Researcher Database

Katsusuke Shigeta
Information Initiative Center Media Education
Associate Professor

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • Information Initiative Center Media Education

Job Title

    Associate Professor

E-mail

  • shige@jamsquare.org

URL

Research Interests

  • Learning Assessment   MOOC   Open Educational Resources   Open Education   Educational Technology   SNS   OER   LPS   Estimator   

Research Areas

  • Science education/Educational technology / Educational technology

Academic & Professional Experience

  • 2013/04 - Today    Hokkaido UniversityAssociate Professor

Research Activities

MISC

  • 重田 勝介  情報処理  59-  (7)  627  -627  2018/06   [Not refereed] [Not invited]  
    インターネットを通じて教育学習を促進する活動である「オープンエデュケーション」は,いまや社会におけるオープン性(Openness)追求の主要な柱となりつつある.現在,オープンアクセス,オープンデータ,オープンサイエンスなど,多様な分野における"Open"な実践や議論が進展しているが,オープンエデュケーションは教育におけるオープン性を実現するアプローチとして国際的に確固たる位置を占めつつある.特に米国においては,オープン教科書の普及が米国内における教育格差の是正に寄与することが大いに期待されている.この中で,費用削減効果に限らないOER導入の意義を再定義しようとする動きもある.これが「オープンな教育学(OpenPedagogy)」である.
  • 森 秀樹, 永嶋 知紘, 武田 俊之, 林 康弘, 金子 大輔, 小島 一記, 八木 秀文, 重田 勝介  日本教育工学会研究報告集  18-  (1)  363  -367  2018/03   [Not refereed] [Not invited]
  • 武田 俊之, 林 康弘, 重田 勝介, 森 秀樹, 金子 大輔, 八木 秀文, 永嶋 知紘  日本教育工学会研究報告集  17-  (5)  225  -232  2017/12   [Not refereed] [Not invited]
  • 松田 岳士, 渡辺 雄貴, 重田 勝介, 近藤 伸彦, 加藤 浩  日本教育工学会研究報告集  17-  (1)  63  -68  2017/03   [Not refereed] [Not invited]
  • YOSHIMOTO Yuko S., IMAI Ako, MUTO Shimako, FUJIKURA Junko, KATURAGI(IKEDA) Hiromi, MAESAKO Takanori, SHIGETA Katsusuke, NAKAZAWA Akiko, OKUBAYASHl Taiichiro, ZAORSKI Spence W., MATSUKAWA Hideya, MORIKAWA Osamu, BOONYARITICHAIKIJ Surasak  日本健康学会誌 = Japanese journal of health and human ecology  83-  (2)  41  -54  2017/03   [Not refereed] [Not invited]
  • 重田 勝介  情報処理  58-  (3)  180  -183  2017/02   [Not refereed] [Not invited]  
    オープンエデュケーションはインターネットを基盤とした活動であり,ディジタルコンテンツを教材として用いていることから,ディジタルテクノロジーを活用した教育であるEdtechとのかかわりが見られ,MOOCをEdtechによる教育イノベーションの一つとして捉えることもできる.オープンエデュケーションの本質は教育をオープンにして学習機会を促進することにあり,エドテックを含む現代的なテクノロジーを用いながら,オープン性を中心に据えた特徴ある活動を展開している.このような観点から,本稿ではオープンエデュケーションの特徴的な活動とEdTechとのかかわりについて解説する.
  • 重田 勝介  日本通信教育学会研究論集  65  -68  2017   [Not refereed] [Not invited]
  • KOJIMA Kazuki, SHIGETA Katsusuke  JSSE Research Report  32-  (1)  21  -24  2017   [Not refereed] [Not invited]  

    科学的研究やそれを応用した技術が生活の中により深く浸透してきており,意思決定の場面に一般市民も関与することの重要性が増している。そのため,科学や技術に対する興味・関心を持ち,科学技術リテラシーを獲得することが今後ますます重要となる。しかし,学校教育の段階では知識の提供が中心であり,科学について理解し関わろうとする態度への変容を意図した実践は少ない。そこで,本研究では,科学技術についての知識の獲得と態度変容を目指した教育実践を行い,協同的な学習を取り入れることによる効果を検討した。
     質問紙調査を行った結果,生徒毎にばらつきはあるものの,実践の前後で学習内容についての知識の向上がみられた。また,科学的リテラシーにおける態度についても,変容が見られることが明らかとなった。今後,量的分析および質的分析をさらに深め,科学的リテラシーにおける態度を育成するために重要な要素を明らかにすることを目指す。

