Researcher Database

Shishin Kawamoto
Faculty of Science Physics Quantum Physics
Associate Professor

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • Faculty of Science Physics Quantum Physics

Job Title

  • Associate Professor

Research funding number

  • 90593046

J-Global ID

Research Interests

  • コミュニケーション教育   組織学   進化生物学   再生生物学   質問紙   イノベーション   STS   科学リテラシー   テキストマイニング   自転車   高齢社会   サービスサイエンス   サイエンスコミュニケーション   太陽光発電   環形動物   再生   Renewable Energy   Developmental Biology   Scientific Literacy   Science, technology and society   Science Communication   

Research Areas

  • Life sciences / Developmental biology
  • Humanities & social sciences / Science education
  • Humanities & social sciences / Sociology/history of science and technology

Academic & Professional Experience

  • 2013/04 - Today Hokkaido University Institute for the Advancement of Higher Education
  • 2012/10 - 2013/03 東京工業大学 環境エネルギー協創教育院 特任助教
  • 2011/04 - 2012/09 Aoyama Gakuin University
  • 2008/11 - 2012/09 Tokyo Institute of Technology Graduate School of Science and Engineering, Department of Mechanical and Control Engineering
  • 2007/04 - 2008/10 Tokyo Institute of Technology Integrated Research Institute
  • 2000/04 - 2007/03 Rakuno Gakuen University

Education

  • 2001/04 - 2007/03  Hokkaido University
  • 2005/10 - 2006/03  Hokkaido University
  • 1999/04 - 2001/03  Hokkaido University
  • 1995/04 - 1999/03  Hokkaido University  School of Science  Biological Sciences

Association Memberships

  • 社会言語科学会   JAPANESE SOCIETY FOR ENGINEERING EDUCATION   THE JAPANESE PSYCHOLOGICAL ASSOCIATION   JAPANESE SOCIETY FOR SCIENCE AND TECHNOLOGY STUDIES   JAPANESE SOCIETY OF DEVELOPMENTAL BIOLOGISTS   THE ZOOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN   

Research Activities

Published Papers

  • デュアルユース研究とRRI : 現代日本における概念整理の試み
    川本思心
    科学技術社会論集 14 134 - 157 2017/11 [Not refereed][Invited]
  • 川本思心
    科学技術コミュニケーション 19 117 - 134 2016/07 [Not refereed][Invited]
  • 早岡 英介, 郡 伸子, 藤吉 亮子, 池田 貴子, 鳥羽 妙, 川本 思心
    科学技術コミュニケーション 北海道大学高等教育推進機構 高等教育研究部 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP) (17) 35 - 55 1881-8390 2015/07 [Refereed][Not invited]
     
    福島第一原子力発電所の事故以降,主に放射能リスクをテーマとしたリスクコミュニケーションの取り組みが各地で進められてきた.だが,多くは啓蒙的な説明会にとどまっており,専門家と一般市民との間に十分な双方向の対話の場を生み出せていない.こうした状況を克服するためには,リスク情報を正確かつ受け手側に配慮しながら発信できるリスクコミュニケーターの育成が急務である.北海道大学CoSTEPでは2014 年度にリスクコミュニケーション選択実習という新しい実習を設け,福島の農業と放射能リスクをテーマに活動した.最終的に2015 年2 月から3 月にかけ,三つの対話イベントを実施した.本実習では,「コンテンツの制作能力」「コミュニケーションの場を生み出す能力」「適切なフレームを協働構築する能力」の三つの能力を育成することを目指し,TV番組等を活用して実習中に何度もリスク問題を取り上げて議論を重ねたこと.実際に福島で調査したこと.現地取材した映像を実習メンバーで編集してサイエンス・カフェ等で映像レポートとして上映したことの三つが大きな特徴である.これらの実践を通して「当事者性」「主体性」「多様な価値観」を獲得することができ,上記三つの能力にポジティブな効果がもたらされた.
  • Shishin Kawamoto, Minoru Nakayama, Miki Saijo
    PUBLIC UNDERSTANDING OF SCIENCE 22 (6) 674 - 690 0963-6625 2013/08 [Refereed][Not invited]
     
