Researcher Database

KATO HIROMICHI
Faculty of Education Education Psychology of Education
Associate Professor

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • Faculty of Education Education Psychology of Education

Job Title

    Associate Professor

URL

Research funding number

  • 20399231

Research Interests

  • school bullying   self esteem   

Research Areas

  • Psychology / Educational psychology

Academic & Professional Experience

  • 2013/04 - Today    Hokkaido UniversityGraduate School of EducationAssociate Professor
  • 2009/04 - 2013/03    静岡大学大学院教育学研究科准教授
  • 2008/04 - 2009/03    静岡大学 教育学部准教授

Research Activities

Books etc

MISC

  • 加藤 弘通, 水野 君平, 侯 玥江, 濤岡 優  子ども発達臨床研究  (13)  1  -10  2019/03   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究は「さっぽろ子ども・若者白書」をつくる会と北海道大学大学院教育学研究院子ども発達臨床研究センター・子ども発達支援部門が共同プロジェクトとして行っているアンケート調査から札幌市の小中学生の生活実態について報告するものである。なおこれまでの実態調査の結果については、太田・柳・水野・加藤(2016)、加藤・水野(2018)があり、本研究は、2017 年度冬期に行われた調査をもとに分析をしたものである。 本研究では、札幌市の小学生・中学生の学校・家庭・自己に関する意識の実態、およびその関連要因を明らかにするとともに、本年度は雪国における冬期の遊びの実態についても検討する。というのも、札幌市は日本国内でも有数の積雪量を誇る都市であり、1年のうち約半年間、子どもの生活は雪の影響を受けることになる。したがって、この間、雪が降らない他地域の子どもたちとは異なった生活、遊びの形態がとられることが予想されるからである。また体格や体力との関連では、北海道の児童生徒は肥満傾向児の出現率が例年、全国平均よりも高く(北海道教育委員会、2017)、特に小学生でその傾向が顕著である。さらに北海道の児童生徒の体力・運動能力の低さは、こうした肥満率の高さに起因しているという指摘もある(秋月・神林・森田・奥田・志手・石澤・中道・中嶋・新開谷、2015)。こうしたことには冬期における運動や外遊びの経験の不足が関連していると考えられる。 そこで今年度の調査では「冬に札幌の小学生、中学生はどれくらい友だちと遊んでいるのか」、また遊んでいるとしたら「どこで何をして遊んでいるのか?」という素朴な問いを解明することを課題とした。また併せて、遊びの経験の有無や種類が、学校や家庭における居場所感や健康状態、友人関係や自尊感情といった他の要因とどのように関連しているのかも検討する。
  • 加藤弘通  教育と医学  67-  (2)  108‐114  2019/02   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 太田正義, 侯げつ侯, 舒悦  日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM)  30th-  ROMBUNNO.PS2‐34  2019   [Not refereed] [Not invited]
  • 飯田 昭人, 瀧澤 颯大, 水野 君平, 加藤 弘通  北翔大学教育文化学部研究紀要 = Bulletin of Hokusyo University School of Education and Culture Department  (4)  1  -18  2019   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究の目的は,質問紙調査を実施することで,子どもの貧困における保育者及び教職員の意識の実態を明らかにすることである。 保育施設,小学校,中学校で働く保育士や教職員等に対して次の2点を行った。1点目は,「子どもの貧困状況の捉え方」「子どもの貧困状況において併せて見られる現象」「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」の3点について,因子分析を用いて検討・考察した。2点目は,貧困家庭への支援においての必要性の回答が,「強く感じている」「やや感じている」と回答した対象者を「必要群」,「まったく感じていない」「あまり感じていない」と回答した対象者を「不要群」とし,「子どもの貧困状況の捉え方」「子どもの貧困状況において併せて見られる現象」「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」の各項目の平均値に差があるかどうかをt 検定で検討・考察した。 1点目の因子分析の結果では,「子どもの貧困状況の捉え方」「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」については,因子構造が見いだされるとともに,「子どもの貧困状況の捉え方」については「保育施設」「小学校」「中学校」およびそれらを合わせた「全体」とも2因子構造であった。「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」については,「全体」「保育施設」は同じ2因子構造であったが,「小学校」は2因子構造であったものの,1つの項目が「全体」「保育施設」と異なった。中学校においては,3因子構造が見いだされ,「保育施設」「小学校」とは異なる結果となった。なお,「子どもの貧困状況において併せて見られる現象」においては1因子構造であった。これらの結果から,「子どもの貧困状況の捉え方」「子どもの貧困状況において併せて見られる現象」においては,「保育施設」「小学校」「中学校」で違いが見られなかったものの,「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」においては,「保育施設」「小学校」「中学校」において違いが見られた。2点目のt 検定の結果では,貧困家庭への支援における「必要群」と「不要群」の2群において,「全体」では22項目,「保育施設」では14項目,「小学校」では11項目,「中学校」では9項目において有意差が見られた。「保育施設」「小学校」「中学校」の順で2群間の有意差の見られる項目が減少した。保育施設では「貧困状況にある子どもの困難についての捉え方」の項目が多く,「小学校」」は「子どもの貧困状況の捉え方」の項目が多いことが特徴だった。
  • 太田正義, 加藤弘通  日本教育心理学会総会発表論文集  60th-  251  2018/08   [Not refereed] [Not invited]
  • 穴水ゆかり, 加藤弘通, 太田正義  日本教育心理学会総会発表論文集  60th-  562  2018/08   [Not refereed] [Not invited]
  • MIZUNO Kumpei, OTA Masayoshi, KATO Hiromichi  THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE  39-  (2)  1  -8  2018   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi  THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE  39-  (1)  3  -13  2018   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi, OTA Masayoshi, MATSUSHITA Mamiko, MITSUI Yuri  The Japanese journal of adlescent psychology  30-  (1)  25  -40  2018   [Not refereed] [Not invited]  