  • Shigeta Katsusuke, Koizumi Mitsuyo, Sakai Hiroyuki, Tsuji Yasuhiro, Inaba Rieko, Hiraoka Naoshi  Open Praxis  9-  (2)  195  -206  2017   [Not refereed] [Not invited]  
    Awareness about Open Educational Resources (OERs) and the purposes for offering and adopting OERs and Massive Open Online Courses (MOOCs) were analyzed using a detailed survey of higher education across Japan, which was conducted in 2015. A comparison with a similar study conducted in 2013 revealed that awareness of OERs has increased slightly and the number of MOOCs offered has increased significantly in the intervening two years. The increase of offerings and adoption was low for OERs but high for MOOCs. OERs are used to improve the learning environment for students, while MOOCs aim to promote lifelong learning. Only one-fifth of the institutions surveyed in 2013 offered MOOCs or advanced their plans to offer them in 2015, and institutions that did offer MOOCs or advance such plans to offer them after the previous survey tended to provide MOOCs for society and for promotional purposes, not only for themselves because Japanese institutions are self-sustainable in terms of open education activities, operating without the support of the government or foundations.
  • YOSHIMOTO Yuko S., IMAI Ako, MUTO Shimako, FUJIKURA Junko, KATURAGI(IKEDA) Hiromi, MAESAKO Takanori, SHIGETA Katsusuke, NAKAZAWA Akiko, OKUBAYASHI Taiichiro, ZAORSKI Spence W., MATSUKAWA Hideya, MORIKAWA Osamu, BOONYARITICHAIKIJ Surasak  Japanese Journal of Health and Human Ecology  83-  (2)  41  -53  2017   [Not refereed] [Not invited]  

    We evaluated the effects of a nutrition education program using HyperMirror, a video-mediated communication system, on the acquisition of appropriate food and dietary choice skills among Japanese and Thai schoolchildren, and the applicability of HyperMirror for a nutrition education program. HyperMirror uses composite video images and mirrored self-images to make geographically remote individuals feel as if they are in the same room.

    The nutrition program, assessed using a pre-post study design, was conducted in 2006 (wherein the target was food choices based on food groups) and 2007 (wherein the target was planning a well-balanced breakfast). Periodic newsletters were distributed between the yearly sessions to ensure knowledge retention. Subjects were students (aged 9-10 years in 2006) from urban areas of Japan (n=70) and Thailand (n=21) who participated in both the lectures in 2006 and 2007.

    The study environment was evaluated after every year's distance lecture.

    We also assessed program impact in terms of changes in nutritional knowledge, attitudes and behaviors towards appropriate food and dietary choice. The following behavioral objectives were assessed; (1) making appropriate diet choices, (2) understanding and being interested in foreign dietary/food cultures, and (3) being concerned about their own nutrition after three weeks of distance learning in 2007.

    The mean study environment scores were high overall for both sessions (3.8 for Japanese students, 4.4 for Thai), and changes in nutritional knowledge, attitudes, and behaviors were observed. Over 50% of Japanese and Thai students agreed on behavioral objective (1), while agreement rates for behavioral objectives (2) and (3) were greater among Thai than among Japanese students, partly because the periodical newsletters helped maintain students' learning interest and retention. Our study showed that a distance-learning nutritional education program using HyperMirror effectively induced behavioral channges and improved knowledge of food culture. We also confirmed HyperMirror's applicability to such programs.

