Researcher Database

Tomokazu Abe
Faculty of Economics and Business Accounting Accounting
Associate Professor

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • Faculty of Economics and Business Accounting Accounting

Job Title

  • Associate Professor

Degree

  • Ph.D in Commerce and Management(Hitotsubashi University)
  • MA in Commerce and Management(Hitotsubashi Univetsity)
  • BA in Social Sciences(Hitotsubashi Univetsity)

Research funding number

  • 20452857

ORCID ID

J-Global ID

Research Interests

  • Business Model Innovation   Business Model   Business Administration   コミュニケーション   Workplace   Coworking Space   coworking   経営戦略論   Organization Theory   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Business administration

Academic & Professional Experience

  • 2017/04 - Today Hokkaido University Faculty of Economics and Business Associate Professor
  • 2011/04 - 2017/03 Hokkaido University Graduate School of Economics and Business Administration Associate Professor
  • 2008/10 - 2011/03 Nagasaki University Business Management & Accounting,Faculty of Economics,Nagasaki University Associate Professor
  • 2007/04 - 2008/09 Nagasaki University Business Management & Accounting,Faculty of Economics,Nagasaki University Assistant Professor

Education

  • 2003/04 - 2007/03  Hitotsubashi University  Graduate School of Commerce and Management  Business Management and Accounting Area
  • 2001/04 - 2003/03  Hitotsubashi University  Graduate School of Commerce and Management
  • 1997/04 - 2001/03  Hitotsubashi University  Faculty of Social Sciences

Association Memberships

  • European Group for Organizational Studies   日本オフィス学会   THE JAPAN SOCIETY FOR PRODUCTION MANAGEMENT   日本商品学会   一橋商学会   日本経営学会   組織学会   

Research Activities

Published Papers

  • 阿部 智和, 宇田 忠司
    日本オフィス学会誌 = Journal of Japan Society for Office Studies 日本オフィス学会 8 (1) 18 - 27 2016/04 [Refereed][Not invited]
  • 宇田 忠司, 阿部 智和
    日本オフィス学会誌 = Journal of Japan Society for Office Studies 日本オフィス学会 7 (2) 37 - 46 2015/10 [Refereed][Not invited]
  • 阿部 智和, 宇田 忠司
    日本オフィス学会誌 = Journal of Japan Society for Office Studies 日本オフィス学会 7 (2) 47 - 56 2015/10 [Refereed][Not invited]
  • 宇田 忠司, 阿部 智和
    經濟學研究 北海道大学大学院経済学研究科 65 (1) 67 - 95 0451-6265 2015/06/11 [Not refereed][Not invited]
     
    本論文の目的は,質問票調査にもとづき,国内のコワーキングスペースの実態を明らかにすることにある。まず,コワーキングに関する世界規模の年次調査であるGlobal Coworking Surveyを中心に,関連する先行研究を整理・検討する。次いで,われわれが国内で稼動しているスペースのほぼ全数に対して実施した質問票調査の結果を,6つ(①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果)のパートに分けて記述する。そのうえで,先行研究の知見との比較を行いながら本論文の知見について考察する。
  • 阿部 智和, 宇田 忠司
    經濟學研究 北海道大学大学院経済学研究科 65 (1) 97 - 135 0451-6265 2015/06/11 [Not refereed][Not invited]
     
    本論文の目的は,質問票調査にもとづいて,国内のコワーキングスペースの実態を明らかにすることである。まず,コワーキングに関する世界規模の年次調査であるGlobal Coworking Surveyを中心に,関連する先行研究を整理・検討した。次いで,国内で稼動しているスペースのほぼ全数に対して質問票調査を実施した。さらに,場の開放性とメンバーの多様性が期待されるドロップイン利用が可能なスペースに着目し,①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果という6つの視点から相関分析の結果を示した。そのうえで,本調査にもとづくコワーキングスペースの実態に関する概観的な知見を提示した。
  • 阿部 智和
    地域経済経営ネットワーク研究センター年報 北海道大学大学院経済学研究科地域経済経営ネットワーク研究センター 3 87 - 101 2186-9359 2014/03 [Not refereed][Not invited]
     