    The aim of this study is to address the decline of self-esteem in puberty from a viewpoint of development of thinking, especially critical thinking disposition. The sample consists of 633 junior high school students from four schools. We conducted nine separate questionnaires. We first estimated the mean pattern of self-esteem. It showed that self-esteem declines until Time 5 (Grade 7) after that it increased; however, there was more variation after Time 5. Then we examined self-esteem across five different time points to address the decline by using a latent growth curve model. The model showed an acceptable fit to the data. The change of Individual differences of self-esteem were shown to be related to critical thinking disposition (Time 1). The results revealed that the development of critical thinking in puberty had a negative effect on the change of self-esteem: if students have a higher level of development critical thinking disposition, it predicts that their self-esteem will decline. Thus, it appears that the development of thinking would be related to the decline of self-esteem in puberty.
  • 加藤 弘通, 水野 君平  子ども発達臨床研究  (11)  1  -10  2018   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究の目的は,質問紙調査を実施することで,札幌市の小中学生の学校や家庭,および自己に対する意識の実態を明らかにすることである。また本プロジェクトの目的としては,継続的に実態調査を行うことで,札幌市の小中学生の経年変化を明らかにし,子ども理解の一助とすることである。今回の2016 年度に行われた調査については,さらに「居場所」についても調査しており,札幌市の子どもたちの居場所の実態を明らかにすることも目的であった。札幌市内の公立小学校4~6年生,公立中学校1~3年生2,920 名を対象に質問紙調査を行い,以下のことが明らかになった。1つは,学校については概ね肯定的に捉えており,その要因としては,授業・行事・安心感といったものが関連していた。2つは,家庭生活についても肯定的に捉えているものの,学年が上がるにつれて低下する傾向が見られた。3つは,自己意識について,どちらかというと否定的に捉えている傾向が見られた。最後に,学校外の居場所については,家庭がもっとも多く,その内訳としては,小学生は家族と一緒の場所が,中学生は自室がもっとも多かった。以上をふまえ,実態のみならず,そうした状況が生じる要因等についてさらに検討する必要性を論じた。
  • 加藤弘通, 太田正義, 水野君平  日本青年心理学会大会発表論文集  25th-  44‐45  2017/10   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 太田正義, 水野君平, 濤岡優, 木下弘基, 侯明江  日本教育心理学会総会発表論文集  59th-  328  2017/09   [Not refereed] [Not invited]
  • 水野君平, 加藤弘通, 太田正義  日本教育心理学会総会発表論文集  59th-  506  2017/09   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 太田正義  日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM)  28th-  ROMBUNNO.P6‐13  2017   [Not refereed] [Not invited]
  • MIZUNO Kumpei, KATO Hiromichi, OTA Masayoshi  THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE  38-  (1)  63  -73  2017   [Not refereed] [Not invited]
  • 松下真実子, 加藤弘通, 太田正義, 三井由里  日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM)  27th-  ROMBUNNO.PC‐13  2016   [Not refereed] [Not invited]
  • 穴水 ゆかり, 加藤 弘通  北海道大学大学院教育学研究院紀要  (129)  17  -35  2017   [Not refereed] [Not invited]  
    本稿では,過去の自傷研究を整理することにより,学校教育現場の自傷児童生徒支援において検討すべき学術的課題を示すことを目的とした。まず自傷の用語と定義の問題について検討し,児童生徒の自傷の実態と関連する問題行動および背景要因について整理した。その結果,定義や実態については調査研究により大きな幅があり,教育現場で認識される自傷とも隔たりがあることから,ある種の自傷が見逃されている可能性が明らかになった。また関連要因の検討から,教員は自傷行為そのものだけではなく,さまざまな問題行動や関連要因を通して自傷の発見・対応に努める必要があり,その一方で,自傷を通して,彼らが置かれている環境や心理面の問題に気づくことも重要と考えられた。今後の自傷研究の課題としては,養護教諭は研修等を通して自傷への理解を深めること,養護教諭のみならず一般教員を対象とした実態調査や,発達差に留意した研究の必要性が示唆された。The purpose of this study is to examine the current academic issues of care and support fordeliberate self-harming(=DSH) children and students in school by reviewing a previous DSHstudies. First, the authors examined the problem of definitions of DSH, and, then examined theactual conditions of DSH children and students and behavior problems related to DHS and itsbackground factor. The results show the definition and incidence of DSH are so differentaccording to studies, and there are some differences between the definition in medical studies andthose in educational studies. The results reveal the possibility that some kind of DSH might beoverlooked in school. In addition, examining behavior problems related to DSH and the factorenables teachers and Yogo teachers defect and treat DSH in its early stages through caring suchbehavior problems and factors. And through treating DSH, it is important for teachers and Yogoteachers to pay attention to family problems and psychological diseases of students. For futurestudy of DSH, it is suggested that Yogo teacher should learn about the DSH through sometraining programs. It is necessary that studies be focus on commitments of general teachers toDHS students and their developmental process.