  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (2)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (1)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (1)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (2)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, OHKAWAUCHI Takaaki, TATENO Yoshikazu, FUKUYAMA Yuki, KAGAWA Junko, TANAKA Sayaka, KATO Masanori, UEDA Junko  Japan Journal of Educational Technology  35-  (4)  399  -409  2012/03   [Not refereed] [Not invited]  
    This research aims to propose the framework to support beginning teachers in higher education to deal with their problems at their workplace. We developed the online environment "Aloha!", utilizing the dialogue rule proposed by Kato (2009) referred to narrative-approach. "Aloha!" enables to have a dialogue and discuss their problems using video conferencing on the web. From the practice participated 8 beginning teachers using "Aloha!", it revealed that this practice contributed to solve their problems and change their perspectives on their problems. It suggested that the functions of "Aloha...
  • 重田 勝介  情報処理  57-  (1)  74  -77  2015/12   [Not refereed] [Not invited]  
    知識基盤社会における生涯学習の手段として,インターネットを介したオープンな教育環境の重要性が高まっている.教育をオープンにし学習を促進する活動であるオープンエデュケーションは,OERの制作公開や学習コミュニティの形成,MOOCのようなオンライン講座などの形をとりながら国内外に広がり,教育機会の機会均等や反転授業などブレンド型学習による教育改善への貢献が期待されている.近年MOOCは高等教育との接続が図られ,専門職の人材育成や大学間連携のツールとしても用いられている.実験的な模索期を経て普及期に入ったオープンエデュケーションは,今後教育における課題解決の手段の1つとして定着していくと考えられる.
  • FUJIMOTO Toru, SHIGETA Katsusuke, FUKUYAMA Yuki  Educational technology research  39-  (1)  15  -23  2016   [Not refereed] [Not invited]  

    Game-based learning and open education are two areas of research that have attracted attention in recent years within the global trend of educational technology research, recognized as important subjects for study that will become increasingly popular in the next few years. This paper outlines the research trends in both game-based learning and open education, and places them in the perspective of multidisciplinary research, given the prospect of SIG's "Game-based Learning and Open Education" that was launched in 2014 by the Japan Society for Educational Technology.

