研究者データベース

關 あゆみ(セキ アユミ)
教育学研究院 教育学部門 教育学部門教育心理学分野
教授

基本情報

所属

  • 教育学研究院 教育学部門 教育学部門教育心理学分野

職名

  • 教授

学位

  • 医学博士(鳥取大学)

J-Global ID

研究キーワード

  • fMRI   特別支援教育   脳機能イメージング   発達障害   学習障害   小児神経学   発達性ディスレクシア   Functional brain imaging   Developmental disorder   

研究分野

  • 人文・社会 / 実験心理学 / 認知心理学
  • ライフサイエンス / 胎児医学、小児成育学
  • 人文・社会 / 特別支援教育
  • ライフサイエンス / 神経科学一般
  • ライフサイエンス / 神経科学一般
  • ライフサイエンス / 胎児医学、小児成育学
  • 人文・社会 / 特別支援教育
  • ライフサイエンス / 神経科学一般
  • ライフサイエンス / 神経科学一般

職歴

  • 2021年10月 - 現在 北海道大学 大学院教育学研究院 教授
  • 2015年04月 - 2021年09月 北海道大学大学院 教育学研究院 準教授
  • 2006年 - 2015年03月 鳥取大学 地域学部地域学部地域教育学科 准教授
  • 2003年 - 2006年 鳥取大学医学部附属病院 脳神経小児科 助手
  • 1998年 - 1999年 鳥取大学医学部附属脳幹性疾患研究施設 脳神経小児科 教務員

学歴

  •         - 2003年   鳥取大学   医学系研究科   内科系専攻
  •         - 2003年   鳥取大学
  •         - 1994年   鳥取大学   医学部
  •         - 1994年   鳥取大学

所属学協会

  • 日本小児保健協会   日本発達障害学会   日本LD学会   日本小児精神神経学会   Society for Neuroscience   日本小児科学会   日本小児神経学会   Japanese Academy of Learning Disabilities   Japanese Society of Cognitive Neuroscience   Japanese Society of Pediatric Psychiatry and Neurology   Society for Neuroscience   Japanese Association of Rehabilitation Medicine   Japanese Society of Child Neurology   Japan Pediatric Society   

研究活動情報

論文

  • Kazuyori Yagyu, Ryusaku Hashimoto, Atsushi Shimojo, Michiru Iwata, Keitaro Sueda, Ayumi Seki, Hideaki Shiraishi, Takuya Saito
    Brain & development 2021年05月26日 
    BACKGROUND: Dyslexia is a neurodevelopmental disorder which occurs in childhood but continues to influence academic and occupational function in adulthood. Recently, a Japanese dyslexia questionnaire and diagnostic procedure was established for primary school children. However, there is currently no procedure for the diagnosis or screening of dyslexia in individuals at or above junior high school age; accordingly, we aimed to develop a questionnaire to screen for reading difficulties in those individuals. METHODS: A questionnaire with various candidate items was developed from two English questionnaires, one Japanese questionnaire, and newly devised items focusing on the Japanese writing system and the most appropriate 28 items were selected. In total, 462 adults and 127 junior high to high school students were enrolled. Of those, 191 participants also took part in reading tests. After the exploratory factor analysis, reliability and validity were evaluated using the above control participants and 12 adolescents with dyslexia. RESULTS: The questionnaire included three factors, i.e., silent reading sub-scale (four items), writing sub-scale (four items), and aloud reading sub-scale (three items). Five were newly devised items focusing on the Japanese writing system. Cronbach's alphas of the three factors were 0.706, 0.638, and 0.568, respectively, and the interclass correlation coefficients (2,1) were 0.743, 0.609, and 0.695, respectively. The silent reading and aloud reading sub-scales were positively correlated with word, non-word, and passage reading time. DISCUSSION: The newly developed questionnaire correlated well with actual reading performance and may be used to screen reading difficulty in Japanese individuals at or above junior high school age.
  • 小学校高学年における学校生活と自尊感情・学校適応感の関係-予備的検討-.
    岩田みちる, 谷中久和, 関あゆみ
    子ども発達臨床研究 15 51 - 56 2021年03月 [査読無し][通常論文]
  • RTI による音読支援における長期的改善に関わる要因の検討:「T式ひらがな音読支援」縦断データを用いて.
    関 あゆみ, 谷中久和, 内山仁志, 小枝 達也
    LD研究 29 4 212 - 219 2020年11月 [査読無し][招待有り]
  • 小学1年生を対象とした音読確認‐T式ひらがな音読支援と多層指導モデルMIMの活用‐
    赤尾依子, 関あゆみ, 小枝達也
    臨床発達心理士実践研究. 2020. 15. 38-47 15 38 - 47 2020年07月 [査読有り][通常論文]
  • Okamoto Y, Kitada R, Seki A, Yanaka H, Kochiyama T, Koeda T
    Social neuroscience 15 3 1 - 13 2020年02月04日 [査読有り][通常論文]
     
    Gestural interaction, where a person initiates interaction (initiator) and another person responds to it (follower), changes during development. The neural network comprising the inferior frontal gyrus (IFG), inferior parietal lobule (IPL), and the lateral occipito-temporal cortex (LOTC) is relevant to gestural interaction. The LOTC includes the extrastriate body area (EBA). Activation of these brain regions depends on the initiating/following role in adults. We conducted functional magnetic resonance imaging study on 18 children and 18 adults, to elucidate developmental changes of the neural mechanism underlying gestural interaction. We manipulated the initiating/following role (initiating/following) and congruency (congruent/incongruent) of executed and observed actions. After analyzing regional brain activity, we assessed psycho-physiological interaction to examine functional connectivity. Activation in the IFG and connectivity between the IFG and EBA in the Initiating rather than Following condition, which might be associated with evaluating social relevance, was stronger in adults than in children. The increase of the incongruency effect in the following condition (relative to the initiating condition) in the bilateral IPL was significantly attenuated in children compared with adults. These results suggest that the fronto-parieto-temporal network, involved in gestural interactions, undergoes developmental changes.
  • 異なる教示を用いた視写課題における書字速度と判読性(legibility)の変化
    関あゆみ, 中野萌
    子ども発達臨床研究 13 49 - 58 2019年03月 [査読無し][通常論文]
  • 橋本竜作, 岩田みちる, 鈴木麻希, 柳生一自, 関あゆみ
    LD研究 28 1 59 - 71 (一社)日本LD学会 2019年02月 [査読有り][通常論文]
  • 宇野 智己, 河西 哲子, 関 あゆみ
    生理心理学と精神生理学 37 3 157 - 165 日本生理心理学会 2019年 [査読有り][通常論文]
     

    文字刺激に対する早い処理は事象関連電位(event-related potential, ERP)の左半球優勢なN170に反映される。ただし,ほとんどのERP研究では文字列に焦点が当てられており,単一文字の処理は視覚単語認知過程や読み発達の初期に位置づけられるにもかかわらず,僅かな研究が透明性の低いアルファベット言語の単文字について検討しているのみであった。そこで我々は書記素と音素の対応関係の良い,透明性の高い日本語平仮名の単文字に対するERPを検討した。我々は平仮名の単文字と統制刺激(実験1:記号,実験2:外国語文字)を高速で連続して提示した。参加者は刺激の色を判断するよう求められたため,文字の言語的な特徴は課題非関連であった。どちらの実験においても,平仮名単文字は左半球でのみ統制刺激よりも陰性に増強し,不透明なアルファベット単文字が示す両側性の増強とは異なるパターンを示した。本研究は日本語平仮名の潜在的な音韻活性化の自動性を示唆し,N170の左側性化に関する「音韻マッピング仮説」を単文字に拡張する。

  • 日本語の発達性読み書き障害に関連する脳領域,日本の学習障害〜日本の今とこれから〜
    関 あゆみ
    脳と発達 50 3 249 - 252 2018年07月 [査読無し][招待有り]
  • Yuko Okamoto, Hirotaka Kosaka, Ryo Kitada, Ayumi Seki, Hiroki C. Tanabe, Masamichi J. Hayashi, Takanori Kochiyama, Daisuke N. Saito, Hisakazu T. Yanaka, Toshio Munesue, Makoto Ishitobi, Masao Omori, Yuji Wada, Hidehiko Okazawa, Tatsuya Koeda, Norihiro Sadato
    NEUROSCIENCE RESEARCH 119 38 - 52 2017年06月 [査読有り][通常論文]
     
    Individuals with autism spectrum disorder (ASD) have difficuly in recognizing bodies and faces, which are more pronounced in children than adults. If such difficulties originate from dysfunction of the extrastriate body area (EBA) and the fusiform face area (FFA), activation in these regions might be more atypical in children than in adults. We preformed functional magnetic resonance imaging while children and adults with ASD and age-matched typically developed (TD) individuals observed face, body, car, and scene. To examine various aspects, we performed individual region of interest (ROI) analysis, as well as conventional random effect group analysis. At individual ROI analysis, we examined the ratio of participants showing a category-sensitive response, the size of regions, location and activation patterns among the four object categories. Adults with ASD showed no atypicalities in activation of the EBA and FFA, whereas children with ASD showed atypical activation in these regions. Specifically, a smaller percentage of children with ASD showed face-sensitive activation of the FFA than TD children. Moreover, the size of the EBA was smaller in children with ASD than in TD children. Our results revealed atypicalities in both the FFA and EBA in children with ASD but not in adults with ASD. (C) 2017 Elsevier Ireland Ltd and Japan Neuroscience Society. All rights reserved.
  • 高等学校における特別支援教育の現状と課題(2):現職教師と教職課程履修学生への意識調査から.
    姫野完治, 関あゆみ, 安達潤, 近藤健一郎
    子ども発達臨床研究 9 23 - 33 2017年03月 [査読無し][通常論文]
  • 高等学校における特別支援教育の現状と課題(1):北海道内の高等学校における実態調査から
    関あゆみ, 姫野完治, 安達潤, 近藤健一郎
    子ども発達臨床研究 9 13 - 22 2017年03月 [査読無し][通常論文]
  • LDの脳機能,特集 限局性学習症(学習障害)
    関 あゆみ
    児童青年精神医学とその近接領域 58 2 217 - 226 2017年02月 [査読無し][招待有り]
  • 関あゆみ, 矢口幸康, 谷中久和, 田中大介, 内山仁志, 小枝達也
    小児の精神と神経 56 2 145 - 153 日本小児精神神経学会 ; 1960- 2016年07月 [査読有り][通常論文]
  • 語用能力の評価における比喩皮肉文テストの有用性について
    岩田みちる, 橋本竜作, 柳生一自, 山下公司, 室橋春光, 関あゆみ
    子ども発達臨床研究 8 21 - 29 2016年03月 [査読無し][通常論文]
  • 通常学級における RTI モデルで検出した読字困難児の特性の検討 ―「音読困難の背景に関する詳細調査」を使用して
    赤尾依子, 関あゆみ, 池本久美, 小枝達也
    臨床発達心理実践研究 11 135 - 145 2016年 [査読有り][通常論文]
  • 発達性読み書き障害への気付きと対応について-最近の進歩と今後の展望,RTIを活用した発達性読み書き障害への気づきと対応:鳥取大学方式の紹介
    関 あゆみ
    24 3 324 - 328 2015年08月 [査読無し][招待有り]
  • 関 あゆみ
    脳と発達 47 3 198 - 202 2015年05月 [査読無し][招待有り]
  • Sho K. Sugawara, Satoshi Tanaka, Daisuke Tanaka, Ayumi Seki, Hitoshi T. Uchiyama, Shuntaro Okazaki, Tastuya Koeda, Norihiro Sadato
    PLOS ONE 9 11 e111635  2014年11月 [査読有り][通常論文]
     
