉 惠 (Joint work「笑いの日本美術史」 p.123-149)
    北海道大学出版会 2011/04 (ISBN: 4832933779) 220
  • 千葉, 恵, 冨田, 康之, 川口, 暁弘, 櫻井, 義秀, 安達, 真由美, 鈴木, 幸人, 高橋, 芳郎, 武田, 雅哉 
    北海道大学出版会 2011/03 (ISBN: 9784832933774) x, 202p
  • 太子信仰と天神信仰
    鈴木 幸人 (Joint work)
    思文閣出版 2010/05
  • 武田, 佐知子, 鶴崎, 裕雄, 高島, 幸次, 濱岡, 伸也, 下鶴, 隆, 松本, 真輔(日本文学), 伊藤, 純, 榊原, 小葉子, 稲城, 正己, 脇田, 晴子, 松浦, 清, 鈴木, 幸人, 竹居, 明男 
    思文閣出版 2010/05 (ISBN: 9784784214730) ii, 349, iip, 図版 [2] p
  • 歴史と古典 北野天神縁起を読む
    鈴木 幸人 (Joint work「近世における北野天神縁起絵巻の制作」、p.207-228)
    吉川弘文館 2008/11
  • 「円山応挙〈写生画〉創造への挑戦」展図録
    鈴木 幸人 (Joint work)
    毎日新聞社 2003/09
  • 菅原道真没後1100年 天神さまの美術展図録
    鈴木 幸人 (Joint work)
    東京新聞 2001/07
  • 智恩寺と天橋立
    鈴木 幸人 (Contributor)
    天橋山智恩寺 1999/05
  • なにわづに咲くやこの花 大阪画壇の近世/近代(大阪市立美術館展覧会図録)
    鈴木 幸人 
    大阪市立美術館 1998/08
  • 「煎茶 美とそのかたち展」(大阪市立美術館展覧会図録)
    鈴木 幸人 (Joint work)
    大阪市立美術館 1997/09
  • 京都画壇の19世紀 第2巻 文化・文政期
    鈴木 幸人 (Contributor)
    思文閣出版 1994/10
  • 宮津市史 資料編第五巻(美術工芸編)
    鈴木 幸人 (Contributor)
    宮津市教育委員会 1994/06