  • SHIGETA Katsusuke, OHKAWAUCHI Takaaki, TATENO Yoshikazu, FUKUYAMA Yuki, KAGAWA Junko, TANAKA Sayaka, KATO Masanori, UEDA Junko  Educational technology research  35-  (1)  53  -66  2012   [Not refereed] [Not invited]  
    This research deals with real-world practice concerning the application of the online environment "Aloha!" to dialogues related to on-the-job problems faced by beginning university teachers. "Aloha!" is based on the dialogue rules established by Kato (2009), which adopt a narrative approach framework, and makes possible dialogue through a videoconferencing chat format. It was clearly demonstrated that the interaction made possible by the use of "Aloha!" in the practice was linked to the ability of the beginning teachers to cope with their problems either by discovering solutions to them or by changing their "perspectives" concerning these problems. Furthermore, it was shown that among the factors facilitating dialogue through this practice-in addition to the actual functions of "Aloha!"-was the fact that the beginning teachers engaged in the dialogues were on an equal footing, which allowed them to participate in these dialogues with a sense of security.
  • SHIGETA Katsusuke, YAMAMOTO Emi  Informatics  5-  (1)  93  -96  2011   [Not refereed] [Not invited]
  • 重田 勝介, 松河 秀哉, 松田 岳士, 渡辺 雄貴, 加藤 浩, 八木 秀文, 永嶋 知紘  日本教育工学会研究報告集  16-  (1)  167  -170  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • 中澤 明子, 重田 勝介, 奥林 泰一郎  Annals of educational studies, Osaka University  (15)  17  -27  2010   [Not refereed] [Not invited]
  • 重田 勝介, 舘野 泰一, 大川内 隆朗  Research report of JSET Conferences  9-  (2)  1  -4  2009/05   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, NAKAZAWA Akiko, MATSUKAWA Hideya, OKUBAYASHI Taiichiro, MIHARA Tsutomu, FUNADA Takeshi, OSAWA Masahiro, MAESAKO Takanori, MORIKAWA Osamu  Human interface  8-  (4)  509  -514  2006/11   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE Engineering Sciences Society/NOLTA Society Conference  2016-  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (1)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • OKUBAYASHI Taiichiro, SHIGETA Katsusuke, NAKAZAWA Akiko, OKADA Kanako, MAESAKO Takanori  Research report of JET Conferences  2006-  (1)  23  -26  2006/01   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Proceedings of the IEICE General Conference  2016-  (2)  "SSS  -100"-"SSS-101"  2016/03   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Journal of Information Processing and Management  58-  (11)  869  -871  2016   [Not refereed] [Not invited]
  • 松田 岳士, 渡辺 雄貴, 重田 勝介  日本教育工学会研究報告集  15-  (5)  225  -230  2015/12   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Journal of Information Processing and Management  59-  (1)  3  -10  2016   [Not refereed] [Not invited]  
    Open Education is a movement to disseminate teaching and learning beyond institution including universities and schools. It enables to store open learning materials, promote educational improvement and spread lifelong learning. Open Education will change higher education and lifelong learning to leverage online learning. Open Education is essential for innovation of education to realize knowledge-based society.
  • MATSUKAWA Hideya, IMAI Ako, SHIGETA Katsusuke, OKANO Kyoko, KAGEHIRA Yoshifumi, MAESAKO Takanori, UTSUMI Seiji, SEKI Yoshihiro  Japan journal of educational technology  28-  (0)  257  -260  2005/03   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究では, 衛星携帯電話を通信回線とする超鏡システムを構築し, アフガニスタンの小学校と日本の小学校との間で遠隔学習の実践をおこなった.実践は計2回, 日本側の小学校を変えて実施した.一方の実践では, 遠隔地同士で共通の教材や実験装置を用いて地層に関する学習を行い, 他方の実践では互いに遊びなど文化の紹介を行った.その結果, 遠隔地からの映像の品質は低いながら, 生徒からは実践内容に対する理解を示す感想が得られた.
  • 松田 岳士, 渡辺 雄貴, 重田 勝介  日本教育工学会研究報告集  15-  (1)  169  -176  2015/02   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, IMAI Ako, MAESAKO Takanori, SUGAI Katsuo  Japan journal of educational technology  28-  (0)  121  -124  2005/03   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究では, 教師による河川を題材としたWeb教材の作成を支援するシステムを開発・評価した.本システムを利用することで, HTML等の知識を必要とせずシステムに蓄積されたディジタル素材を用いてWeb教材を作成することが可能である.また本システムでは河川に特化した二次情報による素材検索が可能である.本稿では開発したシステムの概要と, システムに装備された各機能・特徴, そして評価について述べる.
