研究者データベース

山田 邦雅(ヤマダ クニマサ)
創成研究機構 研究人材育成推進室
准教授

基本情報

所属

  • 創成研究機構 研究人材育成推進室

職名

  • 准教授

学位

  • 理学修士(北海道大学)
  • 博士(理学)(北海道大学)

J-Global ID

研究分野

  • 人文・社会 / 教科教育学、初等中等教育学 / 科学教育
  • 人文・社会 / 教育学 / 高等教育
  • 自然科学一般 / 素粒子、原子核、宇宙線、宇宙物理にする理論

学歴

  •         - 2000年   北海道大学
  •         - 1997年   北海道大学
  •         -   北海道大学大学院   理学研究科   物理学専攻修士課程
  •         -   北海道大学   理学研究科   物理学専攻
  •         -   北海道大学大学院   理学研究科   物理学専攻博士後期課程

所属学協会

  • 大学教育学会   日本教育工学会   

研究活動情報

論文

  • 日本における《カレッジ・インパクト理論》の有効性の検証−日本の一大学のIRデータを使って−
    細川敏幸, 山田邦雅, 宮本淳
    高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習- 27 45 - 54 2020年03月 [査読有り][通常論文]
  • 米国高等教育機関における教学IRの訪問調査
    宮本 淳, 山田 邦雅, 細川 敏幸
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 26 77 - 81 2019年03月 [査読無し][通常論文]
  • IRデータによる学生層と大学層の形成と評価のシミュレーション
    山田 邦雅, 宮本 淳, 細川 敏幸
    高等教育ジャーナルー高等教育と生涯学習― 26 67 - 76 2019年03月 [査読無し][通常論文]
  • 学習状況調査アンケートの動向ー米国と韓国の現在ー
    細川 敏幸, 山田 邦雅, 宮本 淳
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 26 59 - 65 2019年03月 [査読無し][通常論文]
  • グループ学習におけるフリーライダーの弁別と他者への影響
    山田 邦雅
    大学教育学会誌 40 1 2018年05月 [査読無し][通常論文]
  • 山本 堅一, 細川 敏幸, 山田 邦雅, 三上 直之
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 25 25 85 - 91 北海道大学高等教育推進機構 2018年03月 [査読無し][通常論文]
  • アセスメント・ポリシーの考え方─アセスメント・ポリシー研究会報告─
    細川 敏幸, 山田 邦雅, 宮本 淳
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 25 69 - 74 2018年03月 [査読無し][通常論文]
  • グループにおける主体性と学習効果
    山田 邦雅
    大学教育学会誌 39 1 2017年05月 [査読無し][通常論文]
  • 平成28 年度北海道大学教育ワークショップの取り組み
    山本堅一, 細川敏幸, 山田邦雅, 三上直之, 亀野淳
    高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習- 24 161 - 166 2017年03月 [査読無し][通常論文]
  • 山田 邦雅
    高等教育ジャーナル─高等教育と生涯学習─ 24 24 167 - 172 北海道大学高等教育推進機構 2017年03月 [査読無し][通常論文]
     
    The Japanese situation of institutional research (IR) in the university is different from that of theUnited States because a campus-wide database system has not been constructed. Therefore Japanese IRersexpend substantial manpower on efforts to collect data from each faculty member and consolidate them. ForIR to demonstrate its true value by utilizing data, I think support of IRer is necessary. The most inefficientwork of the Japanese IRer is the basic tasks that should be performed by a computer. Therefore I, a beginnerin programming, developed an application that checks for incomplete IR data for IRers. When I checked theIR data of the last year with this application, I found that the values of 4.3% of the cells were incomplete andour IRer understood them. I also checked whether this application was user-friendly by using Fogg'sconsumption model.
  • 山田 邦雅, 山本堅一, Michal MAZUR
    高等教育ジャーナル─高等教育と生涯学習─ 24 24 131 - 136 北海道大学高等教育推進機構 2017年03月 [査読無し][通常論文]
     