Conference Activities & Talks

  • 絵馬堂めぐりの絵画論  [Not invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア北海道美術館協力会 美術講座プレミアム2019年  2019/09
  • 北海道大学文化多様性論講座・学芸員リカレント教育プログラム 公開シンポジウム: 「文化多様性は何をめざすのか — ミュージアムと考える、新時代」討論司会  [Not invited]
    鈴木幸人
    2019/06
  • 松崎天神縁起絵巻研究会シンポジウム「松崎天神縁起絵巻の尽きせぬ魅力」コーディネーター  [Invited]
    鈴木 幸人
    2019/03
  • 予譲の絵馬の絵画論  [Not invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア北海道美術館協力会 美術講座プレミアム2018年  2018/11
  • 絵馬めぐり2 船絵馬と北前船のネットワーク  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北大道新アカデミー「ワールド・カルチャー・マップ アートで巡るヒト・モノ・コト」  2018/07
  • 絵馬めぐり1 大絵馬と絵馬堂のアートヒストリー  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北大道新アカデミー「ワールド・カルチャー・マップ アートで巡るヒト・モノ・コト」  2018/07
  • 泣く人、嘆く人々―天神縁起の人々  [Not invited]
    鈴木 幸人
    平成30年度北大文学研究科公開講座「かなしむ人間」  2018/05
  • 「傾城反魂香」の日本絵画史  [Invited]
    鈴木 幸人
    北海道立近代美術館 美術講座プレミアム  2017/09
  • 海に祈る絵馬  [Invited]
    鈴木 幸人
    海の宝をめぐる人と環境 海と日本PROJECT講演会  2017/07
  • 恋の日本絵画史  [Not invited]
    鈴木 幸人
    平成29年度北大文学研究科公開講座「恋する人間」  2017/05
  • 歌舞伎の絵画  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北海道芸術学会 第27回例会  2016/11
  • 「海の向こうに見えるもの―日本絵画に描かれた海」  [Invited]
    鈴木 幸人
    海の宝マリンブルーフェスタ in 札幌  2016/08
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2016年美術講座  2016/07
  • 資料紹介 金沢・崇禅寺所蔵の天神縁起絵扁額について  [Not invited]
    鈴木 幸人
    第7回松崎天神縁起研究会  2016/02
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2015年美術講座  2015/08
  • 資料紹介 京都・吉祥院天満宮所蔵十二幅本天神縁起絵について  [Not invited]
    鈴木 幸人
    松崎天神縁起研究会  2015/02
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2014年美術講座  2014/07
  • 天神在地縁起に関する諸問題  [Not invited]
    鈴木 幸人
    松崎天神縁起研究会  2014/02
  • 視線のドラマ  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北大文学研究科人文学カフェ  2013/11
  • 松浦武四郎と天神在地縁起―「聖跡二十五霊社順拝双六」をめぐって―  [Not invited]
    鈴木 幸人
    美学会東部会 平成25年度第3回美学会例会  2013/09
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Not invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2013年美術講座  2013/08
  • 双六・巡礼・天神信仰  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北海道芸術学会  2013/03
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2012年美術講座  2012/07
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2011年美術講座  2011/07
  • 江戸の文雅―秋風帖をめぐって―  [Invited]
    鈴木 幸人
    正木美術館2010年秋季展講演会  2010/10
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2010年美術講座  2010/08
  • 天神縁起について  [Invited]
    鈴木 幸人
    大阪天満宮 天満天神勉強会・第四期御伽塾  2010/01
  • 美術の見方・感じ方(日本編)  [Invited]
    鈴木 幸人
    アルテピア 北海道美術館協力会 2009年美術講座  2009/08
  • 日本美術の評価における美術館の役割  [Invited]
    鈴木 幸人
    平成20年度 第17回 北海道美術館学芸員研究協議会 研究協議「美術館とコレクション」事例報告  2009/03
  • 〈学問の神様〉の造形 雷/御霊/菅原道真  [Invited]
    鈴木 幸人
    北大博物館セミナー  2009/02
  • 笑いの日本美術史  [Not invited]
    鈴木 幸人
    平成20年度文学研究科公開講座「笑いの力」  2008/07
  • 菅生天満宮 掛幅本天神縁起絵  [Not invited]
    鈴木 幸人
    天満天神研究会/太子信仰と天神信仰の比較史的研究会(合同研究会)  2008/01
  • 日本美術史[ニセモノ]事件簿  [Not invited]
    鈴木 幸人
    平成19年度文学研究科公開講座「嘘八百-ウソとペテンの文化誌」第6回  2007/06
  • 所謂「丁類(安楽寺本系)」の詞書をもつ天神縁起絵巻について ―京都・常照皇寺本、滋賀・草岡神社本―  [Not invited]
    鈴木 幸人
    第21回天満天神研究会/第7回太子信仰と天神信仰の比較史的研究会(合同研究会)  2006/01
  • 所謂「丁類(安楽寺本系)」の詞書をもつ天神縁起絵巻について  [Not invited]
    第59回美術史学会全国大会(名古屋大学)  2006
  • 趣向の美学 美術と芸能をむすぶもの  [Not invited]
    鈴木 幸人
    島根県立芸術文化センター坂東玉三郎特別公演開催記念講演会  2005/11
  • 天神縁起絵と天神信仰  [Not invited]
    鈴木 幸人
    大阪天満宮 第三期天満天神御伽塾・講座  2005/05
  • 「模倣」の諸相 -原在中障壁画論-  [Not invited]
    第56回美学会全国大会(慶應義塾大学)  2005
  • 文政3年の<美術史> 大徳寺・三玄院方丈障壁画論  [Not invited]
    北海道芸術学会第5回例会(北海道立近代美術館)  2005
  • 水墨画の変容 ―文人画と写生画  [Not invited]
    鈴木 幸人
    東京国立博物館・テーマ別講演会「日本の水墨画」  2004/09
  • 瀧を観る人 観瀑図の系譜  [Not invited]
    鈴木 幸人
    北海道芸術学会・アートトーク  2004/07
  • 天神縁起絵の変容―道明寺説話をめぐって  [Not invited]
    鈴木 幸人
    美術史学会 西支部例会  2003/01
  • 煎茶の位相、その試論  [Not invited]
    鈴木 幸人
    美学会 西部会例会  1996/12

Works

  • 「アイヌ芸術」に関するシンポジウムの企画・運営
    2007
  • 「夷酋列像研究会」コメンテーター
    2007

Research Grants & Projects

  • 北海道内所在奉納大絵馬の基礎的研究
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : 鈴木 幸人
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : SUZUKI YUKITO
     
    I strove to collect the image of "Kanko(Sugawara Michizane) " in many genres. So I made an effort toward collection of data about a visual work of an peculiar origin story in each area and each Tenmangu. In particular, I aimed at Takeshirou Matsuura with concerning in Tenmangu in all partand tried an analysis and consideration from the angle about the source of view and composition of sugoroku(Japanese parcheesi, "sugoroku of 25 sacred remains") . I showed the characteristic of the original story and the composition of Tenjin-engi of the Kisshouin Tenmangu possession . And I'm thinking that suggests existence of a group of the Tenjin-engi picture.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2009 -2011 
    Author : SUZUKI Yukito
     
