Rescue robot simulation is an effective method for evaluating the performance of rescue robot in various rubble fields. However, simulating a rescue robot in a large rubble field such as a collapsed house needs a lot of time, since it needs to process a large number of rigid bodies and joints. This study accelerates the rescue robot simulation by using multi-core CPU and GPU on a physics engine. To consider the effect of GPU about rescue robot simulation, this study measures the processing time of two situations, including only rescue robot or a rescue robot and rubbles, on two computers equipped with different GPU. Result of the experiments show that the use of GPU, especially high-speed GPU, is effective for a situation which includes a rescue robot and rubbles. Based on the results, this study simulates a rescue robot in a collapsed house in real-time using GPU.
近年,橋梁などの土木構造物の維持管理に対してICT技術を用いて効率化する動きが盛んである.本研究では,BIM国際標準を拡張した橋梁維持管理情報モデルを提案し,点検現場で使用するためにweb配信するシステムを開発する.本報では,webブラウザを用いて表示する機能に関して,テクスチャとしてより高精細な画像を用いる方法や,大規模な構造物を表示する方法に関して報告する.
現在日本では高度成長期に造られたインフラ構造物の老朽化が進んでおり、特に沿岸や積雪が多い地域では,鉄筋コンクリートの構造物に塩害による鉄筋の腐食が問題となっている。構造物表面のひび割れ等の損傷と内部の鉄筋モデルを重畳表示できれば、損傷と内部構造の関係推定に役立つと考えられる。本研究では、IFC準拠の設計CADモデルと現況テクスチャモデルを重畳表示するWebアプリを開発したので報告する。
近年,橋梁などの土木構造物の維持管理に対してICT技術を用いて効率化する動きが盛んである.本研究では,BIM国際標準を拡張した橋梁維持管理情報モデルを提案し,点検現場で使用するためにweb配信するシステムを開発する.本報では,過去の点検調書内の損傷図から損傷位置等の変状に関する情報を抽出し,2次元で表現される損傷位置を3次元化する手法及び変状に関するデータを時系列に表現する手法を検討する.
本研究ではこれまでに,誤差を伴う多軸加工における微小な加工誤差を含む加工面を導出可能とするため,工具の自己交差運動を含む多軸加工に対応した工具掃引体導出手法を提案してきた.本報では,提案手法の応用として,工具掃引体導出結果に基づき,複数の工具パス開始位置候補から形状誤差の少ない加工形状を得られる開始位置を決定する方法について提案する.
次世代CNC制御言語であるISO14649は,機種間でのデータ相互運用を目指している.しかし,複合加工機は機種により機械構成が異なるため機種依存データが必要となる.本研究は,機種非依存/依存情報を分離しモデル化を行うことで,ISO14649に基づく相互運用可能なデータモデルを提案している.本報では,多系統制御や工作物の主軸間把持替えといった対向主軸プロセスのモデル化を行う.また前報で提案した機種非依存CNCデータから機種依存CNCデータへの変換システム開発を試みる.
近年,橋梁などの土木構造物の維持管理に対してICT技術を用いて効率化する動きが盛んである.本研究では,BIM国際標準を拡張した橋梁維持管理情報モデルを提案し,点検現場で使用するためにweb配信するシステムを開発する.本報では,過去の点検調書内の損傷図から損傷位置等の変状に関する情報を抽出し,2次元で表現される損傷位置を3次元化する手法及び変状に関するデータを時系列に表現する手法を検討する.
現在日本では高度成長期に造られたインフラ構造物の老朽化が進んでおり、特に沿岸や積雪が多い地域では,鉄筋コンクリートの構造物に塩害による鉄筋の腐食が問題となっている。構造物表面のひび割れ等の損傷と内部の鉄筋モデルを重畳表示できれば、損傷と内部構造の関係推定に役立つと考えられる。本研究では、IFC準拠の設計CADモデルと現況テクスチャモデルを重畳表示するWebアプリを開発したので報告する。
次世代CNC制御言語であるISO14649は,機種間でのデータ相互運用を目指している.しかし,複合加工機は機種により機械構成が異なるため機種依存データが必要となる.本研究は,機種非依存/依存情報を分離しモデル化を行うことで,ISO14649に基づく相互運用可能なデータモデルを提案している.本報では,多系統制御や工作物の主軸間把持替えといった対向主軸プロセスのモデル化を行う.また前報で提案した機種非依存CNCデータから機種依存CNCデータへの変換システム開発を試みる.
本研究ではこれまでに,誤差を伴う多軸加工における微小な加工誤差を含む加工面を導出可能とするため,工具の自己交差運動を含む多軸加工に対応した工具掃引体導出手法を提案してきた.本報では,提案手法の応用として,工具掃引体導出結果に基づき,複数の工具パス開始位置候補から形状誤差の少ない加工形状を得られる開始位置を決定する方法について提案する.
近年,橋梁などの土木構造物の維持管理に対してICT技術を用いて効率化する動きが盛んである.本研究では,BIM国際標準を拡張した橋梁維持管理情報モデルを提案し,点検現場で使用するためにweb配信するシステムを開発する.本報では,webブラウザを用いて表示する機能に関して,テクスチャとしてより高精細な画像を用いる方法や,大規模な構造物を表示する方法に関して報告する.
Rescue robot simulation is an effective method for evaluating the performance of rescue robot in various rubble fields. However, simulating a rescue robot in a large rubble field such as a collapsed house needs a lot of time, since it needs to process a large number of rigid bodies and joints. This study accelerates the rescue robot simulation by using multi-core CPU and GPU on a physics engine. To consider the effect of GPU about rescue robot simulation, this study measures the processing time of two situations, including only rescue robot or a rescue robot and rubbles, on two computers equipped with different GPU. Result of the experiments show that the use of GPU, especially high-speed GPU, is effective for a situation which includes a rescue robot and rubbles. Based on the results, this study simulates a rescue robot in a collapsed house in real-time using GPU.