    In adults, sleep is necessary for the offline improvement of certain skills, such as sequential finger tapping, but whether children show a similar effect is still debatable. Here, we tested whether sleep is associated with offline performance improvement in children. Nine- and 11-year-old children trained on an explicit sequential finger tapping task. On the night following training, their parents observed and recorded the duration of each child's sleep. The following day, all children performed a surprise retest session on the previously trained sequence. In both 9- and 11-year-old children, skill performance was significantly improved during the first retest session relative to the end of training on the previous day, confirming the offline improvement in performance. There was a significant correlation between the degree of improvement and sleep duration the night after training, suggesting that in children, as in adults, sleep is associated with offline skill enhancement.
  • 小枝達也, 関あゆみ, 田中大介, 内山仁志
    脳と発達 46 4 270 - 274 2014年07月 [査読有り][通常論文]
  • Jonathan L. Preston, Peter J. Molfese, W. Einar Mencl, Stephen J. Frost, Fumiko Hoeft, Robert K. Fulbright, Nicole Landi, Elena L. Grigorenko, Ayumi Seki, Susan Felsenfeld, Kenneth R. Pugh
    BRAIN AND LANGUAGE 128 1 25 - 33 2014年01月 [査読有り][通常論文]
     
    The purpose of the study was to identify structural brain differences in school-age children with residual speech sound errors. Voxel based morphometry was used to compare gray and white matter volumes for 23 children with speech sound errors, ages 8;6-11;11, and 54 typically speaking children matched on age, oral language, and IQ. We hypothesized that regions associated with production and perception of speech sounds would differ between groups. Results indicated greater gray matter volumes for the speech sound error group relative to typically speaking controls in bilateral superior temporal gyrus. There was greater white matter volume in the corpus callosum for the speech sound error group, but less white matter volume in right lateral occipital gyrus. Results may indicate delays in neuronal pruning in critical speech regions or differences in the development of networks for speech perception and production. (C) 2013 Elsevier Inc. All rights reserved.
  • Yosuke Kita, Hisako Yamamoto, Kentaro Oba, Yuri Terasawa, Yoshiya Moriguchi, Hitoshi Uchiyama, Ayumi Seki, Tatsuya Koeda, Masumi Inagaki
    BRAIN 136 Pt 12 3696 - 3708 2013年12月 [査読有り][通常論文]
     
    Because of unique linguistic characteristics, the prevalence rate of developmental dyslexia is relatively low in the Japanese language. Paradoxically, Japanese children have serious difficulty analysing phonological processes when they have dyslexia. Neurobiological deficits in Japanese dyslexia remain unclear and need to be identified, and may lead to better understanding of the commonality and diversity in the disorder among different linguistic systems. The present study investigated brain activity that underlies deficits in phonological awareness in Japanese dyslexic children using functional magnetic resonance imaging. We developed and conducted a phonological manipulation task to extract phonological processing skills and to minimize the influence of auditory working memory on healthy adults, typically developing children, and dyslexic children. Current experiments revealed that several brain regions participated in manipulating the phonological information including left inferior and middle frontal gyrus, left superior temporal gyrus, and bilateral basal ganglia. Moreover, dyslexic children showed altered activity in two brain regions. They showed hyperactivity in the basal ganglia compared with the two other groups, which reflects inefficient phonological processing. Hypoactivity in the left superior temporal gyrus was also found, suggesting difficulty in composing and processing phonological information. The altered brain activity shares similarity with those of dyslexic children in countries speaking alphabetical languages, but disparity also occurs between these two populations. These are initial findings concerning the neurobiological impairments in dyslexic Japanese children.
  • 母親が評価する子どもの学業困難に影響する要因の検討 -コホート調査の結果から-
    矢口幸康, 関あゆみ, 田中大介, 谷中久和, 寺川志奈子, 小林勝年, 高橋千枝, 小枝達也, 内山仁志, 田丸敏高
    小児保健研究 72 6 799 - 803 2013年11月 [査読有り][通常論文]
  • 内山仁志, 田中大介, 関あゆみ, 若宮英司, 平澤法子, 池谷尚剛, 加藤健, 小枝達也
    脳と発達 45 3 239 - 242 2013年05月 [査読有り][通常論文]
     
    Objective:The present study aimed to clarify the efficacy of decoding training focusing on the correspondence between written symbols and their readings for children with difficulty reading hiragana (Japanese syllabary). Methods:Thirty-five children with difficulty reading hiragana were selected from among 367 first-grade elementary school students using a reading aloud test and were then divided into intervention (n=15) and control (n=20) groups. The intervention comprised 5 minutes of decoding training each day for a period of 3 weeks using an original program on a personal computer. Reading time and number of reading errors in the reading aloud test were compared between the groups. Results:The intervention group showed a significant shortening of reading time (F(1,33)=5.40, p< 0.05, two-way ANOVA) compared to the control group. However, no significant difference in the number of errors was observed between the two groups. Ten children in the control group who wished to participate in the decoding training were included in an additional study as a result, improvement of the number of reading errors was observed (t=2.863, p< .0.05, paired t test), but there was no improvement in reading time. Conclusions:Decoding training was found to be effective for improving both reading time and reading errors in children with difficulty reading hiragana.
  • Hitoshi T. Uchiyama, Ayumi Seki, Daisuke Tanaka, Tatsuya Koeda
    BRAIN & DEVELOPMENT 35 3 228 - 235 2013年03月 [査読有り][通常論文]
     
    Functional magnetic resonance imaging (MRI) studies involve normalization so that the brains of different subjects can be described using the same coordinate system. However, standard brain templates, including the Montreal Neurological Institute (MNI) template that is most frequently used at present, were created based on the brains of Western adults. Because morphological characteristics of the brain differ by race and ethnicity and between adults and children, errors are likely to occur when data from the brains of non-Western individuals are processed using these templates. Therefore, this study was conducted to collect basic data for the creation of a Japanese pediatric standard brain. Participants in this study were 45 healthy children (contributing 65 brain images) between the ages of 6 and 9 years, who had nothing notable in their perinatal and other histories and neurological findings, had normal physical findings and cognitive function, exhibited no behavioral abnormalities, and provided analyzable MR images. 3D-T1-weighted images were obtained using a 1.5-T MRI device, and images from each child were adjusted to the reference image by affine transformation using SPM8. The lengths were measured and compared with those of the MNI template. The Western adult standard brain and the Japanese pediatric standard brain obtained in this study differed greatly in size, particularly along the anteroposterior diameter and in height, suggesting that the correction rates are high, and that errors are likely to occur in the normalization of pediatric brain images. We propose that the use of the Japanese pediatric standard brain created in this study will improve the accuracy of identification of brain regions in functional brain imaging studies involving children. (C) 2012 The Japanese Society of Child Neurology. Published by Elsevier B.V. All rights reserved.
  • 発達の困難さとQOL
    田中大介, 関あゆみ, 内山仁志, 寺川志奈子, 高橋千枝, 小枝達也
    子どもの健康科学 13 59 - 65 2012年12月 [査読有り][通常論文]
  • Jonathan L. Preston, Susan Felsenfeld, Stephen J. Frost, W. Einar Mencl, Robert K. Fulbright, Elena L. Grigorenko, Nicole Landi, Ayumi Seki, Kenneth R. Pugh
    JOURNAL OF SPEECH LANGUAGE AND HEARING RESEARCH 55 4 1068 - 1082 2012年08月 [査読有り][通常論文]
     
    Purpose: To examine neural response to spoken and printed language in children with speech sound errors (SSE). Method: Functional magnetic resonance imaging was used to compare processing of auditorily and visually presented words and pseudowords in 17 children with SSE, ages 8; 6[years; months] through 10; 10, with 17 matched controls. Results: When processing spoken words and pseudowords, the SSE group showed less activation than typically speaking controls in left middle temporal gyrus. They also showed greater activation than controls in several cortical and subcortical regions (e. g., left superior temporal gyrus, globus pallidus, insula, fusiform, and bilateral parietal regions). In response to printed words and pseudowords, children with SSE had greater activation than controls in regions including bilateral fusiform and anterior cingulate. Some differences were found in both speech and print processing that that may be associated with children with SSE failing to show common patterns of task-induced deactivation and/or attentional resource allocation. Conclusion: Compared with controls, children with SSE appear to rely more on several dorsal speech perception regions and less on ventral speech perception regions. When processing print, numerous regions were observed to be activated more for the SSE group than for controls.
  • Hitoshi T. Uchiyama, Daisuke N. Saito, Hiroki C. Tanabe, Tokiko Harada, Ayumi Seki, Kousaku Ohno, Tatsuya Koeda, Norihiro Sadato
    CORTEX 48 5 563 - 583 2012年05月 [査読有り][通常論文]
     
    To comprehend figurative utterances such as metaphor or sarcasm, a listener must both judge the literal meaning of the statement and infer the speaker's intended meaning (mentalizing; Amodio and Frith, 2006). To delineate the neural substrates of pragmatic comprehension, we conducted functional magnetic resonance imaging (fMRI) with 20 normal adult volunteers. Participants read short stories followed by a target sentence. Depending on the context provided by the preceding stories, the target sentences were classified as follows: (1) metaphor versus literally coherent; (2) metaphor versus literally incoherent; (3) sarcasm versus literally coherent; and (4) sarcasm versus literally incoherent. For each task pair, we directly compared the activations evoked by the same target sentences in the different contexts. The contrast images were incorporated into a 2 (metaphor and sarcasm) x 2 (literal coherency and incoherency) design. Metaphor-specific activation was found in the head of the caudate, which might be involved in associating statements with potential meanings, and restricting sentence meanings within a set of possible candidates for what the speaker intended. Sarcasm-specific activation was found in the left amygdala, which is an important component of the neural substrates of social behavior. Conjunction analysis revealed that both metaphor and sarcasm activated the anterior rostral medial frontal cortex (arMFC), which is a key node of mentalizing. A distinct literal coherency effect was found in the orbital MFC, which is thought to be involved in monitoring. These mesial frontal areas are jointly involved in monitoring literal coherency and mentalizing within social contexts in order to comprehend the pragmatic meanings of utterances. (C) 2011 Elsevier Srl. All rights reserved.
  • 小枝達也, 内山仁志, 関あゆみ, 田中大介
    小児の精神と神経 51 4 359 - 363 日本小児精神神経学会 2011年12月 [査読有り][通常論文]
  • Tatsuya Koeda, Hitoshi Uchiyama, Ayumi Seki
    No To Hattatsu 43 5 384 - 388 2011年09月 [査読有り][通常論文]
     