    本論文の目的は,わが国で積み重ねられてきたオフィス空間のデザインに関する研究知見のうち,とりわけ2000年以降の研究の到達地点を明らかにすることにある。本論文で2000年以降の研究蓄積に注目を向ける理由は,経営学者たちもオフィス空間のデザインを重要視し始めたことにある。より具体的には,この時期を契機として,知的創造や知識創造を促すオフィス空間のデザインを志向した研究が創始されているのである。1990年代までのオフィス空間内の快適性の向上を志向した研究とは異なり,建築学者や実務家たちだけではなく,一部の経営学者たちからもオフィス空間のデザインに対して注目が向け始められたのである。 本論文で明らかにする先行研究が辿り着いた研究知見は,以下の3点に集約することができる。より具体的には,①実務家や一部の経営学者たちによって知的生産性を向上させるオフィス空間のデザインへの注目が向けられ,実際にオフィス空間の設計が行なわれてきたこと,②建築学者を中心として知的生産性を計量的に把握する試みが積み重ねられ,定量的なデータにもとづいたオフィス空間のデザインが志向されてきたこと,③経営学者たちがコミュニケーションを鍵概念にして,オフィス空間のデザインについて考察を加えてきたこと,の3点である。最後にこれらの研究の貢献と残された問題を明らかにし,今後の研究課題を提示する。
  • 阿部 智和
    經濟學研究 北海道大学大学院経済学研究科 63 (1) 87 - 113 0451-6265 2013/06/11 [Not refereed][Not invited]
     
    本論文の目的は,1990年代末までに日本で積み重ねられてきたオフィス空間のデザインに関する研究の到達地点を明らかにし,今後の課題を明らかにすることにある。より具体的には,以下の3点を論じていく。すなわち,①1990年末までに取り組まれてきたオフィス空間のデザインに関する研究では,建築学者たちを中心としてオフィス空間内の快適性や機能性の向上に注目を向けてきたこと,②その一方で,経営学のアプローチを用いて,オフィス空間のデザインとモラールや組織内のコミュニケーションに関する実証研究が積み重ねられてきたこと,③しかしながら,これら2つの研究では,ニューオフィス化運動に代表されるホワイト・カラーの生産性向上を目的としたオフィス空間の改革時に注目されてきた,オフィス空間内でのホワイト・カラーの実際の行動やオフィス空間のデザインとパフォーマンスの関係の解明などに対して十分な実証努力が払われなかったという課題が残されていたこと,の3点が示される
  • 阿部 智和
    經濟學研究 北海道大学大学院経済学研究科 62 (2) 75 - 86 0451-6265 2013/01/17 [Not refereed][Not invited]
     
    本論文の目的は, 組織メンバー間の物理的な距離によるコミュニケーション・パターンへの影響に注目することにある。すなわち, Allen(1977)や阿部(2008)などの先行研究の追試を行なうことを目的としている。本論文を通じて得られる結論は, (1)Allen(1977)やConrath(1973)などの既存研究が明らかにしている通り, 組織メンバー間の物理的な距離が隔たるほど, 対面コミュニケーションの発生回数が急激に減少すること, (2)電話は距離を隔てた者とのコミュニケーション手段となりうるのに対し, 電子メールは距離とは無関係に利用されていること, の2点である。
  • Han Xu, Abe Tomokazu
    Journal of business and economics 長崎大学 90 (4) 115 - 146 0286-9101 2011/03 [Not refereed][Not invited]
     
    The purpose of this paper is to explore factor affecting on retention of the Chinese software engineers of the Japanese software company in China. In this paper, we interviewed to software engineers to explore the factors. We find that the following points are important for retention. First, evaluation system according to job and fairness in evaluation are to retain employee. Second, management adjusted to their carrier orientation is also important to retain them. The management is as follows. Empowerment is critical to retain project managers. We had better extend ability of bridge system...
  • オフィス空間の設計によるコミュニケーション・パターンへの影響に関する研究:現状と課題
    阿部 智和
    Informatics 3 (2) 21 - 30 2010 [Not refereed][Not invited]
  • 人員間の距離とコミュニケーション・パターンに関する実証分析:ある国内電機メーカーを対象として
    阿部 智和
    研究論文集:教育系・文系の九州地区国立大学間連携論文集 3 (1) 2009 [Not refereed][Not invited]
  • Abe Tomokazu
    Journal of business and economics 長崎大学 88 (1) 27 - 50 0286-9101 2008/06 [Not refereed][Not invited]
     