    There are various definitions and survey methods for scientific literacy. Taking into consideration the contemporary significance of scientific literacy, we have defined it with an emphasis on its social aspects. To acquire the insights needed to design a form of science communication that will enhance the scientific literacy of each individual, we conducted a large-scale random survey within Japan of individuals older than 18 years, using a printed questionnaire. The data thus acquired were analyzed using factor analysis and cluster analysis to create a 3-factor/4-cluster model of people's interest and attitude toward science, technology and society and their resulting tendencies. Differences were found among the four clusters in terms of the three factors: scientific factor, social factor, and science-appreciating factor. We propose a plan for designing a form of science communication that is appropriate to this current status of scientific literacy in Japan.
  • Using a scientific literacy cluster to determine participant attitudes in scientific events in Japan, and potential applications to improving science communication
    KAWAMOTO Shishin
    Journal of Science Communication 12 (1) 2013/03 [Refereed][Not invited]
  • 鈴木 努, 川本 思心, 西條 美紀
    科学技術コミュニケーション 北海道大学 高等教育推進機構 高等教育研究部 科学技術コミュニケーション教育研究部門(CoSTEP) 12 3 - 18 1881-8390 2012 [Not refereed][Not invited]
     
    Most universities in Japan conduct course evaluation as part of the faculty development program, and many methods to improve course content have been proposed. However, few studies discuss the improvement of omnibus courses. In this paper, we suggest a new method to improve omnibus courses, especially their consistency and relevance. We designed an omnibus course named "Clean Energy Business and Social Acceptance," which consisted of six serial lectures, each conducted by a different lecturer. Prior to the running of the course, we interviewed the lecturers and formulated a conceptual netwo...
  • Toshihiro Mukai, Shishin Kawamoto, Yuzuru Ueda, Miki Saijo, Naoya Abe
    ENERGY POLICY 39 (9) 5440 - 5448 0301-4215 2011/09 [Refereed][Not invited]
     
    Although previous studies have addressed the reliability of residential PV systems in order to improve the dissemination of the systems among individual users and societies, few have examined users' perception of their own PV systems, which might contain solutions to firmly establish the system into society. First, the present paper examined the extent to which residential PV system users understand specification, reliability, and failure risk of their own systems. Second, causal factors affecting users' satisfaction with PV systems were examined. By analyzing data collected in Kakegawa City, this paper revealed that users did not appropriately understand the basic specifications of their residential PV systems, and in particular, the fact that the systems sometimes failed and therefore needed proper maintenance. Furthermore, a strong causal relationship between users' expectations of financial return from the system and their level of satisfaction was confirmed empirically. These results suggested that excessive focus on profitability and relatively low interest in the systems' reliability and failure risk should be addressed more to avoid problems that could potentially hamper the establishment of this technology into society. (C) 2011 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • 川本思心
    Journal of Japanese Society for Engineering Education 59 (5) 50 - 57 2011 [Refereed][Invited]
  • 川本 思心, 浅羽 雅晴, 大石 麻美
    Japanese journal of science communication 北海道大学科学技術コミュニケーター養成ユニット 0 (5) 19 - 40 1881-8390 2009/03 [Refereed][Not invited]
     
    Dialogues with community constituents are indispensable for scientists whose research fields and applications are closely related with communities throughout the research processes of consensus building on executions of research projects, making decisions on research policies, sharing the products of the projects, corrections. What kind of guidance is required for scientists to maintain a dialogue with the society? Using mailing list and web portfolio, we recorded a process of planning and executing a science cafe with two researchers who research for reintroduction of Crested Ibis (Toki) i...
  • NOHARA Kayoko, KAWAMOTO Shishin, KUSAKABE Osamu
    Journal of JSEE 公益社団法人 日本工学教育協会 56 (4) 114 - 122 1341-2167 2008/07 [Refereed][Not invited]
     
    Engineering students are increasingly expected to perform as “global engineers” to lead the society as opinion leaders in finding proper directions for science and engineering developments. The Tokyo Institute of Technology is offering “the knowledge, thinking ability, and skills as the basis for its students to play active roles as international leaders reaching across the boundaries of professional areas.” This new trial, including overseas internship programmes, is unique as it tries to provide “international liberal arts education that is capable of answering the needs of engineering st...
  • 川本 思心, 中山 実, 西條 美紀
    Japanese journal of science communication 北海道大学科学技術コミュニケーター養成ユニット 3 40 - 60 1881-8390 2008/03 [Refereed][Not invited]
  • Studies on the mechanism of head and tail regeneration in Enchytraeus japonensis (Annelida, Oligochaeta)
    KAWAMOTO Shishin
    2007/02 [Refereed][Not invited]
  • S Kawamoto, C Yoshida-Noro, S Tochinai
    JOURNAL OF EXPERIMENTAL ZOOLOGY PART A-COMPARATIVE EXPERIMENTAL BIOLOGY 303A (8) 615 - 627 1548-8969 2005/08 [Refereed][Not invited]
     