    We provided reading aloud instructions to a child who was diagnosed with dyslexia in a regular class of 69 first graders, comprising 33 boys and 36 girls, during a test of reading sentences aloud. The instructions consisted of a 2-step approach, i. e., decoding instruction and vocabulary instruction. First, a decoding instruction, which emphasized an important point in effortless decoding, was presented to the child. Next, a vocabulary instruction, which aimed to facilitate word-form recognition, was provided. We found that, the decoding instruction was effective in decreasing the number of reading errors, and that the vocabulary instruction was effective against reducing the time taken to read aloud.
  • 小枝達也, 内山仁志, 関あゆみ
    脳と発達 43 5 384 - 388 2011年09月 [査読有り][通常論文]
  • Jonathan L. Preston, Ayumi Seki
    AMERICAN JOURNAL OF SPEECH-LANGUAGE PATHOLOGY 20 2 73 - 85 2011年05月 [査読有り][通常論文]
     
    Purpose: To describe (a) the assessment of residual speech sound disorders (SSDs) in bilinguals by distinguishing speech patterns associated with second language acquisition from patterns associated with misarticulations and (b) how assessment of domains such as speech motor control and phonological awareness can provide a more complete understanding of SSDs in bilinguals. Method: A review of Japanese phonology is provided to offer a context for understanding the transfer of Japanese to English productions. A case study of an 11-year-old is presented, demonstrating parallel speech assessments in English and Japanese. Speech motor and phonological awareness tasks were conducted in both languages. Results: Several patterns were observed in the participant's English that could be plausibly explained by the influence of Japanese phonology. However, errors indicating a residual SSD were observed in both Japanese and English. A speech motor assessment suggested possible speech motor control problems, and phonological awareness was judged to be within the typical range of performance in both languages. Conclusion: Understanding the phonological characteristics of the native language can help clinicians recognize speech patterns in the second language associated with transfer. Once these differences are understood, patterns associated with a residual SSD can be identified. Supplementing a relational speech analysis with measures of speech motor control and phonological awareness can provide a more comprehensive understanding of a client's strengths and needs.
  • Tatsuya Koeda, Ayumi Seki, Hitoshi Uchiyama, Norihiro Sadato
    BRAIN & DEVELOPMENT 33 3 268 - 275 2011年03月 [査読有り][通常論文]
     
    The aim of this report is to describe the characteristics of Japanese dyslexia, and to demonstrate several of our studies about the extraction of these characteristic and their neurophysiological and neuroimaging abnormalities, as well as advanced studies of phonological awareness and the underlying neural substrate. Based on these results, we have proposed a 2-step approach for remedial education (e-learning web site: http://www.dyslexia-koeda.jp/). The first step is decoding, which decreases reading errors, and the second is vocabulary learning, which improves reading fluency. This 2-step approach is designed to serve first grade children. In addition, we propose the RTI (response to intervention) model as a desirable system for remedial education. (C) 2010 The Japanese Society of Child Neurology. Published by Elsevier B.V. All rights reserved.
  • Tatsuya Koeda, Hiraku Ishida, Reiko Ishigami, Ariko Takeuchi, Shinako Terakawa, Katsutoshi Kobayashi, Ayumi Seki, Toshitaka Tamaru
    JOURNAL OF EPIDEMIOLOGY 20 S404 - S406 2010年02月 [査読有り][通常論文]
     
    Background: The Tottori study group, part of the JCS, presides over a community-based cohort study started when subjects-children living in Tottori City-were 5 years old. The social aspects of conducting a cohort study should also be made public, as this information is crucial for conducting community-based cohort studies. Methods: Documents pertaining to social aspects implemented by the Tottori study group between 2004 and 2008 were arranged chronologically. Information which is crucial for conducting community-based cohort studies were extracted and classified into several categories. Results: Five categories were extracted from the documents: research staff, supporting committee, recruitment, maintenance of motivation and disclosure. Implementation of the social aspects described in maintenance of motivation resulted in fewer subjects dropping out of the study and a re-recruitment rate of approximately 90%. Conclusions: The following factors are essential for a successful developmental cohort study of children: 1) A birth cohort study should be planned in hospitals with medical staff such as obstetricians and pediatricians; 2) An interdisciplinary group composed of medical or psychological clinicians and researchers with abundant experience in epidemiological study should be included; 3) If possible, an expert or widely known individual in the study's target field should be included as a member of the study staff; 4) For long cohort studies, a researcher with expertise in school education should be included; 5) A support committee should be organized as an external part of the study team.
  • Lian Tong, Ryoji Shinohara, Yuka Sugisawa, Emiko Tanaka, Taeko Watanabe, Yoko Onda, Yuri Kawashima, Yuko Yato, Noriko Yamakawa, Tatsuya Koeda, Hiraku Ishida, Shinako Terakawa, Ayumi Seki, Tokie Anme, Japan Children's, Study Group
    Journal of Epidemiology 20 (Suppl.2) 20 S466 - S471 2010年02月 [査読有り][通常論文]
     
    Background: The present study examines gender differences in the correlations between intelligence and developmental problems as well as social competence in first graders. Methods: Ninety parent-child dyads participated in this study. The children comprised 7-year-olds recruited from the first grade of an elementary school. All the children were administered the Wechsler Intelligence Scale for Children-Third Edition (WISC-III), Parent-child Interaction Rating Scale (IRS), and the parent report version of Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ). Results: The findings clarified that the processing speed of boys significantly correlated with their peer relationship. On the other hand, the emotional symptoms exhibited by girls had a more common association with their intellectual abilities. The correlations between parenting and intellectual abilities differed in boys and girls. Conclusions: Children's gender should be taken into account when assessing the diversity in their intellectual abilities and developmental problems. Moreover, parenting also influences the development of children in various ways.
  • Ayumi Seki, Hitoshi Uchiyama, Tamami Fukushi, Osamu Sakura, Koeda Tatsuya
    JOURNAL OF EPIDEMIOLOGY 20 2(suppl) S498 - S504 2010年02月 [査読有り][通常論文]
     
    Background: The increasing use of magnetic resonance imaging (MRI) in brain researches has led to growing concern over incidental findings (IFs). To establish a practical management protocol for Ifs, it is useful to know the actual prevalence and problems of IF management. In the present study, we report the prevalence proportion and some handling problems of IFs in healthy Japanese children, and suggest a management protocol from ethical and practical standpoints. Methods: Between 2006 and 2008, 120 healthy children aged 5-8 years participated in a structural MRI study conducted in a pediatric cohort in Japan. All MRI images were reviewed by a pediatric neurologist, and detected IFs were classified into 4 categories. Results: IFs of all categories were detected in 40 of the 110 participants (36.4%) for whom T2-weighted or 3D-T1-weighted images were available. Findings of sinusitis and/or otitis media were most frequent (26.4%). Excluding these findings, the prevalence of IFs was still 10.9% (12 findings): 9 findings were categorized as "no referral" (8.2%), 2 as "routine referral" (1.8%), 1 as "urgent referral" (0.9%), and 0 as "immediate referral" (0.0%). In "routine referral" category, only one participant was referred for further examinations. Conclusions: Although the prevalence of IFs was high, the proportion of those requiring further examination was low. This result revealed a fairly high false-positive rate and suggested that evaluating equivocal findings was the most difficult part of IF management. A management protocol needs to include a process to properly assess the clinical importance of findings.
  • T. Anme, R. Shinohara, Y. Sugisawa, L. Tong, E. Tanaka, T. Watanabe, Y. Onda, Y. Kawashima, M. Hirano, E. Tomisaki, H. Mochizuki, K. Morita, A. Gan-Yadam, Y. Yato, N. Yamakawa, Zentaro Yamagata, Hideaki Koizumi, Kevin K. F. Wong, Yoko Anji, Hiraku Ishida, Mizue Iwasaki, Aya Kutsuki, Misa Kuroki, Haruka Koike, Daisuke N. Saito, Akiko Sawada, Yuka Shiotani, Daisuke Tanaka, Shunyue Cheng, Hiroshi Toyoda, Kumiko Namba, Tamami Fukushi, Tomoyo Morita, Hisakazu Yanaka, Yoichi Sakakihara, Kanehisa Morimoto, Kayako Nakagawa, Shoji Itakura, Kiyotaka Tomiwa, Shunya Sogon, Toyojiro Matsuishi, Tamiko Ogura, Masako Okada, Hiroko Ikeda, Norihiro Sadato, Mariko Y. Momoi, Hirosato Shiokawa, Takanori Yamagata, Tadahiko Maeda, Tohru Ozaki, Tokie Anme, Takahiro Hoshino, Osamu Sakura, Yukuo Konishi, Katsutoshi Kobayashi, Tatsuya Koeda, Toshitaka Tamaru, Shinako Terakawa, Ayumi Seki, Ariko Takeuchi, Hideo Kawaguchi, Sonoko Egami, Yoshihiro Komada, Hatsumi Yamamoto, Motoki Bonno, Noriko Yamakawa, Masatoshi Kawai, Yuko Yato, Koichi Negayama
    Procedia - Social and Behavioral Sciences 2 2 260 - 268 2010年 [査読有り][通常論文]
     