    This paper focuses that some the relationship between communication patterns and the distance. The paper shows that an inverse relationship between the distance separating employees and the amount of face to face communication occurring between them. And the paper also shows that the distance positively correlates with the amount of telephone calls, and does not with the amount of e-mail. The research reported here indicates that telephone calls are convenient alternative to face to face communication when geographically dispersed employees want to communicate. And it also indicates that th...
  • オフィス空間の物理的特徴と組織内のコミュニケーション・パターン:人員間の距離と空間認知に着目して
    阿部 智和
    一橋大学大学院商学研究科博士論文 2008 [Not refereed][Not invited]
  • 近接配置に関する一考察
    阿部 智和
    一橋研究 31 (4) 17 - 30 2007 [Not refereed][Not invited]
  • 作業空間の物理的特徴とコミュニケーション・パターンに関する考察
    阿部 智和
    一橋商学論叢 1 (1) 64 - 74 2006 [Not refereed][Not invited]
  • オフィス空間の物理的特徴とコミュニケーション・パターンに関する考察:先行研究における分析手法の紹介
    阿部 智和
    一橋研究 30 (2) 1 - 14 2005 [Not refereed][Not invited]
  • 阿部 智和
    一橋論叢 133 (5) 45 - 63 2005 [Not refereed][Not invited]

Conference Activities & Talks

  • A path analysis on the community building in coworking spaces  [Not invited]
    ABE Tomokazu, UDA Tadashi
    EGOS Colloquuim 2019  2019/07
  • Factors affecting community and sustainability: An empirical study on the management of coworking spaces  [Not invited]
    UDA Tadashi, ABE Tomokazu
    34th EGOS Colloquium 2018  2018/07
  • Building community, maintaining and improving sustainability in coworking spaces  [Not invited]
    Tadashi UDA, Tomokazu ABE
    2nd International RGCS Symposium  2018/01
  • 空間的構造のマネジメント  [Invited]
    阿部 智和
    組織学会2018年度年次大会  2017/11
  • ワークプレイスのデザインと組織内コミュニケーション  [Not invited]
    阿部 智和
    組織学会2014年度研究発表大会  2014/06
  • 組織学習における〈ノイズ〉の役割:ゲーム・ソフト開発プロジェクトにおける人材開発と問題解決活動の相互関係  [Not invited]
    2004年度組織学会研究発表大会  2004

MISC

  • Seicomart : Establishing CVS business by a local company
    阿部 智和, 山口 裕之, 大原 亨  Discussion Paper, Series B  (179)  1  -23  2020/03  [Not refereed][Not invited]
  • 阿部 智和, 山口 裕之, 大原 亨  Discussion Paper, Series B  (171)  1  -26  2019/03  [Not refereed][Not invited]
     
    セイコーマートは、2000年代前半に、事業の拠点としてきた北海道にターゲット市場を絞り、価値提案を当該市場に適したもの (プライベート・ブランドの展開、店内調理の導入など) へと変化させていく。さらに、この動きに併せて、取扱品目の生産・物流部門の内部化 (垂直統合) を進めていく。本稿の目的は、この動向を追跡することにある。具体的には、当時の競争環境について概観したうえで、同社の物流活動、販売活動、生産・調達活動を記述する。最後にこれらの活動間のシナジー効果を示す。
  • 阿部 智和, 山口 裕之, 大原 亨  Discussion Paper, Series B  (170)  1  -37  2019/03  [Not refereed][Not invited]
     
    セコマのビジネスモデルは、2000年代後半以降、高い差別性を有するものへと変化を遂げていく。コンビニエンス・ストアを運営するリテール事業だけでなく、物流・サービス、および原料・製造事業から構成される3事業体制が確立されていく。本稿の目的は、この動向を追跡することにある。具体的には、この期間のセコマの概要とおよび当時の競争状況について確認したうえで、物流・サービス事業、生産・調達事業、販売事業のそれぞれの動向を整理していく。
  • Changing Business Model Continuously: Tracing Secoma’s Business Model Change
    ABE Tomokazu  Discussion Paper, Series A  336-  1  -32  2019/02  [Not refereed][Not invited]
  • Uda Tadashi, Abe Tomokazu  Discussion Paper, Series A  329-  1  -29  2018/09  [Not refereed][Not invited]
     