  • 渡辺 雄貴, 松田 岳士, 重田 勝介  日本教育工学会研究報告集  15-  (1)  177  -182  2015/02   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, MATSUKAWA Hideya, TAKAHASHI Mao, KAGEHIRA Yoshifumi, AMANUMA Nahoko, KATO Takako, NAKAZAWA Akiko, IMAI Ako, MAESAKO Takanori, UTSUMI Seiji, SEKI Yoshihiro  日本教育工学会大会講演論文集  20-  845  -846  2004/09   [Not refereed] [Not invited]
  • TAKEDA Toshiyuki, Shigeta Katsusuke, Mori Hideki  IEICE technical report. Artificial intelligence and knowledge-based processing  114-  (343)  33  -38  2014/11   [Not refereed] [Not invited]  
    MOOC (Massive Open Online Course), not only makes a big effect on higher education, by preparing the appropriate knowledge and instructions can be a place for collective ideation. In this report, we discuss the possibility of MOOC as ideation place, with comparing other ideation methods and with discussing instructional design of our MOOC course - course materials, movies, assignments and discussion forums.
  • YAMADA Masayuki, IMAI Ako, KUBOKAWA Youichi, HlMENO Kanji, KAGAWA Junko, SHIGETA Katsusuke, YOSHITOMI Tomoyasu, SUGAI Katsuo, MAESAKO Takanori  Japan journal of educational technology  27-  (0)  97  -100  2004/03   [Not refereed] [Not invited]  
    教師・教材内容の専門家・Webデザイナーではない「第三者」である教育学を専攻する学生が,教材内容の専門家・Webデザイナーの支援を受けて,デジタル学習教材を制作した.本研究では,「第三者」である学生の教材制作過程における各専門家から受けた支援内容より,「第三者」が教材制作を行う上で留意すべき点を明らかにした.
  • MATSUKAWA Hideya, SHIGETA Katsusuke, YOSHIDA Ken, MAESAKO Takanori, KAGEHIRA Yoshifumi, SEKI Yoshihiro, UTSUMI Seiji, NAKAMURA Yasuhide, SHIMOJO Shinji, INOUE Soichiro, NAKAMURA Kazuhiko, SHIMOYAMA Tomio, YOSHIDA Masami  Japan journal of educational technology  27-  (0)  189  -192  2004/03   [Not refereed] [Not invited]  
    大阪大学人間科学研究科はアフガニスタンとの間で遠隔講義を実施し,その内容を他機関と連携して広く一般に公開した.アフガニスタン側は衛星携帯電話(ISDN64Kbpsの通信機器を接続可能),大阪大学側は衛星携帯電話と相互通信可能なISDN公衆回線を用いて接続し.ISDN回線に対応するテレビ電話で映像・音声を伝送した.その内容は大阪大学内でリアルタイムに編集され,多くの機関の協力を得て,インターネットと通信衛星を使って国際配信された.配信された講義は,少なくとも海外8カ国で受信された.アフガニスタンからの講義は,現地にいる様々な分野の専門家の協力を得て進められ,学生が積極的に質問する姿が認められた.
  • YAMADA Masayuki, IMAI Ako, KUBOKAWA Youichi, HIMENO Kanji, KAGAWA Junko, SHIGETA Katsusuke, YOSHITOMI Tomoyasu, SUGAI Katsuo, MAESAKO Takanori  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (1)  75  -76  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • 松田 岳士, 渡辺 雄貴, 重田 勝介  日本教育工学会研究報告集  14-  (1)  183  -188  2014/03   [Not refereed] [Not invited]
  • YOSHIDA Ken, NISHIMORI Toshihisa, NAGAOKA Keizo, SHIGETA Katsusuke  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (1)  329  -330  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • 福山 佑樹, 重田 勝介, 中澤 明子  教育システム情報学会研究報告 = JSiSE research report  28-  (5)  95  -98  2014/01   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katusuke, IMAI Ako, MAESAKO Takanori, SUGAI Katsuo  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (1)  425  -426  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • FUKUYAMA Yuki, SHIGETA Katsusuke, NAKAZAWA Akiko, MAKINO Misako  Japan Journal of Educational Technology  38-  (0)  53  -56  2014   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究では,環境教育における「環境問題の悪影響の時間的遅れを把握することの難しさ」に注目した.この問題への対応のため,中学校の総合的な学習の時間において,生徒が環境問題と自分の現在や未来を関連させる「デジタル・ストーリーテリング(DST)」をグループで作成する実践を行い評価した.その結果,生徒の環境問題に対する「責任感」の獲得への効果が示唆されたが,未来結果熟慮の得点には有意な効果は見られなかった.一方,生徒の協同作業に対する志向を測る個人志向尺度の高低に分けて分析を行った結果,個人志向高群の生徒はグループでのDST実践に興味や関心を持てなかったのに対して,個人志向低群の生徒は,DST活動を有意義なものと見なしたことが分かった.
  • MAESAKO Takanori, UTSUMI Seiji, NAKAMURA Yasuhide, SHIMOJO Shinji, SEKI Yoshihiro, KAGEHIRA Yoshifumi, OKANO Kyoko, KIYA Nobuaki, YOKOTA Sachiko, MATSUKAWA Hideya, SHIGETA Katsusuke, UMEDA Akihide, INOUE Soichiro, NAKAMURA Kazuhiko, SHIMOYAMA Tomio, YOSHIDA Masami  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (1)  467  -468  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke  Journal of Information Processing and Management  56-  (10)  677  -684  2014   [Not refereed] [Not invited]  
    Recently, a form of "Flipped Classroom" is already generating a lot of attention. Utilizing tablet PC, open educational resources (OER) and internet, the practices introducing Flipped Classroom is spreading in an elementary and secondary education. Flipped Classroom is expected to improve student outcomes. This article explains a brief overview of Flipped Classroom and dissemination of information technology which assists its introduction. In addition, it explains the possibilities and challenges for its integration in a real-world classroom situation.