  • 加藤弘通, 太田正義, 松下真実子, 三井由里  日本発達心理学会大会プログラム(CD-ROM)  27th-  ROMBUNNO.PC‐7  2016   [Not refereed] [Not invited]
  • 浜谷 直人, 別府 哲, 加藤 義信, 加藤 弘通  発達心理学研究 = The Japanese journal of developmental psychology  27-  (4)  263  -266  2016/12   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 太田 正義  心理科学  37-  (1)  31  -39  2016/06   [Not refereed] [Not invited]
  • Hamatani Naoto, Beppu Satoshi, Kato Yoshinobu, Kato Hiromichi  The Japanese Journal of Developmental Psychology  27-  (4)  263  -266  2016   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi, OTA Masayoshi  THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE  37-  (1)  31  -39  2016   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO HIROMICHI, OTA MASAYOSHI  The Japanese Journal of Educational Psychology  64-  (2)  147  -155  2016   [Not refereed] [Not invited]  
      The purpose of the present study was to examine relations between classroom disruption and students’ norm consciousness and their perception of other students’ norm consciousness.  After junior high school students (N=906) completed a questionnaire, the students and their classrooms were divided into 2 categories: students with or without problematic behavior, and classrooms with high or low levels of problematic behavior.  Comparison of the 2 categories of classrooms revealed that the students in the classrooms with high levels of problematic behavior had a more negative image of other students’ norm consciousness than did the students in the classrooms with low levels of problematic behavior.  However, no difference was found between the classrooms with high and low levels of problematic behavior in the norm consciousness of the students themselves.  It appears that perception of other students’ norm consciousness is related to classroom disruption, rather than to students’ own norm consciousness.  This suggests that, in order to prevent and solve classroom disruption, it may be important for students to communicate with each other so that they will know that other students think that their classroom is disruptive.
  • 加藤 弘通, 太田 正義, 水野 君平  子ども発達臨床研究  (8)  1  -12  2016   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究の目的は、通常学級と特別支援学級に分け、いじめ被害の実態と被害者が援助要請行動を生起させる要因を教師の指導と生徒との関係性から検討することであった。公立小中学校41,089名を対象に質問紙調査を行った結果、以下のことが明らかとなった。1つは、過去3ヶ月のいじめ被害の実態は、通常学級の小学校で42.7%、中学校で31.5%、特別支援学級の小学校で45.5%、中学校で30.9%であった。2つは、いじめ被害にあった者のうちで「先生に知らせた」とする者の全体の児童生徒に占める割合を算出したところ、通常学級では小学校で約25%、中学校で約15%であり、特別支援学級では小学校で約50%、中学校で約42%であった。3つは、いじめ被害者の教師への援助要請行動を生起する要因としては、学校種、および通常学級と困難学級では異なる結果が得られた。以上をふまえ、学校種・学級種に応じた対応の必要性を論じた。
  • 加藤 弘通, 太田 正義  教育心理学研究 = The Japanese journal of educational psychology  64-  (2)  147  -155  2016/06   [Not refereed] [Not invited]
  • 水野 君平, 加藤 弘通, 川田 学  子ども発達臨床研究  (7)  13  -22  2015   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究の目的は中学生のコミュニケーション・スキルと学級内の地位、及び学校適応の関連を明らかにすることである。そのために、公立中学校の生徒780名に対してコミュニケーション・スキル、学校適応感、学級内の地位を尋ねる質問紙調査を行った。その結果、コミュニケーション・スキルは学級内での人気を媒介して生徒の学校適応感に影響を与えることが明らかになった。また、重回帰分析の結果から、男子において、表現を理解するスキルを持ち、良好な人間関係を志向し、他者受容的ではない生徒ほどクラスの中で中心的なグループに属することが示された。