    The purpose of this study is to identify the factors that affect building community and maintaining/enhancing sustainability in coworking spaces, based on an almost complete enumeration which could help us grasp a true measure of the phenomenon. Community and sustainability could be key issues on coworking spaces. However, even empirical research dealing with both issues as well as discussions on the management of them is not hardly found while studies focusing on the spaces have steadily been accumulated mainly from the viewpoint of community such as user interaction. Therefore, we analyze the data obtained from 168 out of 365 spaces that are nearly all the operating coworking spaces in Japan (as of July 2014). As a result of that, we showoverall influential relationships on community and sustainability of the spaces, and present three types of the factors influencing those issues, which are named as alternative-oriented, balance-oriented, and trade-off.
  • 宇田 忠司, 阿部 智和  Discussion Paper, Series B  159-  1  -27  2018/04  [Not refereed][Not invited]
  • 阿部 智和, 宇田 忠司  經濟學研究  67-  (1)  109  -146  2017/06/13  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,質問票調査にもとづき,国内の共有・共創型ワークスペースの実態を明らかにすることにある。まず,ウェブ調査を実施し,国内で稼働している施設の全数に近い(2016年9月30日時点)と考えられる750スペースのうち,308スペースから回答を得た。ついで,収集したデータのうち268スペースの回答を分析し,①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果,という6つの包括的視点から相関分析の結果を示した。そのうえで,本調査にもとづく共有・共創型ワークスペースの実態に関する知見を提示した。
  • 宇田 忠司, 阿部 智和  地域経済経営ネットワーク研究センター年報  6-  113  -143  2017/03/29  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,質問票調査にもとづき,国内の共有・共創型ワークスペースの実態を明らかにすることにある。まず,ウェブ調査を実施し,国内で稼働している施設の全数に近い(2016年9月30日時点)と考えられる750スペースのうち,308スペースから回答を得た。ついで,収集したデータのうち268スペースの回答を分析し,①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果,という6つの包括的視点から記述統計を示した。そのうえで,本調査にもとづく共有・共創型ワークスペースの実態に関する知見を提示した。
  • 宇田 忠司, 阿部 智和  經濟學研究  66-  (2)  145  -171  2016/12/08  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,公表資料にもとづき,国内のコワーキングスペースの実態を明らかにすることにある。具体的には,国内の施設の全数に近い(2014年9月時点)と考えられる504スペースのデータを分析し,所在地やその人口規模,アクセス性といったスペースの立地について記述していく。
  • 阿部 智和, 宇田 忠司  經濟學研究  66-  (2)  173  -180  2016/12/08  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,公表資料にもとづき,国内のコワーキングスペースの実態を明らかにすることにある。具体的には,国内の施設の全数に近い(2014年9月時点)と考えられる504スペースのデータを分析し,スペースの稼働期間や開設・閉鎖数の推移について記述していく。
  • Abe Tomokazu, Uda Tadashi  Discussion Paper, Series A  302-  1  -19  2016/04/19  [Not refereed][Not invited]
     
    The purpose of this paper is to clarify the actual condition of coworking spaces in Japan, based on a questionnaire survey. A way of working called "coworking" and a place for such work called "coworking space" have been attracting attention in recent years because they may provide a more flexible work style, diverse members to interact with, and open spaces than are experienced when working in a specific company or corporate office. However, we still have not acquired the whole picture of coworking and coworking spaces because of insufficiency of the comprehensive research. Thus, we attempt to shed some light on the current status of coworking spaces in the following steps. Firstly, we review previous studies about coworking. Secondly, we will present the current status and issues of coworking spaces, based on a questionnaire survey conducted among almost all coworking spaces operating in Japan. Finally, we consider the significance of our findings, comparing with those in previous studies.
  • 阿部 智和  地域経済経営ネットワーク研究センター年報  5-  133  -195  2016/03/31  [Not refereed][Not invited]
  • Abe Tomokazu, Uda Tadashi  Discussion Paper, Series A  299-  1  -61  2016/02  [Not refereed][Not invited]
     