    Background: The purpose of this paper is to describe the gender differences of the Interaction Rating Scale (IRS) as an evidence-based practical index of children's social skills and parenting. Methods: The participants in our study, which was conducted as part of a Japan Science and Technology Agency (JST) cohort study project, were 370 dyads of children with their caregivers were followed up and surveyed at aged 18, 30, and 42 month. The participants completed the five minute interaction session and were observed using the IRS. Results: The results indicated the gender differences of IRS scores. Girls got rather high score at all ages. IRS can measure children's social skill development and parenting with high validity. Along with the qualitative differences of interaction between boys and girls, the IRS is effective in describing features of social skill development and parenting. Conclusion: The IRS provides further evidence of the fact that in order to study children's social skill development, it is important to evaluate various features of the caregiver-child interaction as a predictor of social skills. © 2010 Elsevier Ltd. All rights reserved.
  • Zentaro Yamagata, Tadahiko Maeda, Tokie Anme, Norihiro Sadato, Hideaki Koizumi, Yoko Anji, Yuka Shiotani, Mizue Iwasaki, Aya Kutsuki, Misa Kuroki, Naho Ichikawa, Tomoyo Morita, Haruka Koike, Yusuke Morito, Shunyue Cheng, Hiraku Ishida, Hisakazu Yanaka, Daisuke Tanaka, Kumiko Namba, Tamami Fukushi, Hiroshi Toyoda, Shihoko Kimura-Ohba, Akiko Sawada, Kevin K. F. Wong, Yoichi Sakakihara, Hideo Kawaguchi, Toyojiro Matsuishi, Shunya Sogon, Kiyotaka Tomiwa, Tomonari Awaya, Sigeyuki Matuzawa, Shoji Itakura, Masako Okada, Yoshihiro Komada, Hatsumi Yamamoto, Noriko Yamakawa, Motoki Bonno, Mariko Y. Momoi, Takanori Yamagata, Hirosato Shiokawa, Daisuke N Saito, Hitoshi Uchiyama, Tohru Ozaki, Tamiko Ogura, Hiroko Ikeda, Koichi Negayama, Kayako Nakagawa, Kanehisa Morimoto, Katsutoshi Kobayashi, Tatsuya Koeda, Toshitaka Tamaru, Ayumi Seki, Shinako Terakawa, Ariko Takeuchi, Yukuo Konishi, Osamu Sakura, Masatoshi Kawai, Sonoko Egami, Takahiro Hoshino, Yuko Yato
    Journal of Epidemiology 20 2 S397 - S403 2010年 [査読有り][通常論文]
     
    Background: There are still a lot of unknown aspects about the childhood development of sociability which are based on neuroscientific basis. Purpose of the Japan Children's Study (JCS) was to verify the normal process of child development of sociability the trajectory and factors related development of sociability, and to collect findings and integrate the knowledge to make the plan of long-term and large scale cohort study. Methods: A child cohort study underway in Japan since 2005. There are the cohort study including a infant cohort study at age of 4 months to 30 months and a preschool cohort study at age of 5 years old to 8 years old. Questionnaires, direct observation of children and cognitive testing were performed. Results: In infant cohort study, 465 infants were recruited at 4 months and 367 children were followed up to 30 months, follow up rate was 78.9% and in the preschool cohort study, total 192 children (112 at 2005 and 80 at 2007) at age of 5 years old and 169 followed up to 6 years (follow up rate was 88.0%), and 79 children were followed up to 8 years old (follow up rate was 70.5%) old. Several new measurements to evaluate child sociability were developed. Some factors related to development of child sociability were found for example the 'praise' was related to child sociability in cohort study based on neuroscience findings. Conclusions: Though the trajectory of child sociability development were not clarified, some significant factors related to development of sociability, and the basic findings to conduct a long-term and large scale cohort study were provided. © 2010 by the Japan Epidemiological Association.
  • 単文音読検査を用いたディスレクシア児の早期発見に関する研究.
    内山仁志, 関あゆみ, 小枝達也
    小児の精神と神経 50 4 399 - 405 2010年 [査読有り][通常論文]
  • 幼児の非鎮静下でのMRI撮像のためのプレパレーションに関する検討
    関あゆみ, 内山仁志, 小枝達也
    小児保健研究 68 2 285 - 292 2009年 [査読有り][通常論文]
  • 発達コホートにおける構造化された医師観察とその有効性
    関あゆみ, 石田開, 竹内亜理子, 前田忠彦, 小枝達也
    小児科学雑誌 113 7 1095 - 1102 2009年 [査読有り][通常論文]
  • 発達コホートにおける構造化された医師観察結果と質問紙法による発達評価との関係
    関あゆみ, 石田開, 竹内亜理子, 前田忠彦, 小枝達也
    小児科学雑誌 113 7 1103 - 1110 2009年 [査読有り][通常論文]
  • 医療との連携を取り入れた小中学校教員の専門研修に関する研究
    小枝達也, 関あゆみ, 寺川志奈子, 溝口達也, 塩野谷斉, 小林勝年, 渡部昭男, 矢部敏昭
    鳥取臨床科学 1 71 - 79 2008年07月 [査読有り][通常論文]
  • Ayumi Seki, Kazumi Kassai, Hitoshi Uchiyama, Tatsuya Koeda
    BRAIN & DEVELOPMENT 30 3 179 - 188 2008年03月 [査読無し][通常論文]
     
    In alphabetic languages, the deficit of the phonological awareness is considered as the core deficit in developmental dyslexia. However, the role of phonological awareness in the acquisition of reading Japanese kana, the transparent, mora-based phonogram, has not been understood completely. We examine the abilities of Japanese dyslexic children on different types of Japanese phonological tasks, and discussed which tasks significantly account for each aspect of reading ability. Methods: Fifteen dyslexic children (9.53 +/- 1.52 years old), and 15 children with normal reading ability (9.17 +/- 0.90 years old) participated in this study. They performed three types of phonological awareness tasks. The mora counting task and the mora reversal task of words require phonological awareness at the mora level. The letter rhyming task, which resembles the task in English language, requires phonological awareness at the phoneme level. We evaluated the reading ability by the reading speed, the reading errors, and the number of pauses while reading sentences aloud. Results: The task performances of the dyslexic group on all three phonological awareness tasks were significantly lower than those of the control group. Stepwise multiple regression analysis revealed that the mora counting task and the rhyming letter task most significantly explained the reading speed and number of reading pauses. The mora reversal task of words, together with the antegraded digit span, significantly explained the reading errors. Conclusions: Japanese dyslexics showed deficits of phonological awareness both at the mora and the phoneme levels. Phonological awareness must be crucial for acquiring the ability of decoding phonograms, including Japanese kana. (c) 2007 Elsevier B.V. All rights reserved.
  • 小枝 達也, 関 あゆみ, 前垣 義弘
    LD研究 16 3 265 - 272 (一社)日本LD学会 2007年11月
  • 読字障害を合併したAsperger症候群における認知障害の病態に関する検討-発達性Gerstmann症候群としての位置づけについて-
    森田愛, 関あゆみ, 内山仁志, 小枝達也
    小児の精神と神経 47 (3) 155 - 160 2007年09月 [査読有り][通常論文]
  • Saito Y, Miyashita S, Yokoyama A, Komaki H, Seki A, Maegaki Y, Ohno K
    Brain & development 29 4 231 - 233 2007年05月 [査読有り][通常論文]
  • Akiko Kondo, Yoshiaki Saito, Ayumi Seki, Chitose Sugiura, Yoshihiro Maegaki, Yusuke Nakayama, Keiichi Yagi, Kousaku Ohno
    BRAIN & DEVELOPMENT 29 3 174 - 177 2007年04月 [査読有り][通常論文]
     
    Here, we report the case of a five-year-old boy with carbonic monoxide (CO) poisoning. The patient initially recovered after the initiation of hyperbaric oxygen (HBO) therapy, but lethargy as well as visual and gait disturbances appeared two days later. Left hemiparesis and mood lability also subsequently appeared. Slow frontal activity was noted on electroencephalography, while fluid-attenuation inversion recovery and diffusion-weighted magnetic resonance imaging (MRI) revealed high signal-intensity lesions in the hippocampus and deeper layers of the occipital and frontal cerebral cortex. The neurological symptoms subsided gradually during the 10-day course of HBO therapy, but the left-hand paresis and quadrantic hemianopsia persisted, in association with impaired attention, slow mental processing, and incontinence. Lesions in the globus pallidum were noted on follow-up MRI at 14 days, and cortical lesions became evident as linear, low signal-intensity areas on T1-weighted imaging 4 months after presentation. Delayed neuropsychiatric syndrome in CO poisoning is rare in childhood, although children should be carefully monitored after CO exposure. The finding of cortical laminar necrosis in this patient is quite atypical in CO poisoning, and suggests a broader and previously nonpredicted pathomechanism in this condition. (c) 2006 Elsevier B.V. All rights reserved.
  • Hitoshi Uchiyama, Ayumi Seki, Hiroko Kageyama, Daisuke N. Saito, Tatsuya Koeda, Kousaku Ohno, Norihiro Sadato
    BRAIN RESEARCH 1124 1 100 - 110 2006年12月 [査読有り][通常論文]
     
    The understanding of sarcasm reflects a complex process, which involves recognizing the beliefs of the speaker. There is a clear association between deficits in mentalizing, which is the ability to understand other people's behavior in terms of their mental state, and the understanding of sarcasm in individuals with autistic spectrum disorders. This suggests that mentalizing is important in pragmatic non-literal language comprehension. To highlight the neural substrates of sarcasm, 20 normal adult volunteers underwent functional magnetic-resonance imaging. We used scenario-reading tasks, in which sentences describing a certain situation were presented, followed by the protagonist's comments regarding that situation. Depending on the situation, the semantic content of the comments was classified as sarcastic, non-sarcastic, or contextually unconnected. As the combination of the first and second sentences represented discourse-level information that was not encoded in the individual sentences, sarcasm detection was represented as the differential activation induced by the second sentences. Sarcasm detection activated the left temporal pole, the superior temporal sulcus, the medial prefrontal cortex, and the inferior frontal gyrus (Brodmann's area [BA] 47). The left BA 47 was activated more prominently by sarcasm detection than by the first sentence. These findings indicate that the detection of sarcasm recruits the medial prefrontal cortex, which is part of the mentalizing system, as well as the neural substrates involved in reading sentences. The left BA 47 might therefore be where mentalizing and language processes interact during sarcasm detection. (c) 2006 Elsevier B.V. All rights reserved.
  • 近藤 章子, 斎藤 義朗, 景山 博子, 関 あゆみ, 難波 由喜子, 岡本 里伊奈, 井上 岳彦, 河本 勝之, 藤原 和典, 清水 法男, 前垣 義弘, 大野 耕策
    脳と発達 = OFFICIAL JOURNAL OF THE JAPANESE SOCIETY OF CHILD NEUROLOGY 38 6 468 - 469 The Japanese Society of Child Neurology 2006年11月01日 
    喉頭披裂部の局所的な浮腫により呼吸障害を呈した2例を報告する. GM1ガングリオシドーシスとX-linked lissencephaly with abnormalgenitaliaをそれぞれ基礎疾患に有する重症心身障害児であり, 披裂部浮腫による呼吸障害増悪の1~2年前から胃食道逆流(GER) の症状を呈していた. 披裂部浮腫はGERによる胃酸刺激で生じたものと考えられ, 気管切開術・鼻マスクによる持続的気道陽圧 (CPAP) により呼吸症状の改善をみた. 咽頭部の閉塞を合併する重症心身障害児の披裂部浮腫は気づかれにくいが, GERの合併例の呼吸障害に際して特に注意して喉頭所見を観察すべきである.
  • Akiko Kondo, Yoshiaki Saito, Yoshihiro Maegaki, Takehiko Inoue, Ayumi Seki, Yuichiro Harada, Kousaku Ohno
    No To Hattatsu 38 6 463 - 467 2006年 [査読有り][通常論文]
     