  • 伊藤 詩菜, 松田 康子, 加藤 弘通  子ども発達臨床研究  (7)  5  -12  2015   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究では、援助要請行動生起における利益とコストの関係性を検証するため、中岡・兒玉(2011)の援助要請期待尺度の信頼性・妥当性の検討を行うとともに、援助要請不安尺度を元に援助要請行動生起における心理的コスト尺度を作成し、その信頼性・妥当性の検討を行った。そのため、大学生、大学院生208名を対象とし、既存の援助要請期待尺度(中岡・兒玉,2011)と、本研究で作成した心理的コスト尺度を合わせた計46項目を「カウンセリングに対する印象」として質問紙を用いて調査した。その結果、心理的コスト尺度は「スティグマへの懸念」因子、「カウンセラーの対応への懸念」因子、「強要への懸念」因子の3因子となり、中岡・兒玉(2011)と同様の結果となった。一方、援助要請期待尺度については、「内面の安定への期待」因子、「カウンセラーの対応への期待」因子、「知識習得への期待」因子の3因子となり、中岡・兒玉(2011)と異なる結果となった。また、Cronbachのα係数と2つの尺度の下位尺度との相関により、本研究で作成された心理的コスト尺度は十分な信頼性と妥当性が示された。援助要請期待尺度(中岡・兒玉,2011)についても再検討され、因子構造は中岡・兒玉(2011)とは異なる結果となったものの、より多くの項目数からなる、より信頼性・妥当性を有した尺度が作成されたと考えられる。
  • KATOU Hiromichi, OKUBO Tomoo, OTA Masayoshi  THE JAPANESE JOURNAL OF PSYCHOLOGICAL SCIENCE  35-  (2)  1  -7  2014   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通  子ども発達臨床研究  (6)  35  -41  2014   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 大久保智生  日本発達心理学会大会論文集  23rd-  136  2012/02   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 太田 正義, 松下 真実子, 三井 由里  子ども発達臨床研究  (5)  21  -30  2014   [Not refereed] [Not invited]  
    本研究の目的は、思春期における思考の発達過程を明らかにすることと、こうした思考の発達が、自尊心の低下や大人への反抗といったこの時期の諸問題とどのように関係するのかを明らかにすることである。そのために中学生468名を対象に、批判的思考態度、自尊心、親との関係、教師との関係を含む質問紙を用いて、2年間で5回の縦断調査を行った。その結果、思考の発達を示す批判的思考態度は、2年生の後半あたりから上昇する傾向にあることが分かった。また批判的思考態度の発達の状況により生徒タイプを分類し、その後の自尊心などの発達的推移を検討した結果、中学入学時の段階で思考の発達がより進んでいる者ほど、より早く自尊心の低下や大人との関係の良さの低下が生じることが示された。
  • 原田 唯司, 加藤 弘通, 原田 年康  日本教育大学協会研究年報  31-  281  -297  2013   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通  現代のエスプリ  (526)  118  -126  2011/05   [Not refereed] [Not invited]
  • Tani Kenji, Sugiyama Koji, Kobayashi Tomoko, Ide Tomohiro, Ishihara Tsuyoshi, Otsuka Akira, Kato Hiromichi, Umezawa Osamu  Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University  21-  (21)  251  -253  2013   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 大久保智生  日本発達心理学会大会論文集  22nd-  226  2011/02   [Not refereed] [Not invited]
  • Kato Hiromichi, Ota Masayoshi, Matsushita Mamiko, Mitsui Yuri  Bulletin of the Faculty of Education , Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series  63-  (63)  135  -143  2012   [Not refereed] [Not invited]
  • Takagi Hiroyasu, Fujii Motoki, Kato Hiromichi  Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University  20-  (20)  159  -166  2012   [Not refereed] [Not invited]
  • KATOU Hiromichi  The Japanese journal of psychological science  32-  (2)  42  -48  2011/12   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 大久保智生  日本発達心理学会大会論文集  21st-  121  2010/02   [Not refereed] [Not invited]
  • 石田 純夫, 加藤 弘通, 原田 唯司  Journal of Japan Association of Universities of Education  29-  205  -217  2011   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 大久保 智生  教育心理学年報  50-  224  -224  2011   [Not refereed] [Not invited]
  • Ishida Sumio, Harada Tadashi, Kato Hiromichi  Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University  18-  (18)  175  -187  2010   [Not refereed] [Not invited]
  • OKUBO Tomoo, KATO Hiromichi  The Japanese journal of personality  14-  (2)  205  -213  2006/01   [Not refereed] [Not invited]  
    The purpose of this study was to examine the relationship between status of problem students in their classroom and classroom disruption. Scales that measured status of problem students in their classroom, experience of problem behavior, classroom disruption, and image of problem students were administered to 645 junior high school students, 310 boys and 335 girls. First, we examined whether problem students were rejected or accepted in their classroom. Results showed that problem students were not always rejected. Second, the difference between the classrooms where problem students were rejected and where they were accepted was examined. As a result, it was found that the classrooms where problem students were accepted were more disrupted and had an atmosphere that supported the behavior of problem students. Finally, future directions of problem behavior research were discussed.