    How to evaluate a faculty development program and the teaching performance of professors canbe problematic. On the one hand, the Higher Education Academy does recognize the professionalism ofteaching and learning of professors and has achieved certain results by certifying more than 85,000 fellowssince 2006. The evaluation method of the Higher Education Academy is interesting as a successful case.Therefore we visited the head office of Higher Education Academy (HEA) and interviewed theirInternational Team. In this paper, we will introduce overviews of "HEA fellowships" and "HEAaccreditation." All evaluations are based on a detailed framework, the UK Professional StandardsFramework (UKPSF), and this framework is composed of three dimensions: Areas of Activity, CoreKnowledge and Professional Values. The "HEA Fellowship Categories" evaluates individual professors, notonly by educational ability but also their careers in education according to the UKPSF. With "HEAaccreditation" this evaluates the programs for professional development and based on what kind of ability isdeveloped through it according to the UKPSF. For applications, you have to produce reports in the form oftemplates, with evidential materials attached. These are reviewed by a committee that makes a decision onwhether to award accreditation.
  • 理系の観点から見たアクティブラーニングの課題
    山田 邦雅
    大学教育学会誌 38 1 2016年05月 [査読無し][通常論文]
  • 高校生を対象にしたICT を駆使する先端理科教育・研究活動プログラムの開発
    成瀬延康, 池田文人, 山田邦雅, 飯田直弘, 高橋幸弘, 鈴木誠
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 23 101 - 107 2016年03月 [査読無し][通常論文]
  • 宮本淳, 徳井美智代, 山田邦雅, 細川敏幸
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 23 23 79 - 85 北海道大学高等教育推進機構 2016年03月 [査読無し][通常論文]
  • 山本 堅一, 細川 敏幸, 山田 邦雅, 飯田 直弘, 三上 直之, 鈴木 誠, 木村 純, 亀野 淳
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 23 23 65 - 70 北海道大学高等教育推進機構 2016年03月 [査読無し][通常論文]
  • 山田邦雅, 鈴木誠, 細川敏幸, 池田文人, 飯田直弘
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 22 22 43 - 54 北海道大学高等教育推進機構 2015年03月 [査読有り][通常論文]
  • 徳井美智代, 宮本淳, 山田邦雅, 細川敏幸
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 22 22 67 - 73 北海道大学高等教育推進機構 2015年03月 [査読無し][通常論文]
  • 北海道大学教育マネジメントFDマニュアル
    細川敏幸, 山田邦雅, 安藤厚, 阿部和厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 22 91 - 107 2015年03月 [査読無し][通常論文]
  • 竹山 幸作, 細川 敏幸, 山田 邦雅, 山岸 みどり, 鈴木 誠, 三上 直之
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 21 21 91 - 116 北海道大学高等教育推進機構 2014年03月 [査読無し][通常論文]
     
    Hokkaido University has held a two-day workshop on education every year as one of the main features of faculty development. The main target of this workshop is young faculty members. The main theme of this workshop is to learn how to develop new courses (syllabi). Furthermore, we have chosen an additional theme each year, and that of the 2012 workshops was "Enhancement of Higher Education." That of the 2013 workshop was "Quality Assurance for Classes." The 20th workshop was held in June 2012, and had 32 participants from all over Hokkaido University; the 21st workshop was held in November 2012, with 24 participants from all over Hokkaido University and 3 participants from another university; and the 22nd workshop was held in June 2013, with 32 participants from Hokkaido University. The workshops consist of planning courses and special lectures. Planning courses are divided into three elements, goal setting, education strategy setting, and evaluation setting. Each element has three sessions, mini-lectures, small group discussions and a general discussion. Guest speakers gave special lectures about copyright in education (20th-22nd), industry-university cooperation (20th-22nd), the academic support center (22nd) and Nitobe College (22nd). In the answers to questionnaires, participants expressed greater satisfaction with the 22nd workshop than with the 20th and 21st. We consider that the increase in satisfaction is due to the interest in the special lectures.
  • 細川敏幸, 山田邦雅, 蔵崎正明
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 21 79 - 89 北海道大学高等教育推進機構 2014年03月 [査読無し][通常論文]
     