    I strove to collect the image of Kanko(Sugawara Michizane) in many genres of modern times.And I tried to decipher of all scenes of the paintings of several episodes in local area in the possession of the Manjo-in temple, Dazaifu Tenjin.Moreover, according to the analysis of Matsuura Takeshiro's Tenjin faith, I proposed a new viewpoint about the formation of the divinity of the Tenjin faith. In addition, I could clarify the introduction and stylistic feature of the Musee Guimet's scroll paintings.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2006 -2008 
    Author : SUZUKI Yukito
     
    様々な分野(縁起絵巻、天神画像、神像彫刻、御伽草子、奈良絵本、近世読本、浄瑠璃、歌舞伎、近代絵画、講釈、絵本…、)にわたる「菅公イメージ」データを網羅的に収集することができた。それらをふまえて、新出資料として「丁類の詞書をもつ」縁起絵、「白太夫の登場する」縁起絵等を紹介、「在地縁起(ご当地説話)」の代表例である「道明寺説話」に関わる縁起絵と信仰の変容を分析し、当該分野に新知見をもたらすことができた。

Educational Activities

Teaching Experience

  • 博士論文指導特殊演習
    開講年度 : 2019
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 文学研究科
  • 博士論文指導特殊演習Ⅰ
    開講年度 : 2019
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 文学院
  • 修士論文・特定課題指導特殊演習
    開講年度 : 2019
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 文学研究科
  • 修士論文・特定課題指導特殊演習
    開講年度 : 2019
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 文学院

Social Contribution

Social Contribution

Others

  • 2019/09 -2019/09 北海道芸術学会 アートトークvol.48「ダンボールアートトーク〈手作り〉工作の本音」企画運営司会
    北海道芸術学会アートトークvol.48 「ダンボールアートトーク〈手作り〉工作の本音」(講師:吉田傑)2019年9月22日
  • 2019/08 -2019/08 北海道芸術学会 アートトークvol.47 「閉じ込められて開く世界 浅井美紀「しずく写真」の魅力」企画運営司会
    北海道芸術学会 アートトークvol.47 「閉じ込められて開く世界 浅井美紀「しずく写真」の魅力」(講師:浅井美紀)2019年8月10日
  • 2019/05 -2019/05 カタログ企画編集協力、『神田日勝作品集成』
    美術館カタログ企画編集協力、『神田日勝作品集成』、鹿追町神田日勝記念美術館、2019年5月発行
  • 2019/05 -2019/05 芸術学研究室15周年芸術学研究会「芸術学をめぐる4つのC」企画運営、問題提起
    北海道大学文学研究科芸術学研究室15周年芸術学研究会「芸術学をめぐる4つのC」企画運営、問題提起 (2019年5月4日、5日、北海道大学にて開催)
  • 2017/06 -2017/06 北海道芸術学会 アートトークvol.39 「アナウンサーの見た・伝えた古典芸能の世界」企画運営司会
    北海道芸術学会アートトークvol.39「アナウンサーの見た・伝えた古典芸能の世界」(講師:古谷敏郎)2017年6月18日
  • 2016/09 -2016/09 北海道芸術学会 アートトークvol.38「写真甲子園を語るー東川町:「写真の町」のこれまでとこれから」企画運営司会
    北海道芸術学会アートトークvol.38「写真甲子園を語るー東川町:「写真の町」のこれまでとこれから」(講師:吉里演子)2016年9月4日
  • 2014/10 -2014/10 北大総合博物館平成26年度企画展 「美術の北大」―いま、明らかになる大学所蔵絵画―企画運営
    「北大総合博物館平成26年度企画展 「美術の北大」―いま、明らかになる大学所蔵絵画―」の企画運営、図録作成等 (2014年10月4日~11月30日、北海道大学総合博物館3階企画展室にて開催)
  • 2014/05 -2014/05 芸術学講座10周年記念芸術学研究会 「アートの“現場”と芸術学」企画運営
    北大芸術学講座10周年記念芸術学研究会「アートの“現場”と芸術学」の企画運営 (2014年5月4日、北海道大学にて開催)
  • 2013/03 -2013/03 北海道芸術学会第20回例会の企画運営担当
    北海道芸術学会第20回例会(2013年3月17日、北海道立近代美術館で開催)の企画運営 とくにパネルディスカッション「北海道・アート・ツーリズム」企画構成担当の企画運営担当
  • 2007/10 -2007/10 「トムテカラカラ 美しくつくる ―アイヌ芸術への視点」企画運営
    「トムテカラカラ 美しくつくる ―アイヌ芸術への視点」(第58回美学会全国大会実行委員会・北海道芸術学会・北海道立近代美術館主催、2007年10月6日、北海道立近代美術館講堂)の企画
  • 2007/03 -2007/03 「夷酋列像研究会」コメンテーター
    国立民族学博物館共同研究「夷酋列像研究会」コメンテーター (2007年3月24日、北海道立近代美術館にて開催)


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.