    A 1-year-old girl with influenza-associated encephalopathy initially exhibited prolonged febrile convulsions and subsequent drowsiness. She became unconsciousness and experienced a cluster of seizures 4 days later. Diffusion-weighted magnetic resonance imaging (DWI) showed high signal intensity in the bilateral frontal white matter. This signal change migrated to the bifrontal cortical areas and the caudate nuclei within 10 days, when T 2 elongation appeared over the gray and white matter of frontal lobes. Choreoathetosis and oculogyric crisis were transiently noted at this period. Frontal lobe signs, including the forded mouth opening response, after diminution of these movement disorders. The DWI signal change subsequently resolved and frontal cortical atrophy appeared thereafter. Levels of inflammatory cytokines in the cerebrospinal fluid were normal during the acute phase of clinical course. The biphasic clinical course with initial prolonged seizure, involvement of the frontal lobes, and the progression of signal change on DWI from white to gray matter, meets the characteristics of "status epilepticus-type acute encephalopathy" suggested by Shiomi et al. Although pentobarbital infusion, steroid pulse therapy and mild hypothermia did not show any apparent effects on the clinical course of this patient, further trial of these therapies may be warranted for the treatment of this type of encephalopathy.
  • 関あゆみ, 井上岳彦, 前垣義弘, 杉浦千登勢, 豊島光雄, 赤星進二郎, 大野耕策
    脳と発達 38 3 205 - 208 2006年 [査読有り][通常論文]
     
    Previous studies have reported a high prevalence of polycystic ovary syndrome (PCOS) among women taking sodium valproate (VPA). We report the case of a 28 year-old epileptic female taking VPA, who developed PCOS and later hepatocellular adenoma. She had been taking VPA for intractable epilepsy since the age of 15 months. At the age of 22 years, she suffered spontaneous rupture of a liver tumor that was diagnosed as hepatocellular adenoma. At the age of 24 years, bilateral polycystic ovaries were found by transabdominal ultrasonography, and PCOS was diagnosed. VPA may directly influence steroidogenesis in the ovary and cause hyperandrogenemia with ensuing PCOS. It is known that abnormality in the sex hormones contributes to the onset of hepatocellular adenoma. Therefore, we speculate that hyperandrogenemia due to VPA contributed to the development of hepatocellular adenoma in this case.
  • 日本語dyslexia児の基本的読字障害特性に関する研究
    葛西和美, 関あゆみ, 小枝達也
    小児の精神と神経 46 1 39 - 44 2006年 [査読有り][通常論文]
  • A Seki, T Okada, T Koeda, N Sadato
    COGNITIVE BRAIN RESEARCH 20 2 261 - 272 2004年07月 [査読有り][通常論文]
     
    Phonological awareness is the ability to manipulate abstract phonological representations of language and is crucial to the process of learning to read. The neural substrates underlying this appear to be modality-independent at least in alphabetic languages. Japanese language has different orthographic "kana" system, in which each "kana" character strictly corresponds to a syllable. To investigate the neural substrates underlying phonological manipulation of the Japanese language, functional magnetic resonance imaging (fMRI) was used. Neuroimaging data were obtained from adult healthy volunteers during auditory and visual vowel exchange tasks, identical except for the modality of stimuli presentation: a voice and Japanese "kana" characters. Cerebellar vermis was activated by vowel exchange tasks of both modalities. The posterior parts of the superior temporal sulcus (STS) were active during the auditory tasks, suggesting that phonological representations of auditory stimuli are manipulated in this area. These findings are consistent with the previous studies with alphabetic languages. In contrast, the intraparietal sulci, which has been implicated for visuospatial tasks, was active during the visual tasks. This modality-dependent activation may indicate that the simple orthographic rule of the Japanese allows an alternate visual strategy to conduct the phonological awareness task, bypassing manipulation of phonological representation. (C) 2004 Elsevier B.V. All rights reserved.
  • Y Maegaki, A Seki, Suzaki, I, S Sugihara, T Ogawa, T Amisaki, C Fukuda, T Koeda
    DEVELOPMENTAL MEDICINE AND CHILD NEUROLOGY 44 12 838 - 843 2002年12月 [査読有り][通常論文]
     
    Two male patients (a child and an adult) with congenital mirror movement were studied using functional MW MM) and transcranial magnetic stimulation (TKS). Bilateral primary sensorimotor cortices were activated during unilateral hand gripping on fMRI when the child patient was 8 years old and the adult was 37 years old. Bilateral motor evoked potentials were induced from the hand and forearm muscles after TMS of each hemisphere. Bilateral motor responses were also induced brom. the arm muscles in the adult patient. Bilateral motor responses had short and similar latencies. Contralateral motor responses to TMS were smaller than ipsilateral ones in the hand muscles, while contralateral responses were larger than ipsilateral ones in the arm muscles. Contralateral hand motor responses reduced in amplitude or disappeared with increasing age while in the child patient, mirror movements decreased gradually. Our results suggest that bilateral activation of the primary sensorimotor cortices during intended unilateral hand movement and bilateral motor responses to TMS account, at least in part, for the pathophysiology of congenital mirror movement. Reduction of contralateral hand motor responses may be related to the decrease in mirror movements during development.
  • 岡本 里伊奈, 小枝 達也, 安立 多恵子, 関 あゆみ, 豊島 光雄, 前垣 義弘, 家島 厚, 竹下 研三
    脳と発達 34 1 55 - 59 (一社)日本小児神経学会 2002年01月 
    11歳女児.左視床梗塞による失語症と漢字の書字障害を呈した.これらの高次脳機能障害と病巣との関係について検討した.失語症状は,急性期一過性の小声,ヒントが有効な呼称,語想起障害,漢字の書字障害,形態的錯書であり,本例は小児でも視床失語と書字障害を呈することを示した症例であった.漢字の書字障害は,形態の想起障害が根底にあると考えられ,視床梗塞と記憶機構の障害との関連性が示唆された
  • R. Okamoto, T. Koeda, T. Adachi, A. Seki, M. Toyoshima, Y. Maegaki, A. Ieshima, K. Takeshita
    No To Hattatsu 34 1 55 - 59 2002年 [査読有り][通常論文]
     
    We reported an 11-year-old girl with left thalamic infarction causing aphasia and dysgraphia. The lesion corresponded to the perfusion area of the tuberothalamic and paramedian arteries. Confrontation naming and word finding were impaired, but phonological cuing was very helpful despite the absence of amnesia. Dysgraphia was observed only in Kanji (morphogram) writing, and was also improved by visual cuings. These findings suggested difficulty in memory retrieval, in which the left thalamus might have some role.
  • A Seki, T Koeda, S Sugihara, M Kamba, Y Hirata, T Ogawa, K Takeshita
    BRAIN & DEVELOPMENT 23 5 312 - 316 2001年08月 [査読有り][通常論文]
     
    A functional magnetic resonance imaging (fMRI) study during Japanese 'kana' readings was performed on Japanese dyslexic children. Five dyslexic children (aged 9-12 years) and five healthy children (aged 9-11 years) were investigated. The fMRI examination was performed by getting these children to read sentences constructed from Japanese phonograms, 'kana', compared with staring at meaningless figures as a control task. All control subjects showed activation of the left middle temporal gyrus. In the dyslexic children, the activation of the middle temporal gyrus was rather vague. However, other distinctively activated regions were detected as follows: the bilateral occipital cortex in two dyslexics, the inferior part of the frontal regions in two other dyslexics, and both the bilateral occipital cortex and the inferior part of precentral gyrus in the remaining one. These results indicate compensatory management processes for the unskilled reading ability of dyslexic children. The present results were similar to previous ones for adult dyslexia with the Roman alphabet, and suggest that brain malfunction in dyslexia during the task of reading must be common despite differences in languages. (C) 2001 Elsevier Science B.V. All rights reserved.
  • 小枝 達也, 関 あゆみ
    認知神経科学 3 2 102 - 104 認知神経科学会 2001年
  • A Seki, Nishino, I, Y Goto, Y Maegaki, T Koeda
    PEDIATRIC NEUROLOGY 17 2 161 - 164 1997年09月 [査読有り][通常論文]
     
    A 16-year-old boy with mitochondrial encephalomyopathy had seizures, short stature, muscle weakness, progressive hearing loss, mental retardation, and myoclonus. His cranial computed tomography showed progressive calcification in the basal ganglia and cerebral atrophy. Muscle biopsy revealed many ragged-red fibers with variable cytochrome c oxidase activity and some strongly succinate dehydrogenase-reactive blood vessels, Sequence analysis of the entire mitochondrial DNA revealed a novel point mutation in the tRNA-Thr gene at nucleotide pair 15915, Serum lactate levels were decreased by high-dose coenzyme Q10 (CoQ10) therapy. The spectral power density, a parameter of background activity on electroencephalography, was markedly improved after additional administration of idebenone, After initiation of combined CoQ10 and idebenone therapy, the clinical abnormalities did not progress for 16 months. (C) 1997 by Elsevier Science Inc. All rights reserved.
  • Yoshihiro Maegaki, Yukinori Maeoka, Ayumi Seki, Makoto Ueno, Toshiyuki Yamamoto, Kenzo Takeshita
    European Journal of Paediatric Neurology 1 2-3 79 - 84 1997年 [査読有り][通常論文]
     
    In two hemiplegic patients with acquired cerebral lesions, transcranial magnetic stimulation (IMS) was carried out to examine the contribution of the ipsilateral motor pathways to recovery from hemiplegia. A 13-year-old girl (patient 1) had acute hemiplegia due to a rupture of an arteriovenous malformation, and a 13-year-old boy (patient 2) had subacute hemiplegia due to a brain tumour. They showed complete upper limb palsy but recovered after therapy patient 1 had slightly disabled motor function of the arm, and patient 2 recovered completely. Motor evoked potentials (MEPs) were recorded from the biceps brachii muscles on both sides. The MEPs of the paretic biceps were only elicited by TMS of the intact hemisphere at the beginning of recovery from hemiplegia, but not by TMS of the affected hemisphere. The MEP amplitudes increased and cortical representation areas for the paretic biceps by TMS were enlarged temporarily during recovery. They regressed in patient 1 and MEPs were not evoked at all in patient 2 after recovery. Conversely, MEPs were obtained by TMS of the affected hemisphere after recovery in both patients. These data indicate that ipsilateral motor pathways play a role in recovery from hemiplegia, especially at the beginning, and become inactivated when the contralateral motor pathways recover. © 1997 European Paediatric Neurology Society.