  • Sugiyama Takashi, Harada Tadashi, Kato Hiromichi, Masukawa Hiroyuki, Yamazaki Yasutoshi  Bulletin of the Center for Educational Research and Teacher Development Shizuoka University  17-  (17)  1  -10  2009   [Not refereed] [Not invited]
  • Fujii Motoki, Kato Hiromichi  Bulletin of the Faculty of Education , Shizuoka University. Social and natural sciences and liberal arts series  60-  (60)  237  -243  2009   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi, OKUBO Tomoo  The Japanese journal of personality  13-  (2)  278  -280  2005/03   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO HIROMICHI, OKUBO TOMOO  The Japanese journal of educational psychology  54-  (1)  34  -44  2006/03   [Not refereed] [Not invited]  
    In order to examine the relation between problem behavior and classroom atmosphere, we compared differences in classroom atmosphere in classes with high levels of problem behavior and those with low levels. A questionnaire was completed by 1,131 junior high school students, and then students and classrooms were each divided into 2 categories: students with and without problem behavior, and classrooms with high or low levels of problem behavior. A comparison of the 2 categories of classrooms revealed that students in classrooms with high levels of problem behavior had a more positive image of students with problem behavior and more negative feelings about school life than did those in classrooms with low levels of problem behavior. Differences were found not only among students with problem behavior but also among students without behavior problems. We consider that the consciousness and attitudes of students without problem behavior are related to the continuation of problem behavior and disruption in their classroom. Thus, in order to prevent and solve students' problem behavior, it is important to focus not only on students with problem behavior, but also on students without problem behavior.
  • 大村 壮, 加藤 弘通, 山田 紀子  Bulletin of Fuji Tokoha University  (8)  91  -100  2008/03   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi, OKUBO Tomoo  The Japanese journal of psychological science  27-  (2)  63  -69  2007/07   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 大久保 智生, 太田 正義  心理科学  35-  (2)  1  -7  2014/12   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 大村 壮, 山田 紀子  Bulletin of Tokoha Gakuen Junior College.  (38)  93  -101  2007   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 大久保智生  日本教育心理学会総会発表論文集  47th-  302  2005/07   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO HIROMICHI, OKUBO TOMOO  The Japanese Journal of Educational Psychology  54-  (1)  34  -44  2006   [Not refereed] [Not invited]  
    In order to examine the relation between problem behavior and classroom atmosphere, we compared differences in classroom atmosphere in classes with high levels of problem behavior and those with low levels. A questionnaire was completed by 1,131 junior high school students, and then students and classrooms were each divided into 2 categories: students with and without problem behavior, and classrooms with high or low levels of problem behavior. A comparison of the 2 categories of classrooms revealed that students in classrooms with high levels of problem behavior had a more positive image of students with problem behavior and more negative feelings about school life than did those in classrooms with low levels of problem behavior. Differences were found not only among students with problem behavior but also among students without behavior problems. We consider that the consciousness and attitudes of students without problem behavior are related to the continuation of problem behavior and disruption in their classroom. Thus, in order to prevent and solve students' problem behavior, it is important to focus not only on students with problem behavior, but also on students without problem behavior.