    We developed a new course in the freshman seminar for the purpose of Education for Sustainable Development (ESD) and taught it from 2009 to 2013. In this course the students researched and presented topics about global warming, harmonious coexistence, the problem of waste water and sewerage, environmental restoration, nuclear power plants and professional ethics. They also visited various places in Sapporo for their study about the environment. On the last day they made a newspaper about their activity in the course. After the course we presented them with two questionnaires. One was for the ordinary class evaluation. The other was a special questionnaire prepared by us. The results of two questionnaires showed that the average amount of time for they used for homework was increased to about three hours per week. Students were satisfied and wanted to study more about sustainable development.
  • 安藤厚, 細川敏幸, 大沼明, 山畑倫志, 宮本淳, 徳井美智代, 山田邦雅, 竹山幸作
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 20 1 1 - 103 北海道大学高等教育推進機構 = Research Division for Higher Education, Institute for the Advancement of Higher Education, Hokkaido University 2013年06月 [査読無し][通常論文]
     
    Five Japanese universities (Doshisha University, Hokkaido University, Osaka Prefecture University, Konan University and Kwansei Gakuin University) worked together in the 2009- 2011 Freshman and Senior Survey for quality assurance and enhancement of college teaching and learning. This activity was supported by a Grant-in-Aid from the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology (MEXT). Comparative analysis of the 2011 Freshman and Senior Survey focusing on Hokkaido University showed: 1) that general education was good with rich first-year experiences, 2) the credit cap system and encouragement of self-study were working well, 3) the impact of the comprehensive admissions and new general education program, 4) the benefits of general education at a multidisciplinary university, and 5) that the satisfaction, sense of fulfillment and adaptation to university learning were higher among women. In addition, improvement of the career education program is necessary. The Freshman and Senior Survey will be continued for five more years by eight universities with the support of a new MEXT Grant-in-Aid. Through this activity plan advancement of the Institutional Assessment Network is expected.
  • 山田邦雅, 阿部和厚, 細川敏幸, 竹山幸作, 西森敏之, 安藤厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 20 20 61 - 73 北海道大学高等教育推進機構 2013年03月 [査読無し][通常論文]
     
    Hokkaido University has been holding two-day workshops on management for midcareer faculty members since 2011. It is designed for faculty members who want to enhance their management abilities, and who have worked more than 5 years in their institutes. The first workshop in 2011 did not go well. The participants said that they were unimpressed by the lectures and did not know what they were meant to improve. We thought that this was due to the fact that virtual planning was not challenging. Therefore we redesigned the workshop to deal with real plans for the ongoing "Nitobe college" project. In addition there were other changes to try to establish satisfactory progress. However, these changes did not improve the situation much. We therefore need a fundamental review about the goals of the workshop. Here we report the contents of the second workshop, the participants' conclusions and the results of a questionnaire.
  • 細川敏幸, 山田邦雅, 竹山幸作, 小笠原正明
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 20 20 55 - 59 北海道大学高等教育推進機構 2013年03月 [査読無し][通常論文]
     
    The system of the PDCA cycle has been introduced to Japanese universities as in companies. However, the Plan and Check parts are still under development. This paper presents the meanings of several technical words for part of the plan. The admission policy, curriculum policy, diploma policy, curriculum map, curriculum flow chart and course number are introduced as tools for the educational plan in higher education. With this plan, education will be provided at the university and checked using tools such as institutional research.
  • Hendrik Ferdinande, Toshiyuki Hosokawa, Kunimasa Yamada, Toshiyuki Nishimori
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 20 20 29 - 40 北海道大学高等教育推進機構 2013年03月 [査読無し][通常論文]
     