書籍

  • T式ひらがな音読支援の理論と実践〜ディスレクシアから読みの苦手な子まで〜
    小枝達也, 関 あゆみ (担当:共著)
    日本小児医事出版社 2019年01月
  • 子ども・大人の発達障害診療ハンドブック- 年代別にみる症例と発達障害データ集(内山登紀夫 編)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:LDの脳画像(pp244-246))
    2018年
  • 別冊日本臨牀 新領域別症候群シリーズ37「精神医学症候群(第2版)−発達障害・統合失調症・双極性障害・抑うつ障害−」,日本臨床社,東京2017.
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:限局性学習症の対応と治療,pp104-108)
    日本臨床社 2017年03月
  • 認定子ども園子育てワークショップシナリオ集(小枝達也 監修)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:よくある保護者からの相談と回答,発達問題の相談)
    日本小児医事出版社 2017年 pp30-33
  • ライフサイクルに沿った発達障害支援ガイドブック(齊藤万比古,小枝達也,本田秀夫 編)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:学習障害(LD),思春期・青年期における課題と支援)
    診断と治療社 2017年 pp83-89
  • 発達障害辞典(日本LD学会 編)
    関 あゆみ (担当:編者(編著者))
    丸善出版 2016年
  • 医療スタッフのためのLD診療と支援入門(玉井浩 監修,若宮英司 編)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:第1章.学習障害とは?「 E. 脳の発達と脳機能」, 第2章.学習障害の具体的症状と診断・検査の実際, 「A. 読字・書字障害の特徴」,pp21-26, 28-31)
    診断と治療社 2016年
  • データで読み解く発達障害(平岩幹雄編)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:ディスレクシアの療育的対応,pp226-232)
    中山書店 2016年
  • 今日の小児治療指針 第16版(水口雅,市橋光,崎山弘 総編集)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:学習障害,pp723-724)
    医学書院 2015年
  • 発達障害 基礎と臨床(有馬正高監修, 有馬正高・熊谷公明・加我牧子編)
    関 あゆみ (担当:分担執筆範囲:第6章2.ディスレクシア 1)主要兆候,3)ディスレクシアの機能画像,pp175-177, 180-183,)
    日本文化社 2014年
  • Dyslexia Across Languages: Orthography and the Brain-Gene-Behavior Link. (McCardle P, Lee JR, Tzeng O, and Miller B, eds)
    SEKI Ayumi (担当:分担執筆範囲:Chapter 7. Functional MRI Studies on Japanese Orthographies: Studies in Reading Development and Reading Difficulties, pp.117-132)
    Paul H.Brookes Publishing Co 2011年
  • 乳幼児健診における境界児 どう診てどう対応するか(前川喜平,落合幸雄編)
    関あゆみ (担当:分担執筆範囲:3歳児健診における境界児, 5歳児健診における境界児」,pp.65-84)
    診断と治療社 2010年
  • 特異的発達障害診断・治療のための実践ガイドライン(稲垣真澄,編集代表)
    関あゆみ (担当:分担執筆範囲:特異的読字障害,C.病態,3.機能障害部位, pp.29-32)
    診断と治療社 2010年
  • 小児科臨床ピクシス2 発達障害の理解と対応(平岩幹生編)
    関あゆみ (担当:分担執筆範囲:乳幼児健診と発達障害, 5歳児健診, pp.18-21, 130-131)
    中山書店 2008年 (ISBN: 9784521730585)
  • 診療実践・小児神経科 (大野耕策,前垣義弘編)
    関あゆみ (担当:分担執筆範囲:診断に必要な神経学的検査「発達検査・知能検査」, 各疾患別の診断と治療「発達障害」,pp.16-31, 76-78)
    診断と治療社 2008年 (ISBN: 9784787816511)
  • 小児医療心理学(マイケル・C・ロバーツ編,奥山眞紀子,丸光恵監訳)
    小枝達也, 関あゆみ (担当:共訳範囲:注意欠陥/多動性障害, pp.527-543)
    エルゼビア・ジャパン 2007年 (ISBN: 9784860348885)
  • 脳機能と症候からみる小児神経学(大野耕策監修,斎藤義明編),
    関あゆみ (担当:分担執筆範囲:第2章:学習障害と大脳皮質,pp.16-31)
    診断と治療社 2007年 (ISBN: 9784787816214)

講演・口頭発表等

  • Incidental findings in brain MRI of healthy children cohort in Japan  [通常講演]
    38th Society for Neuroscience 2008年 ポスター発表
  • Reading ability and phonological awareness in Japanese dyslexic children  [通常講演]
    10th International Child Neurology Congress 2006年 ポスター発表
  • Phonemic manipulation in Japanese: an fMRI study.  [通常講演]
    33rd Society for Neuroscience 2003年 ポスター発表

その他活動・業績

  • 限局性学習症のいま
    関あゆみ そだちの科学 37 2021年10月 [査読無し][招待有り]
  • 合理的配慮に基づく連続した学びの支援(指定討論)
    関あゆみ 41 (4) 295 -297 2020年02月 [査読無し][招待有り]
  • RTIを用いたひらがな音読支援:T式ひらがな音読支援,日本におけるプログレスモニタリングの可能性:カリキュラムに基づく尺度(CBM)の標準化と活用に向けて(研究委員会企画シンポジウム)
    関あゆみ 28 (2) 237 -238 2019年05月 [査読無し][招待有り]
  • 胎児期PCB・dioxin曝露が学童期の脳活動に与える影響についての予備的検討
    山崎 圭子, 関 あゆみ, 岸 玲子 生理心理学と精神生理学 34 (2) 156 -156 2016年08月 [査読無し][通常論文]
  • 関 あゆみ 小児科 57 (9) 1159 -1165 2016年08月 [査読無し][招待有り]
  • 学童−学校に対する助言(教育機関との連携)(特集 発達障害−医療・支援のマネジメント)
    関 あゆみ 小児内科 48 (5) 727 -730 2016年05月 [査読無し][招待有り]
  • 岡本悠子, 小坂浩隆, 北田亮, 関あゆみ, 田邊宏樹, 林正道, 河内山隆紀, 齋藤大輔, 谷中久和, 棟居俊夫, 石飛信, 大森晶夫, 和田有司, 岡沢秀彦, 小枝達也, 定藤規弘 日本ヒト脳機能マッピング学会プログラム・抄録集 18th 55 2016年 [査読無し][通常論文]
  • ディスレクシア児の神経心理学的検討
    関 あゆみ 最新精神医学 19 31 -37 2014年 [査読無し][招待有り]
  • Sleep in children facilitates offline improvements in motor skill.
    Sugawara SK, Tanaka S, Tanaka D, Seki A, Uchiyama HT, Okazaki S, Koeda T, Sadato N Neuroscience 2012, Nagoya, Japan, 2012年 [査読無し][通常論文]
  • 母子保健からみた発達障害:学習障害
    関 あゆみ 母子保健情報 63 11 -15 2011年 [査読無し][招待有り]
  • 5歳児健診のすすめ(特集:発達障害の未来を考える-小児科医に必要なスキル)
    関 あゆみ, 小枝 達也 小児科診療 73 (4) 581 -586 2010年 [査読無し][招待有り]
  • 5歳児健診(特集:乳幼児健診とその周辺)
    関 あゆみ 小児科臨床 62 (12) 2673 -2680 2009年 [査読無し][招待有り]
  • 小枝 達也, 関 あゆみ, 内山 仁志 教育と医学 56 (9) 898 -907 2008年09月
  • 読字障害児の脳病変研究の現状
    関あゆみ 小児科臨床 61 (12) 2569 -2574 2008年 [査読無し][招待有り]
  • 関あゆみ 脳機能と症候からみる小児神経学 27 -28 2007年
  • 関あゆみ 脳機能と症候からみる小児神経学 18 -20 2007年
  • 軽度発達障害児の問題と対策(特集:児童・生徒に今起こっている保健問題と対策)
    保健の科学 関あゆみ,小枝達也. 49 (3) 174 -179 2007年 [査読無し][招待有り]
  • 学習障害児の支援-医師にできること・できないこと(ミニ特集:軽度発達障害児の担任と専門家の連携)
    関あゆみ 特別支援教育教え方教室 2006年09月 [査読無し][招待有り]
     
    2006年9月号
  • けいれん重積で発症する急性脳症の早期診断における臨床症状と検査所見.
    前垣義弘, 黒沢洋一, 林 篤, 辻 靖博, 岡本里伊奈, 近藤章子, 景山博子, 井上岳彦, 杉浦千登勢, 関あゆみ, 斎藤義朗, 神崎 晋, 大野耕策 日本小児科学会雑誌 100 1550 -7 2006年 [査読無し][通常論文]
  • 小児に良く使う薬・重要な薬: 中枢神経刺激薬・抗うつ薬
    関あゆみ, 小枝達也 小児科臨床 57 823 -830 2004年 [査読無し][招待有り]
  • 機能的MRIを用いた発達性読字障害へのアプローチ
    関あゆみ, 小枝達也, 岡田知久, 定藤規弘 小児放射線学会雑誌 20 17 -23 2004年 [査読無し][招待有り]
  • AD/HDとメチルフェニデート.小児科の日常臨床でどのような時その薬を使うのか.
    関あゆみ 小児科(別冊) 43.別冊:90-91. 2002年 [査読無し][招待有り]
  • 運動発達の遅れへの対応. 新しい時代の小児保健活動.
    関あゆみ 小児科臨床(別冊) 43.別冊:90-91. 1997年 [査読無し][招待有り]
  • Nishino, I, A Seki, Y Maegaki, K Takeshita, S Horai, Nonaka, I, Y Goto BIOCHEMICAL AND BIOPHYSICAL RESEARCH COMMUNICATIONS 225 (1) 180 -185 1996年08月 [査読有り][通常論文]
     
    A novel G-to-A transition at nucleotide 15915 in mtDNA is described. The patient showed a combination of muscle weakness, hearing loss, mental retardation, and seizures. Muscle biopsy showed RRFs and focal COX deficiency. We sequenced all mtDNA, and found 5 novel nucleotide substitutions. Three of them were synonymous mutations, one was a missense mutation in cytochrome b gene (A --> G at nt 15422), and the last one was the 15915 mutation in tRNA(Thr) gene. We screened for the 15422 and the 15915 mutations with mismatch primers and found that one of 104 normal individuals carried the former one and none of 175 had the latter one. The 15422 mutation existed in homoplasmic states both in the patient and the normal individual, suggesting that this is a polymorphism. In constrast the 15915 mutation resided in heteroplasmic states in muscle, skin fibroblast and blood. The nucleotide substitution at nt 15915 disrupts a highly conserved base pair in anticodon stem of the tRNA(Thr). Our data suggest that the 15915 mutation is an additional mtDNA mutation responsible for mitochondrial encephalomyopathies. (C) 1996 Academic Press, Inc.