  • 大久保 智生, 加藤 弘道  香川大学教育学部研究報告 第1部  (134)  1  -12  2010   [Not refereed] [Not invited]
  • OKUBO TOMOO, KATO HIROMICHI  The Japanese journal of educational psychology  53-  (3)  368  -380  2005/09   [Not refereed] [Not invited]  
    The purpose of the present study was to test the goodness of fit hypothesis that suggests that adjustment is better when personal attributes are matched with environmental demands than when they are not, and that discrepancies in person-environment interactions provide a better means of predicting behavior and adjustment than personal or environmental variables alone. Junior and senior high school students and university students (in Study 1, N=387,444, and 390 students, respectively; in Study 2, N=249,308, and 392 students, respectively) were administered a subjective adjustment scale, a psychological needs scale, and an environmental demands scale corresponding to the psychological needs. To assess person-environment fit, discrepancy scores were calculated by subtracting the environmental demands scale scores from the psychological needs scale scores. In order to test the goodness of fit hypothesis, t tests were performed with degree of fit (high and low discrepancy) as the independent variable, and scores on the subjective adjustment scale as the dependent variable. The results showed that the groups with low discrepancy had greater subjective adjustment than the high discrepancy groups. Correlations among the psychological needs scale scores, the environmental demands scale scores, the discrepancy scores, and the scores on the scale of subjective adjustment revealed that the discrepancy scores were more related to subjective adjustment than to psychological needs and environmental demands alone.
  • KATO HIROMICHI, OKUBO TOMOO  The Japanese journal of educational psychology  57-  (4)  466  -477  2009/12   [Not refereed] [Not invited]  
    In order to examine the process of recovery after school disruption, the present study investigated a junior high school that had had various problems with student guidance. After 3 years, the problems had finally dissipated. The research questions regarding the recovery from school disruption included how teachers' student guidance changed, and effects on students' images of school life, their teachers, and students with problem behavior. Teachers (n=2) were interviewed, and students (n=1,055) completed a questionnaire. The results suggested that the teachers' double standard of student guidance had decreased. Also, the students' images of school life, their teachers, and students with problem behavior improved during the time the school was recovering from the disruption. As a result of examining student guidance in detail, it appeared that, in the recovery from the school disruption, the teachers had taken care not only of the students with problem behavior, but also of the other students. These results suggest that in order to prevent and resolve school disruptions, it would be important to focus not only on those students who have problem behavior, but also on the students without problem behavior.
  • 都筑学, 西谷明子, 舟橋一郎, 八島健司, 早川宏子, 早川みどり, PEKU S, 加藤弘通  中央大学保健体育研究所紀要  (22)  1  -29  2004/03   [Not refereed] [Not invited]
  • 都筑学, 西谷明子, 舟橋一郎, 早川宏子, 八島健司, 早川みどり, 後藤肇, PEKU S, 加藤弘通  中央大学保健体育研究所紀要  (21)  1  -31  2003/03   [Not refereed] [Not invited]
  • OKUBO Tomoo, KATO Hiromichi  The Japanese journal of psychological science  29-  (1)  96  -103  2008/09   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 大久保智生  安田生命社会事業団研究助成論文集  (37)  73  -79  2002/10   [Not refereed] [Not invited]
  • Kato Hiromichi, Okubo Tomoo  The Japanese Journal of Criminal Psychology  43-  (1)  1  -16  2005   [Not refereed] [Not invited]  