    After providing a perspective of global tertiary student migration, we explain the organisation of the student mobility at the higher education (HE) level in the European Union (EU) with the Erasmus, Tempus and Erasmus Mundus programmes and their associated tools, ECTS, Tuning, networking (particularly that in physics), etc. The mobility at Ghent University is given as an example for more detailed implementation. The mobility strategy up to 2020 for the European Higher Education Area (EHEA) is then given. Finally, the mobility in Japan is treated in general and in particular using the implementation example of Hokkaido University.
  • 山田 邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 19 19 77 - 92 北海道大学高等教育推進機構 2012年03月 [査読無し][通常論文]
  • 細川敏幸, 西森敏之, 山田邦雅, 安藤厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 19 19 53 - 64 北海道大学高等教育推進機構 2012年03月 [査読無し][通常論文]
  • 山田邦雅
    物理教育研究(日本物理教育学会) 59 1 40 - 43 日本物理教育学会 2011年03月 [査読有り][招待有り]
     
    クリッカーは,その使い方や環境で有効性は変わってくる。そこで,大学における授業での使用経験から感じられたメリットをまとめてみた。すると,他の環境では必ずしもそのすべての恩恵を得ることができないことが見えてくる。これは,クリッカーが自分の授業にどのようなメリットをもたらすかをあらかじめ確認するためのチェックシートにもある。また,クリッカーの進化と学習効果をさらに向上させるための開発について考察する。
  • 平成22 年度および23年度の北海道大学教育ワークショップ報告
    西森敏之, 安藤厚, 細川敏幸, 山田邦雅, 山岸みどり, 鈴木誠, 池田文人, 三上直之
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 18 93 - 142 2011年01月 [査読無し][通常論文]
  • 西森敏之, 安藤厚, 細川敏幸, 山田邦雅, 山岸みどり, 鈴木誠, 池田文人
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 18 18 165 - 185 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2011年01月 [査読無し][通常論文]
  • 北海道大学におけるTAの現状と新たな取り組み
    山田邦雅
    大学の物理教育 16 3 2010年11月 [査読有り][招待有り]
  • メリットの観点からみたクリッカーの有効性
    山田邦雅
    物理教育研究(日本物理教育学会 北海道支部) 37 2010年09月 [査読有り][招待有り]
  • 西森敏之, 安藤厚, 細川敏幸, 山田邦雅, 山岸みどり, 鈴木誠, 池田文人
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 17 17 99 - 124 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2010年01月 [査読無し][通常論文]
     
    In 2007, Hokkaido University made a change in the system of faculty-development activities. Before the change, the old system consisted of : (a) a one-day course for teaching asisitants in April, (b) a one-day course for new teaching-staff members in June, and (c) a two-day workshop about education for teaching-staff members in November. In the new system the one-day course in (b) was replaced by a two-day workshop quite similar to the one in (c). The two-day workshop in (c) was introduced in 1998 to improve the education of Hokkaido University and it has been held once a year since. We have experienced the new system for two 2 years and met many young participants. The purpose of this report is to explain what was done in the two-day workshops in 2008. The first two-day workshop (in June) had 31 participants from all over Hokkaido University, and the second one (in November) had 31 participants from all over Hokkaido University and 7 participants from 7 other institutions. The main theme was to learn how to develop new courses. Furthermore, we choose an additional theme each year, and in that year's workshops it was to plan courses fascinating students. Each of the workshops had (1) three sessions about planning of courses, each of which consisted of mini lectures, small group discussions and a general discussion, and (2) two lectures, one about the purpose of faculty development and the other is one about the meaning of 'respecting the requirements for credits more strictly' in the first workshop (in June), and one about the various problems of harassment in the the second workshop (in November). The main contents of this report are the syllabi of the courses worked out in the workshops.
  • 山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 17 17 45 - 62 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2010年01月 [査読有り][通常論文]
     