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 子ども・子育て家族の貧困と政策・実践:「包括的最低限保障」の構想のために
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(A)
    研究期間 : 2021年04月 -2026年03月 
    代表者 : 松本 伊智朗, 関 あゆみ, 加藤 弘通, 丸山 里美, 大谷 和大, 鳥山 まどか, 田中 智子, 上山 浩次郎, 吉中 季子, 大澤 真平, 川田 学, 新藤 こずえ
  • ICT機器を活用した言語・聴覚・視覚面からの多面的な音読支援法の構築と効果検証
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2021年04月 -2024年03月 
    代表者 : 内山 仁志, 菊野 雄一郎, 赤尾 依子, 関 あゆみ
  • 読字困難児の読解力の改善を目的とした語彙習得プログラムの開発
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2020年04月 -2024年03月 
    代表者 : 赤尾 依子, 関 あゆみ
  • 限局性学習症(発達性ディスレクシア)の発達軌跡の解明
    文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B))
    研究期間 : 2017年04月 -2023年03月 
    代表者 : 関 あゆみ
  • 限局性学習症(発達性ディスレクシア)の発達軌跡の解明
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    研究期間 : 2017年04月 -2022年03月 
    代表者 : 関 あゆみ, 橋本 竜作, 内山 仁志, 谷中 久和, 奥村 安寿子, 小枝 達也, 柳生 一自
     
    学童期群については,昨年度までに取得した定型発達児の事象関連電位(ERP)および視線計測データの解析を進め,非語彙経路での読みから語彙経路での読みへの移行に関連すると思われるERP成分を確認した。この論文化を進めるとともに,発達性ディスレクシア児でのデータ収集を行った。 学童期後半群では,RTIモデルによる指導を通して発達性ディスレクシアと判断された児童について追跡調査を行っている。昨年度(5年時)までのデータから,指導による音読能力の改善に関わる要因を明らかにした。今年度(6年時)の調査では,仮名・漢字・文章の読み,英語の音韻意識,アルファベット・ローマ字の知識,および学校適応に関する質問紙調査を行った。来年度以降,英語の読み書き能力について調査予定であり,小学校時点の日本語の読み書き能力や音韻意識等の能力と,のちの英語の読み書き能力との関連を検討する。今年度は,中学校1~3年約650名を対象として音韻意識課題および基礎的な英語の読み書きについてのデータ収集を行った。その結果,アルファベットないし初歩的な英単語の読み書きにつまずきを示す生徒が少なくないことが示された。6年生でのデータ取得も予定していたが,状況の悪化により今年度の実施は断念した。質問紙については,対象群として2つの地域での小学5,6年生の定型発達児の調査を行い,発達性ディスレクシア児でのデータと合わせ分析中である。 青年期群では,中学生以降に適用可能な読字障害スクリーニングのための自記式質問票の作成を行った。因子分析の結果,読み因子,書き因子,音韻因子が抽出され,音韻因子により感度100%,特異度83%で読字障害を鑑別できることが確認された。この質問紙および学童期後半群のものと類似の英語の音韻認識課題を用いて,大学生における英語学習の困難と,学童期に明らかとなる発達性ディスレクシアとの関連を検討予定である。
  • RTIモデルを使用した音読支援における認知特性の解明と指導法の開発
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2017年04月 -2021年03月 
    代表者 : 赤尾 依子, 関 あゆみ
     
    本研究は,読字指導法の1つである「T式ひらがな音読支援」の第3段階の指導に,認知特性を考慮した指導方法を提案することを目的として実施された。そのために,①読字困難を主訴とする子ども達の認知特性を心理的・医学的側面から明らかにし,「認知評価シート」を作成する,②認知評価を考慮した第3段階の指導方法を開発する,③②の指導効果を検証する,の3点を研究する。
    令和元年度は,小学生を対象に,読み検査課題をスクリーニング検査として使用し,ディスレクシア群(232名)と非ディスレクシア群(257名)の2群を抽出し,2群の子ども達のWISC-Ⅳの得点とPVT-R絵画語い検査の得点を比較した。対象児のIQは85以上であった。スクリーニング検査として使用した読み検査課題は,単音連続読み検査,単語速読検査(有意味語),単語速読検査(無意味語),単文音読検査の4つであった。その中の2つ以上の検査で,対象児の該当学年平均値の2SDを超えた子ども達をディスレクシア群,それ以外の子ども達を非ディスレクシア群とし,2群のWISC-ⅣとPVT-R絵画語彙検査の得点を比較した。その結果,WISC-ⅣのFSIQ, VIC, WMI, PSIにおいて両群に有意な差が認められた。PVT-R絵画語彙検査においても両群に有意な差が認められた。 以上より,ディスレクシア群は非ディスレクシア群よりも,WISC-Ⅳの全IQが低く,言語理解,ワーキングメモリ,処理速度の低いことが示された。また,語彙力も低いことが示された。一方,知覚推理については,両群に有意な差は認められなかった。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(A)
    研究期間 : 2016年04月 -2020年03月 
    代表者 : 松本 伊智朗, 湯澤 直美, 関 あゆみ, 蓑輪 明子, 永野 咲, 加藤 弘通, 長瀬 正子, 丸山 里美, 大谷 和大, 岩田 美香, 大澤 亜里, 鳥山 まどか, 佐々木 宏, 杉田 真衣, 山野 良一, 田中 智子, 上山 浩次郎, 藤原 千沙, 吉中 季子, 福間 麻紀, 大澤 真平, 藤原 里佐, 川田 学, 谷口 由希子, 中澤 香織, 伊部 恭子, 山内 太郎, 新藤 こずえ, 小西 祐馬, 加藤 佳代
     
    本研究の目的は、子どもの貧困の現代的特質を明らかにすると同時に、政策的介入と支援のあり方を検討することである。そのために、大規模な子ども・家族を対象とした生活調査(3万人対象)を北海道で行った。あわせて、女性の貧困に関する理論的検討、社会的養護経験者に対する調査を行った。それらを通して、経済的問題、時間の確保、追加的ケアへの対応、ジェンダー平等の重要性、子どもの活動と経験、社会的ケアと社会保障制度の問題について検討を行った。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2016年04月 -2020年03月 
    代表者 : 柳生 一自, 橋本 竜作, 関 あゆみ, 齊藤 卓弥, 須山 聡, 白石 秀明
     
    臨床上、表現される読字障害は、純粋な読字障害だけでなく、基盤となる脳機能の異常や合併する疾患によって様々な中間表現型が存在する。本研究は読字障害の脳機能、中間表現型、臨床表現型の病態生理の解明を目指した。 脳機能研究では脳磁図を用いて、両側下前頭葉、左上側頭葉に読字障害児の脳活動に特徴的変化が現れることが明らかとなった。臨床表現型の研究では、中学生以降に適用可能な読み困難に関する自記式質問紙の開発を行った。読字障害の診断スクリーニングに高い感度・特異度が示された。中間表現型研究としては特異的言語障害及び発達性協調運動症についての質問紙を作成し有用性を示した。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 研究活動スタート支援
    研究期間 : 2015年08月 -2017年03月 
    代表者 : 赤尾 依子, 小枝 達也, 関 あゆみ
     
    本研究ではRTIモデルを用いた読字支援システムであるT式ひらがな音読支援が、小学校現場で継続的に実施できるようにするために3つの点について確認した。①T式ひらがな音読支援の指導対象児の特徴を捉えた結果、10月の検査で新たに拗音の読字で躓く子ども達が多く確認された。そのために、9月から多層指導モデルMIMより拗音の動作化を取り入れることを提案した。②T式ひらがな音読支援の1年生時の指導方法で改善しない子ども達の特徴を捉えたところ、「読み」困難は「書き」困難やADHD不注意傾向との間に有意な相関が示した。③ T式ひらがな音読支援を継続的に実施していくために、年間計画と実施マニュアルを作成した。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究(B)
    研究期間 : 2014年04月 -2017年03月 
    代表者 : 土田 幸男, 関 あゆみ, 富永 大悟, 宇野 智己, 米須 諒
     
    発達性ディスレクシアと関係する視空間ワーキングメモリ(WM)と視覚注意(VA)の訓練効果を,健常成人を対象に検討した。WM訓練によってWMの成績は向上した一方,VAスパン訓練によってVAスパンは改善しなかった。訓練前後の選択的注意課題遂行中の脳波では,標的刺激呈示後200ms付近で惹起するP200成分がWM群で振幅が増大した。この結果は先行研究と一致しており,記憶における初期選択的注意が改善したと考えられる。VAスパンよりWM訓練の方が効果的である可能性が示唆された。視空間機能に弱さを持つ児童に対してもWM訓練はある程度の効果が見られた。WM訓練の実施には訓練の限界を踏まえることが必要である。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2014年04月 -2017年03月 
    代表者 : 関 あゆみ, 小枝 達也, 内山 仁志, 谷中 久和
     
    RTI(指導に対する反応)モデルにおける平仮名音読指導法において、第3段階の指導の対象となった2年生38人について縦断調査を行った。対象児の大部分が発達性ディスレクシアに該当したが、他の発達障害が合併するものや知的障害によるものも認められた。第3段階の指導により「改善」と判断された児童は7人(18%)であった。第3段階の指導は認知特性、行動特性に関わらず有効であり、改善が見込めるかどうかは診断と指導開始時点の音読能力から予測できる可能性が示唆された。注視点計測の結果から、2年時の指導だけでは改善は不十分であり、3年生以降も指導の継続が必要と考えられた。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    研究期間 : 2009年04月 -2013年03月 
    代表者 : 小枝 達也, 関 あゆみ, 田中 大介, 田丸 敏高, 寺川 志奈子, 小林 勝年, 内山 仁志, 溝口 達也, 上島 和彦, 北村 順子, 鈴木 英之
     