    The Enchytraeida Oligochaeta Enchytraeus japonensis propagates asexually by spontaneous autotomy. Normally, each of the 5-10 fragments derived from a single worm regenerates a head anteriorly and a tail posteriorly. Occasionally, however, a head is formed posteriorly in addition to the normal anterior head, resulting in a bipolar worm. This phenomenon prompted us to conduct a series of experiments to clarify how the head and the tail are determined during regeneration in this species. The results showed that (1) bipolar head regeneration occurred only after artificial amputation, and not by spontaneous autotomy, (2) anesthesia before amputation raised the frequency of bipolar head regeneration, and (3) an extraordinarily high proportion of artificially amputated head fragments regenerated posterior heads. Close microscopic observation of body segments showed that each trunk segment has one specific autotomic position, while the head segments anterior to the VIIth segment do not. Only the most posterior segment VII in the head has an autotomic position. Examination just after amputation found that the artificial cutting plane did not correspond to the normal autotomic position in most cases. As time passed, however, the proportion of worms whose cutting planes corresponded to the autotomic position increased. It was suspected that the fragments autotomized after the artificial amputation (corrective autotomy). This post-amputation autotomy was probably inhibited by anesthesia. The rate at which amputated fragments did not autotomize corresponded roughly to the rate of bipolar regeneration. It was hypothesized then that the head regenerated posteriorly if a fragment was not amputated at the precise autotomic position from which it regenerated without succeeding in corrective autotomy.

Books etc

  • 科学技術コミュニケーション入門―科学・技術の現場と社会をつなぐ
    梶雅範, 野原佳代子, 西條美紀編 (Contributor第10章「楽しみとしての科学技術コミュニケーション」)
    培風館 2009/05
  • シンカのかたち 進化で読み解くふしぎな生き物
    北海道大学CoSTEPサイエンスライターズ (Joint work執筆統括・執筆)
    技術評論社 2007/03

MISC

Awards & Honors

  • 2008 日本工学教育協会 論文・論説賞
     グローバルエンジニアの人材育成に向けた東京工業大学における国際化教育の試み 
    受賞者: 野原佳代子;川本思心;日下部治

Research Grants & Projects

Educational Activities

Teaching Experience

  • 自然史科学論文講読1
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
  • History of Science and Technology and Science Communication
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 科学史、科学技術コミュニケーション、科学技術社会論
  • 自然史科学特別研究1
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
  • Communication in Science and Technology I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 工学院
    キーワード : 科学技術コミュニケーション、サイエンス・ライティング、社会的意義、セルフプロモーション、ソーシャル・メディア
  • 自主研究Ⅱ
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 国際
  • Communication in Science and Technology I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 科学技術コミュニケーション、サイエンス・ライティング、社会的意義、セルフプロモーション、ソーシャル・メディア
  • Inter-Graduate School Classes(General Subject):Inter-Disciplinary Sciences
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 科学技術コミュニケーション、サイエンス・ライティング、社会的意義、セルフプロモーション、ソーシャル・メディア
  • Agricultural Ethics
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 農学院
    キーワード : 科学研究、科学技術、科学技術コミュニケーション、リスクコミュニケーション、動物実験、研究者倫理、環境倫理、倫理的消費(エシカル消費)、GAP、アニマルウェルフェア、原子力災害、再生可能エネルギー、グローバリゼーション
  • Advanced Course of Science Technology and Social System I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : エネルギー問題,化石エネルギー,原子力,再生可能エネルギー,地球温暖化,政策,未来社会像,シミュレーション,科学技術社会論 (STS)
  • Inter-Graduate School Classes(General Subject):Inter-Disciplinary Sciences
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : エネルギー問題,化石エネルギー,原子力,再生可能エネルギー,地球温暖化,政策,未来社会像,シミュレーション,科学技術社会論 (STS)
  • Research in Natural History Sciences 2
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 博士論文
  • Seminar in Natural History Sciences 2
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 博士 論文講読 
  • Communication in Science and Technology I
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 博士後期課程
    開講学部 : 工学院
    キーワード : 科学技術コミュニケーション、サイエンス・ライティング、社会的意義、セルフプロモーション、ソーシャル・メディア
  • The World of Science and Technology
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 科学史、科学技術社会論、科学技術コミュニケーション
  • The World of Science and Technology
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 物理学、生物学、バイオメカニクス、スケーリング、戦争、兵器、文学者と科学者
  • The World of Science and Technology
    開講年度 : 2018
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 大学、コミュニケーション、図書館、取材、インタビュー、ライティング

Social Contribution

Social Contribution

Social Contribution

  • テスト
    Date (from-to) : 2014/08/21
    Role : Presenter


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.