    The purpose of this paper is to analyze correlations about the actual condition of coworking spaces in Japan, based on a questionnaire survey. A way of working called "coworking" and a place for such work called "coworking space" have been attracting attention in recent years because they may provide a more flexible work style, diverse members to interact with, and open spaces than are experienced when working in a specific company or corporate office. However, the understanding of this phenomenon is insufficient. There is still hardly any empirical research that discusses the actual conditions of coworking and coworking spaces especially in Japan, though we can find some implicative descriptive papers on this phenomenon. Thus, we attempt to shed some light on the current status of coworking spaces in the following steps. Firstly, we review previous studies about coworking, focusing primarily on the annual Global Coworking Survey conducted around the world. Secondly, we show the result of correlation analysis based on a questionnaire survey conducted among almost all coworking spaces operating in Japan from six viewpoints: facility, management organization, business strategy, activity, space users, and performance.
  • 宇田 忠司, 阿部 智和  經濟學研究  65-  (2)  75  -95  2015/12/10  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,聞き取り調査および公表資料をもとに,コワーキングスペースの運営プロセスを記述することである。具体的には,2012年12月に開設され,国内最大規模の利用者を誇るコワーキングスペース7F(さいたま市大宮区)という場の運営過程について,前史,揺籃期,確立期,転換期という4つのフェーズに分けて詳述していく。
  • 阿部 智和, 宇田 忠司  經濟學研究  65-  (2)  63  -74  2015/12/10  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,質問票調査にもとづき,国内のコワーキングスペースの実態を明らかにすることにある。より具体的には,国内で稼働している施設の全数に近い(2014年7月時点)と考えられる365スペースのうち,152スペースから得たデータを分析し,宇田・阿部(2015)で課題として言及していた,運営組織,戦略,利用者,課題と目標に関する自由記述項目を整理した結果を提示する。
  • Uda Tadashi, Abe Tomokazu  Discussion Paper, Series A  297-  1  -40  2015/12  [Not refereed][Not invited]
     
    This paper aims to shed light on the actual condition of coworking spaces in Japan based on a questionnaire survey. A way of working called "coworking" and a place for such work called "coworking space" have been attracting attention in recent years because they may provide a more flexible work style, diverse members to interact with, and open spaces than are experienced when working in a specific company or corporate office. However, the understanding of this phenomenon is insufficient. Therefore, in this paper we will first review coworking studies with a focus on the annual Global Coworking Survey conducted around the world. Then, we will present the results of the descriptive statistics of a questionnaire survey conducted among almost all coworking spaces operating in Japan from six perspectives: facility, management organization, business strategy, activity, space users, and performance. Based on the results, we will then present and examine the findings of this paper.
  • 宇田 忠司, 阿部 智和  地域経済経営ネットワーク研究センター年報  4-  115  -133  2015/03/30  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,質問票調査にもとづいて,国内のコワーキングスペースの実態を記述することである。具体的には,まず,ウェブ調査を実施し,国内で稼働している施設の全数に近い(2014年7月時点)と考えられる365スペースのうち,191スペースから回答を得た(回収率52.3%)。ついで,収集したデータを分析し,①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果,という6つの視点から相関分析の結果を示した。そのうえで,本調査にもとづくコワーキングスペースの実態に関する知見を提示した。
  • 阿部 智和, 宇田 忠司, 平本 健太  地域経済経営ネットワーク研究センター年報  4-  89  -113  2015/03/30  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿の目的は,質問票調査にもとづいて,国内のコワーキングスペースの実態を記述することである。具体的には,まず,ウェブ調査を実施し,国内で稼働している施設の全数に近い(2014年7月時点)と考えられる365スペースのうち,191スペースから回答を得た(回収率52.3%)。ついで,収集したデータを分析し,①施設,②運営組織,③戦略,④活動,⑤利用者,⑥成果,という6つの包括的視点から記述統計を示した。そのうえで,本調査にもとづくコワーキングスペースの実態に関する知見を提示した。
  • 宇田 忠司, 阿部 智和, 平本 健太  地域経済経営ネットワーク研究センター年報  4-  41  -49  2015/03/30  [Not refereed][Not invited]
  • 平本 健太, 阿部 智和, 宇田 忠司  地域経済経営ネットワーク研究センター年報 = The annals of Research Center for Economic and Business Networks  (3)  53  -58  2014/03  [Not refereed][Not invited]
  • 肥前 洋一, 阿部 智和  地域経済経営ネットワーク研究センター年報 = The annals of Research Center for Economic and Business Networks  (3)  47  -51  2014/03  [Not refereed][Not invited]
  • 阿部 智和, 近藤 隆史  Discussion Paper, Series B  105-  1  -20  2012/08  [Not refereed][Not invited]
     
    本ケースの目的は,キヤノンのデジタルカメラ事業が,一見すると,海外需要への迅速な対応とコスト面で不利と考えられている国内自社生産にこだわりながら,業界トップを維持している要因について記述することにある.具体的には,デジタルカメラ市場の動向を踏まえた上で,①国内生産のメリット,②国内生産のメリット追求するためにキヤノンが取り組んできた様々な部門における革新活動の内容,③近年の国内生産拠点の強化の3点に着目しながら,同社のデジタルカメラ生産に関する取り組みについて記述していく.