    学習障害の中核である発達性読み書き障害(ディスレクシア)の早期発見と早期指導を目的としたRTI(Response to Intervention)をもとに,1年生の学年末にはディスレクシアの診断へとつなげる新しいRTIモデルを開発した. また,文字とその読みとの対応を自動化して誤読を減らす解読指導,および文章の音読速度を改善するための語彙指導の2段階方式を考案した.解読指導については,簡便で汎用性の高い音読指導プログラム(単音版と単語版)を開発して,ホームページ(http://www.dyslexia-koeda.jp/)上で公開し,多機能型端末にも対応したアプリケーションも提供している.
  • 発達性読み書き障害児のためのマルチメディア語彙教材の開発
    科学技術振興機構:研究成果最適展開支援プログラム(A-STEP)フィージビリティスタディ・ステージ(FS)探索タイプ
    研究期間 : 2013年 -2013年 
    代表者 : 関 あゆみ
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究(B)
    研究期間 : 2011年 -2013年 
    代表者 : 内山 仁志, 新井田 孝裕, 小枝 達也, 関 あゆみ, 田中 大介
     
    本研究課題は視線解析装置を用いて単語や単文を読んだときの眼球運動を解析することで「逐次読み」から「まとまり読み」への習熟度変化を定量的に示す有効な指標を探索し、健常児や発達性読字障害児の読みの習熟度を客観的に評価することを目的とした研究である。研究成果として以下のことを明らかにした。(1)成人と健常児における読み特性の違いは音読時の注視回数の有意な減少で説明でき、習熟度評価指標として注視回数が有効である。(2)健常児の読みの発達的変化は注視回数の減少で説明できる。(3)発達性読字障害児と健常児の読み特性を比較したところ、各課題にて音読時間が発達性読字障害児で有意に遅く、注視回数が少なかった。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2011年 -2013年 
    代表者 : 関 あゆみ, 田中 大介
     
    本研究では、日本語における読みの仮説モデルが言語背景や基礎的能力の異なる学習者にも適応可能であるかを検証し、外国人子女にも応用可能な読字指導法を開発することを目的とした。主に漢字について検討した。読みの二重経路モデルでは語彙経路と非語彙経路が想定されている。漢字単語の読みにおいて、語彙経路の読みに関連する要因として単語の親密度や出現頻度、非語彙経路の読みに関連する要因として読みの一貫性を用い、それぞれを統制した漢字音読課題を作成した。これを用いて、①日本人大学生、②成人の日本語学習者(留学生)、③読み障害のない日本人小児、④発達性ディスレクシア児、⑤小児の日本語学習者(外国人子女)を対象として漢字の読み能力と、単語属性、語彙力・その他の認知能力との関連を検討した。この結果、読み障害のない日本人(①および③)では、低親密/低頻度語において一貫性の程度が読みの正答率に影響したが、発達性ディスレクシア児では低頻度語における一貫性の影響がみられなかった。全ての群で語彙力は漢字の読み能力の最大の説明因子であったが、発達性ディスレククシア児では他群に比べ語彙力に対する相対的な漢字読み能力が低かった。また漢字の読み能力に対する視覚認知・視覚記銘力の影響は認めなかった。あわせて、日本人大学生を対象として漢字の読み課題による機能的MRIを行い、漢字の読みにおける脳活動に親密度と一貫性が異なる影響を与えることを確認した。このことは、漢字の読みにおける語彙経路と非語彙経路での並列処理の傍証になると考える。以上より、漢字の読みに二重経路モデルを適応することは妥当であり、言語背景の異なる学習者(留学生や外国人子女など)や基礎的能力の異なる学習者(発達性ディスレクシア児など)への指導においては、それぞれの特性を考慮し、親密度/頻度と一貫性を意識した指導方略が必要であることが確認された。
  • 読字指導法開発のための漢字の読みの仮説モデルの検討
    博報堂児童教育振興会:児童教育実践についての研究助成事業
    研究期間 : 2011年 -2011年 
    代表者 : 関 あゆみ
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(C)
    研究期間 : 2007年 -2009年 
    代表者 : 関 あゆみ, 内山 仁志
     
    英語圏において読字習得に必須とされる音韻認識能力・聴覚認知能力が、日本人の英語習得にどのように関与しているのかを明らかにし、学習障害児に対する英語教育のあり方を検討する
  • 「脳科学と教育」計画型研究開発「日本における子供の認知・行動発達に影響を与える要因の解明」
    JST社会技術研究プログラム(RISTEX)
    研究期間 : 2006年 -2008年 
    社会能力の発達過程とその神経基盤、および社会・生活環境が与える影響について乳幼児を対象としたコホート研究により解明する。またMRI解析を用いて発達・行動特性と脳容量や解剖学的特徴との関連を解明する。
  • 軽度発達障害児の学校不適応軽減を目的とした5歳児健診の有用性に関する実践的研究
    日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    研究期間 : 2004年 -2007年 
    代表者 : 小枝 達也, 寺川 志奈子, 小林 勝年, 塩野谷 斉, 関 あゆみ
     
    軽度発達障害に対する気づきの場として5歳児健診あるいは5歳児発達相談が有用であるが、保護者の気づきを深めるためには、(1)子育て相談、(2)心理発達相談、(3)教育相談という3つの事後相談体制が必要であると考え、鳥取県の東部・中部・西部において3つの事後相談体制を組織し、市町村からの要請に応じて事後相談を担当するという形式の実践研究を行った。今年度は4年間のまとめとして事後相談件数と内容の検討を行った。 子育て相談は、34事例、延べ相談件数39件であった。子育て環境に関するものが28件、しつけに関するものが23件、子どもの発達に関するものが11件、その他が9件であった。相談内容が多義に渡ること、家族背景が複雑で子どもの問題に集約できない事例が多いこと、継続相談が不可欠であることなどが明らかとなり、「発達支援保育士」ともいうべき特殊技能を持った保育士が求められることを提案した。 心理発達相談は、43事例、延べ相談件数56件であった。3歳児健診で発達上に問題が指摘された事例と5歳児健診で初めて問題が指摘された事例では背景に明らかな差異が認められた。また、心理発達相談では継続性が重要であること、就学準備性を高めるには5歳児健診と事後相談を幼稚園・保育所の年中児の時期に実施すると良いことなどが明らかとなった。 教育相談は7件で経年的に相談件数が減少した。鳥取県の巡回相談員が幼児の相談にも対応するようになり、また市町村が独自に5歳児健診と教育委員会との連携を強めたことが要因と考えられた。 本研究では事後相談の重要性を実践的に周知してきた。平成19年度初めの調査では、4つの市町村が本研究をモデルとした事後相談体制を組織し、部分的ながらも実践するようになっていた。こうした自治体の行政施策を先導する役割を本研究は果たしたと思われる。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 若手研究(B)
    研究期間 : 2004年 -2006年 
    代表者 : 関 あゆみ
     
    1)定量的指標を用いた読字障害児の認知特性の評価平仮名の習得に困難を認める読字障害児を対象として、(1)音韻認識・操作課題、(2)聴覚弁別課題、(3)視覚認知・記銘課題、(4)自動化課題、(5)言語性記憶課題を行った。読字障害児の全例が音韻認識における障害を示し、さらに単語逆唱および母音比較課題の成績は音読速度・流暢性と有意な相関を示した。聴覚弁別、視覚認知、視覚記銘、自動化、言語性記憶においても、それぞれ25〜40%の読字障害児に障害が認められたが、これら非音韻障害の併存の有無は読字障害の程度の説明因子とはならなかった。非音韻障害のパターンは症例によって異なり、認知特性によりサブグループに分けることはできなかった。以上より、1平仮名の習得に困難を認める読字障害児においては、説明因子となり得る認知障害は音韻認識障害のみであることが明らかとなった。2)読字障害児および健常児における機能的MRI研究1)の結果を踏まえ、読字能力の説明因子となる認知能力指標として音韻認識課題の1つである母音比較課題を用いて機能的MRI研究を行った。解析パラメータとして母音比較課題の反応速度を用いた。撮像はSIGNA 3.0T(GE)により行い、SPM2(Wellcome Department of Neuroimaging Neuroscience, London, UK)を用いて解析した。音韻比較課題において健常児では左前頭葉および頭頂葉により強い活動を認め、読字障害児では両側半球に広範な活動を認めた。反応速度をパラメータとした解析では、反応速度の減少と左下頭頂葉の活動が相関し、反応速度の増加と右前頭葉の活動が相関することが示された。反応速度の速さと相関する左下頭頂葉が音韻処理の主要な神経基盤であると言える。右前頭葉は反応速度の遅い例でより強く活動しており代償的活動と考えられる。本研究の結果より、アルファベット言語における報告と同様に、日本人読字障害児においても左頭頂側頭移行部の活動低下と右前頭葉の代償的活動増加を認めることが確認された。
  • Neurocognitive basis of learning disorders.

教育活動情報

主要な担当授業

  • 教育学研究法
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
    キーワード : リサーチクエスチョン、研究法、調査法、実験、論文執筆、課題設定、文献リサーチ、量的調査、研究対象と研究者、研究倫理、学会発表
  • 発達障害特論
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
    キーワード : 学習、神経心理学、認知心理学、脳機能画像研究, 学習障害
  • 障害・臨床心理学研究総合講義
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 教育学院
    キーワード : 学習障害、発達性ディスレクシア、評価、支援、実践
  • 歴史・文化モジュール特殊科目B
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現代日本学プログラム課程
    キーワード : 発達障害、学習障害、自閉症、ADHD、情緒情緒、知的障害、心理アセスメント、教育支援
  • 教育学概説
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 発達,学習,心理学,障害、対人援助、他者理解
  • 教育心理学実験実習(1単位)
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 心理検査、心理面接、地域支援、ロールプレイング、事例検討
  • 一般教育演習(フレッシュマンセミナー)
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 脳科学、神経科学、認知科学、心理学、生物学、医学、薬学、保健科学、先端計測
  • 卒業論文
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 学習 認知心理学 神経心理学 臨床的知見 基礎的知見 実験心理学的手法 
  • 専門演習
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 学習、記憶、認知、発達、神経系
  • 専門演習
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 学習、記憶、認知、発達、神経系
  • 教育実習 D(特別支援学校)
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 教職課程 教育実習 特別支援学校教諭免許
  • 教育心理学講義
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 知的障害 教育制度 教育過程 評価 指導 支援
  • 教育心理学講義
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 知的障害 心理 認知 発達 生理と病理 
  • 歴史・文化モジュール特殊科目B
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現代日本学プログラム課程
    キーワード : 知的障害 心理 認知 発達 生理と病理 
  • 歴史・文化モジュール特殊科目B
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現代日本学プログラム課程
    キーワード : 知的障害 教育制度 教育過程 評価 指導 支援
  • 特別な教育的ニーズへの理解と対応
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 特別な教育的ニーズ、発達障害、合理的配慮
  • 教育心理学講義
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 教育学部
    キーワード : 病弱、虚弱、肢体不自由、重症心身障害、医学的特性、心理特性、教育的支援

大学運営

その他

  • 2010年 - 2010年  フルブライト奨学金研究員(Yale University,Haskins Laboratories)


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.