    The purpose of this study is to examine a relationship between problem behaviors and student cultures. We conducted a questionnaire, which contained scales of (1) negative feelings about school life, (2) experiences of problem behavior, (3) the level of problem behavoir of school, (4) images of "bad student", for 674 junior high school students of 5 schools. All students and schools were divided into two categories, students who have problem behaviors and normal student; schools with high level of problem behavior and schools with low level. And we have examined what differences in student cultures between schools with high levels of problem behavior and schools with low levels are. A result of comparison between problem schools and non-problem schools, students of problem schools have more positive image about bad student and more negative feelings about school life than that of non-problem schools. And there are such differences not in problem students but normal students. We considered that the consiousness and attitudes of normal students are related to the high level of problem behavior of school. Thus, in order to prevent and solve the problem behavior among students, it is important that we give instructions and supports to only on problem students, but also normal students.

  • OKUBO TOMOO, KATO HIROMICHI  The Japanese Journal of Educational Psychology  53-  (3)  368  -380  2005   [Not refereed] [Not invited]  
    The purpose of the present study was to test the goodness of fit hypothesis that suggests that adjustment is better when personal attributes are matched with environmental demands than when they are not, and that discrepancies in person-environment interactions provide a better means of predicting behavior and adjustment than personal or environmental variables alone. Junior and senior high school students and university students (in Study 1, N=387, 444, and 390 students, respectively; in Study 2, N=249, 308, and 392 students, respectively) were administered a subjective adjustment scale, a psychological needs scale, and an environmental demands scale corresponding to the psychological needs. To assess person-environment fit, discrepancy scores were calculated by subtracting the environmental demands scale scores from the psychological needs scale scores. In order to test the goodness of fit hypothesis, t tests were performed with degree of fit (high and low discrepancy) as the independent variable, and scores on the subjective adjustment scale as the dependent variable. The results showed that the groups with low discrepancy had greater subjective adjustment than the high discrepancy groups. Correlations among the psychological needs scale scores, the environmental demands scale scores, the discrepancy scores, and the scores on the scale of subjective adjustment revealed that the discrepancy scores were more related to subjective adjustment than to psychological needs and environmental demands alone.
  • KATO Hiromichi  The Japanese journal of psychological science  25-  (1)  1  -11  2005/02   [Not refereed] [Not invited]
  • Kato Hiromichi, Okubo Tomoo  Bulletin of the Education Faculty, Shizuoka University. Liberal arts and social sciences series  59-  (59)  153  -163  2008   [Not refereed] [Not invited]
  • OKAMURA Yukiko, KANEKO Akiko, MAKAINO Harumi, YAMAZAKI Miyoko, KATO Hiromichi  The Japanese journal of psychological science  26-  (2)  11  -19  2006/11   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤 弘通, 大久保 智生  Bulletin of Tokoha Gakuen Junior College.  (37)  95  -105  2006   [Not refereed] [Not invited]
  • 都筑学, 西谷明子, 舟橋一郎, 早川宏子, 八島健司, 早川みどり, 後藤肇, 加藤弘通  中央大学保健体育研究所紀要  (20)  1  -39  2002/03   [Not refereed] [Not invited]
  • 大久保智生, 加藤弘通  犯罪心理学研究  40-  158  -159  2002   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通  犯罪心理学研究  40-  160  -161  2002   [Not refereed] [Not invited]
  • 松本 博雄, 加藤 弘通  The Japanese journal of psychological science  24-  (1)  54  -55  2003/06   [Not refereed] [Not invited]
  • Natsubori Chika, Kato Hiromichi  The Japanese journal of psychological science  23-  (2)  1  -16  2002/12   [Not refereed] [Not invited]  
    In this study, we have discussed the relationship of theory and practice in psychology. The purpose of this study is that critiques previous studies of theory and Practice, which include that of a general academic society and the Japanese Research Association of Psychology Science (JRAPS), and that presents an alternative perspective of relationship of theory and practice. At first, we define the discussion or theory and practice, which wc examine in this study as "a practicity of theory" : our analysis focus on the process that is not practitioners' acceptation of theory, but how researchers relate their theories and studies to practice. Then, we review Habermas's idea of the relationship of theory and practice and of knowledge and interest, which contains three classifications, technical knowledge-interest, practical and emancipatory one. And on the basis of these ideas, we construct a model of the relationship of theory and practice. This model contains two processes, the process of the theory's own origines and application. The former is the process of constructing theory, the latter is the process of using theory for practice, in a word, enlightenment. In addition, each processes has two aspects, the process of constructing theory has aspects of researchers themselves criticize their theoretical framework from the perspective of practice and emancipate the perspective of practice, that of enlightenment also has two aspects of problem-solving in compliance with practice and enlightenment to practice. We examine and classify the previous studies on the basis of this model. As a result, we point out following facts : (1) most discussions in the domain of the general academic society are only basis of problem-solving in compliance with practice, then they are lead to only technical knowledge-interest. (2) several researches in JRAPS contain another aspects from general discussion of theory and practice, some has self-reflection of their theoretical frameworks, other has enlightenment perspective. And we critique these discussions and researches, present our own studies, whose perspectives would be lead to emancipatory knowledge-interest, as, alternative one. Finally we emphasize the importance of self-reflection, which researcher improve their own the theoretical framework of study, and the importance that when we study various psychological problem, we must take into account a value of our subject or practice.
  • 都筑学, 西谷明子, 深瀬吉邦, 八島健司, 舟橋一郎, 宮本知次, 早川宏子, 加藤弘通  中央大学保健体育研究所紀要  (19)  1  -33  2001/03   [Not refereed] [Not invited]
  • KATO Hiromichi  The Japanese journal of developmental psychology  12-  (2)  135  -147  2001/07   [Not refereed] [Not invited]  
    This research concerned the psychological processes associated with adolescent problem behavior that occurred over time in a school context. It consisted of a series of interviews with an 18 year-old boy named 'F' and with 4 of his school-mates. F had dropped out of high school, where he had repeatedly evidenced problem behavior. An analysis of the interview protocols showed that F engaged in two different types of relationships. The first one was his relationship with delinquent boys, and the second was his relationship with other high school students. Problem behavior and the guidance of teachers differed for these two types of relationships. In the former relationships, problem behavior had a positive sense, whereas in the latter it had a negative sense. These results indicated a circular relation between F's problem behavior and teachers' guidance, by which the more F showed problem behavior and had been given guidance about the behavior from a teacher, the more new problem behaviors he evidenced.
  • 大久保智生, 加藤弘通  犯罪心理学研究  38-  138  -139  2000/11   [Not refereed] [Not invited]
  • 百合草禎二, 岩男征樹, 加藤弘通, 白井利明, 都筑学  日本心理学会大会発表論文集  64th-  S52  2000   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 小島高志, 三橋伊織  廃棄物学会研究発表会講演論文集  5th-  489  -492  1994/10   [Not refereed] [Not invited]
  • 大野晃, 加藤弘通, 三橋伊織, 中塩まどか, 野崎みゆき  廃棄物学会研究発表会講演論文集  4th-  (Pt 2)  843  -844  1993/08   [Not refereed] [Not invited]
  • 加藤弘通, 小島高志, 三橋伊織  廃棄物学会研究発表会講演論文集  4th-  (Pt 2)  921  -924  1993/08   [Not refereed] [Not invited]