  • KUBOKAWA Yoichi, IMAI Ako, KAGAWA Junko, SHIGETA Katsusuke, NAKAMURA Sari  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (2)  669  -670  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • IMAI Ako, MATSUKAWA Hideya, SHIGETA Katsusuke, MAESAKO Takanori, MORIKAWA Osamu  日本教育工学会大会講演論文集  19-  (2)  857  -858  2003/10   [Not refereed] [Not invited]
  • IMAI Ako, YAMADA Masayuki, KUBOKAWA Youichi, HIMENO Kanji, KAGAWA Junko, SHIGETA Katsusuke, MAESAKO Takanori, YOSHITOMI Tomoyasu, HANIOKA Yasushi, IHARA Kazuo  日本教育工学会大会講演論文集  18-  57  -60  2002/11   [Not refereed] [Not invited]
  • 重田 勝介  カレントアウェアネス  (318)  25  -28  2013/12   [Not refereed] [Not invited]
  • KAGAWA Junko, IMAI Ako, HIMENO Kanji, YAMADA Masayuki, SHIGETA Katsusuke, KUBOKAWA Yoichi  日本教育工学会大会講演論文集  18-  239  -240  2002/11   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, FUSE Izumi, OKABE Shigeto  工学教育研究講演会講演論文集  25-  (61)  282  -283  2013/08   [Not refereed] [Not invited]
  • NISHIMORI Toshihisa, YOSHIDA Ken, SHIGETA Katsusuke, NAGAOKA Keizo  日本教育工学会大会講演論文集  18-  373  -374  2002/11   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, IMAI Ako, HIMENO Kanji, KAGAWA Junko, YAMADA Masayuki, KUBOKAWA Yoichi  日本教育工学会大会講演論文集  18-  703  -704  2002/11   [Not refereed] [Not invited]
  • HIMENO Kanji, IMAI Ako, KAGAWA Junko, YAMADA Masayuki, SHIGETA Katsusuke, KUBOKAWA Yoichi  日本教育工学会大会講演論文集  18-  791  -792  2002/11   [Not refereed] [Not invited]
  • Shigeta Katsusuke  工学教育研究講演会講演論文集  23-  (59)  438  -439  2011/08   [Not refereed] [Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, YAMAMOTO Emi, AIDA Hitoshi, YOSHIDA Makoto  工学・工業教育研究講演会講演論文集  22-  216  -217  2010/08   [Not refereed] [Not invited]
  • OKUBAYASHI Taiichiro, NAKAZAWA Akiko, SHIGETA Katsusuke  大阪大学教育学年報  15-  17  -27  2010/03   [Not refereed] [Not invited]  
    本論文では,遠隔交流学習で用いられるICT(情報通信技術)のうち,左右反転した自己像と遠隔地の相手像とを同一画面上に重畳表示することで,まるで同じ空間にいるかのように対話できる「超鏡」を取り上げ,遠隔学習の授業設計をするにあたって重要である学習環境の理解を目指す研修について,Webサイトの活用を提案するとともに評価を行った.その結果,Webサイトが「超鏡」の理解に有効であることが確認された.加えて,Webサイトと「超鏡」の体験とで理解される内容に違いがあり,Webサイトのみでも理解できる特性と,体験することでより会得できる特性があることが明らかになった.これらを踏まえ,「超鏡」の学習環境の理解の支援について,Webを活用した情報提供と,手軽に「超鏡」を体験できる研修の複合システムを提案した.今後は,本論文を通じて提案した支援システムを構築し,効果を検証したい.This paper focuses on HyperMirror—one of the distance learning environments—and discusses the course of lectures on HyperMirror. HyperMirror is a special type of videoconferencing system. In HyperMirror, everyone appears in the same video image; in other words, everyone appears as if they are in the same room. The characteristics of HyperMirror effect on distance learning. In addition, it is important to understand the characteristics of HyperMirror in order to plan the lesson utilizing HyperMirror. In this paper, first, we developed a Web site that provides information about HyperMirror and explains its characteristics. Second, we implemented a course of lecture combined with visiting the Web site and the experience of HyperMirror. To begin with, participants in this combined course visited the Web site and obtained information about HyperMirror. Next, they experienced HyperMirror. According to the questionnaire that the participants answered before visiting the Web site and after the experience, it was clear that the Web site was useful for understanding the characteristics of HyperMirror. However, some characteristics of HyperMirror were well understood by only the Web site, the others were understood better by the experience of HyperMirror. On the basis of these results, we believe that not only information about HyperMirror but also experience of HyperMirror should be available on the web.

Educational Activities

Teaching Experience

  • 自然史科学論文講読1
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
  • Inter-Graduate School Classes(General Subject):Inter-Disciplinary Sciences
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 情報教育, 情報倫理, 教育の情報化, 指導実践
  • 自然史科学特別研究1
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
  • Freshman Seminar
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 放射線、放射能、オープン教材、放射線被ばく、放射線医療、原子炉、環境放射能
  • Freshman Seminar
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 情報社会、情報技術、インターネット、ソーシャルメディア、メディアリテラシー、クラウドサービス、情報セキュリティ、制作活動、二次利用、マッシュアップ
  • Introduction to Informatics I
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 情報活用,情報社会,情報科学


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