Research Grants & Projects

  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2019/04 -2023/03 
    Author : 阿部 智和
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2015/04 -2019/03 
    Author : 阿部 智和
  • 共有・共創型スペースにおけるイノベーションの収益化プロセスの国際比較
    Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Fund for the Promotion of Joint International Research (Fostering Joint International Research (A))
    Date (from‐to) : 2019 -2019 
    Author : 阿部 智和
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2013/04 -2016/03 
    Author : 平本 健太
  • 文部科学省:科学研究費補助金(若手研究(B))
    Date (from‐to) : 2012/04 -2015/03 
    Author : 阿部 智和
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2011 -2014 
    Author : 岩田 智, 平本 健太, 平野 実, 岡田 美弥子, 坂川 裕司, 多田 和美, 阿部 智和, 相原 基大, 谷口 勇仁, 小島 廣光, 宇田 忠司
     
    本研究の目的は,従来十分な研究がなされてこなかった,経営のグローバル化によるイノベーション(グローバル・イノベーション)活動のダイナミックな進展とそれに伴う新たな価値創造のための戦略や組織を,詳細な定性的・定量的調査を通じて実証的に解明することにある。また,新興国を含む国内外の拠点がグローバルかつ有機的・機動的に連携しつつ展開するグローバル・イノベーション活動によって,本国拠点や他の先進国拠点だけで創造することが困難な新たな価値創造が行われており,本研究ではそのための戦略や組織についての詳細な分析を行うことにある。本年度は,文部科学省科学技術政策研究所の客員研究官も兼務する中で,本研究の目的であるグローバル・イノベーション活動のダイナミックな進展とそれに伴う新たな価値創造のための戦略や組織に関する定性的・定量的調査の分析を行った。定性的研究では,中国における日本子会社を対象にインタビュー調査を実施した。その結果,昨年度行ったインタビュー調査企業と比較すると,同じ国の日本子会社でも属している業種や扱っている製品によって価値創造のための戦略や組織が異なることなどが明らかになった。定量的調査では,質問票調査を行って回答のあった海外子会社672社のうち研究開発を行っている330社を中心に分析を行った。その結果,日本企業のグローバル・イノベーション活動がダイナミックに進展しており,新たな価値創造のための戦略や組織に関するいくつかの興味深い知見が得られた。
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(若手研究(B))
    Date (from‐to) : 2008 -2009 
    Author : Tomokazu ABE
     
    This study empirically shows the relation between physical features of the office space and communication patterns. Major findings are as follows. 1. The frequency of face to face communications decreases intensely by the distance of the organization member. 2. The influence of the distance cannot be decreased by the organization design.
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Educational Activities

Teaching Experience

  • 論文
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
  • Special Study of Organizational Innovation A
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
    キーワード : 経営組織論,経営戦略論,イノベーション・マネジメント,実証研究
  • 現代経済経営演習Ⅰ
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
  • Special Study of Organizational Innovation B
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
    キーワード : 経営組織論,経営戦略論,イノベーション・マネジメント,実証研究
  • 現代経済経営演習Ⅱ
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
  • Management C
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 経済学院
    キーワード : This class will be held in only English, please refer to the English Page.
  • 現代経済経営演習
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 経済学研究科
  • Freshman Seminar
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : マーケティング戦略,社会科学,思考法
  • 現代経済経営演習
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 経済学院
  • Seminar I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
    キーワード : 経営組織論,経営戦略論,イノベーション・マネジメント
  • 現代日本社会ⅢD
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現プロ課程
  • Theory of the Firm I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
    キーワード : 経営戦略,マーケティング戦略,事業戦略,全社戦略
  • 職業指導
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 卒業論文
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅰ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅱ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅲ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅳ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅴ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅵ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅶ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部
  • 演習Ⅷ(2単位)
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 経済学部


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