Research Grants & Projects

  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
    Date (from‐to) : 2007 -2008 
    Author : Hiromichi KATO
     
    常葉学園短期大学
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
    Date (from‐to) : 2010 -2012 
    Author : Hiromichi KATOU
     
    静岡大学This study was aimed to examine what type of teacher’s support for student prevent student’s problem behavior and school disrupt. By conducting three researches, it was clear that several teacher’s supports, for example “listen carefullytalk of student” and “give a lot of advices for student”, have an effect that prevent student’s problem behavior and school disrupt.

Educational Activities

Teaching Experience

  • 教育学調査実験Ⅰ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
  • In-Depth Studies on Educational Psychology
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
    キーワード : 発達、発達理論、思春期・青年期、問題
  • 教育学調査実験Ⅱ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
  • Research Methods in Education
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
    キーワード : リサーチクエスチョン、研究法、調査法、実験、論文執筆、課題設定、文献リサーチ、量的調査、質的調査、問題認識、研究対象と研究者、研究倫理、学会発表
  • 教育学調査実験Ⅲ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
  • Practicum: Psychology of Education
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 観察法,質問紙法,フィールドワーク
  • 教育学調査実験Ⅳ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
  • Practicum: Developmental Psychology
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 観察法,質問紙法,フィールドワーク
  • 専門演習Ⅰ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
  • Sciences of Education: General Course
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達、問題行動、子ども、障碍、特別支援教育、臨床的な視点
  • 専門演習Ⅱ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
  • International Lectures of Education
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達理論、保育・教育、危機
  • 歴史・文化モジュール特殊科目A
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現プロ課程
  • Lecture: Psychology of Education
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達理論、保育・教育、危機
  • 自主研究Ⅱ
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 国際
  • Seminar
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達心理学、思春期・青年期、問題行動
  • Seminar
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達心理学、発達理論、研究法、研究計画
  • Seminar III
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達心理学、発達理論、研究法、研究計画
  • Seminar IV
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達心理学、発達理論、研究法、研究計画
  • Graduation Thesis
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達、心理学、研究
  • Developmental Psychology
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達理論、保育・教育、危機
  • Educational Psychology
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 学習、発達、問題行動、発達障碍,特別支援教育
  • Sciences of Education: General Course IV
    開講年度 : 2017
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達,学習,子ども,文化,障害,特別支援教育,重度障害者,生活支援,…を知ること


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