    In 2007 we developed two questionnaires for the purposes of the study: one for Specialized Subject TAs and one for teachers who hire them. We hoped to learn more about their circumstances. We surveyed three departments, Information Sience and Technology, Fisheries Sciences and Veterinary Medicine. Especially in these departments TA training was earnestly put into practice. Of the TAs, 85.7% reported that they thought they treated students well, 89.8% indicated that they enjoyed the job, and 57.1% felt that they were suitable for teaching. Among the teachers, 45.8% reported that they guided TAs sufficiently and 29.1% of teachers had been TAs in their school days. After analyzing the data, it was concluded that all TAs who had given lectures felt a sense of fulfillment.
  • 山田邦雅, 細川敏幸, 西森敏之, 安藤厚
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 17 17 37 - 44 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2010年01月 [査読有り][通常論文]
     
    In 2007 we administered questionnaires to students in two classrooms to collect evaluations of TAs in Hokkaido University. Questionnaires given to teachers are common now but little is known about the evaluation of TAs by students. It was found through these questionnaires that most students were satisfied with the work of TAs, but dissatisfied with inconsistencies between teachers and TAs. About 60% of students felt that TAs seemed to enjoy their work, but about 40% did not hope to be TAs in the future.
  • 山田邦雅
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 16 16 19 - 30 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2008年12月 [査読有り][通常論文]
     
    In overseas universities many instructors have begun to use a classroom device commonly called a clicker, which allows students to respond to questions with small keypads. Students answer multiple choice questions projected on a classroom screen by pressing the keys of the clicker. It is reported that clickers increase the interaction with students and improve their learning, but few Japanese instructors use them now. I think we would benefit from the use of clickers but they are expensive. Therefore I made an inexpensive clicker system for testing in the classroom.
  • 鈴木久男, 武貞正樹, 引原俊哉, 山田邦雅, 細川敏幸, 小野寺彰
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 16 16 1 - 18 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2008年12月 [査読有り][通常論文]
     
    Use of the Classroom Response System (CRS) device called "Clicker" is wide spread among universities in the United States and is now considered an essential tool for teaching. The clicker is introduced for the teaching of a physics class in Hokkaido University, which was its first use in Japan. We will explain the function of the clicker and consider the reason why it is widely used in teaching in the US. We also report the effect on the teaching in the physics class in Hokkaido University.
  • 安藤厚, 西森敏之, 細川敏幸, 山田邦雅
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 16 16 101 - 112 北海道大学高等教育機能開発総合センター 2008年12月 [査読無し][通常論文]
     
    Faculty Development (FD) was established as a university commitment from the 2008 fiscal year. The Center for Research and Development in Higher Education of Hokkaido University has held a professional development workshop (from 1998), a workshop for new faculty members (from 1995 to 2006) and a training workshop for teaching assistants (from 1998). These workshops were conducted within and outside the university. However the details of FD in each school were not opened to persons outside the university. In this year our center asked the schools to report information about FD. We combined all of the information and report it here. These data reveal the real activity to develop the educational ability of professors in our university.
  • 鈴木久男, 細川敏幸, 山田邦雅, 前田展希, 小野寺彰
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 14 89 - 98 北海道大学 2006年07月 [査読有り][通常論文]
  • 鈴木久男, 山田邦雅, 前田展希, 徳永正晴
    高等教育ジャーナル―高等教育と生涯学習― 14 83 - 88 北海道大学 2006年07月 [査読有り][通常論文]
  • H Suzuki, K Yamada
    PHYSICAL REVIEW D 67 6 065002-1 - 065002-11 2003年03月 [査読有り][通常論文]
     
    We evaluate the decay rate of the uniformly accelerated proton. We obtain an analytic expression for the inverse beta decay process caused by the acceleration. We evaluate the decay rate both from the inertial frame and from the accelerated frame where we should consider thermal radiation by the Unruh effect. We explicitly check that the decay rates obtained in both frames coincide with each other.

書籍

  • 大学教育学会の過去・現在・未来 大学教育学会40周年記念誌
    大学教育学会, 周年記念事業実行委員会 (担当:分担執筆範囲:「情報化の進展」山田邦雅・斉藤準)
    株式会社アイワード 2020年06月
  • 大学におけるアクティブ・ラーニングの現在
    小田隆治 (担当:分担執筆範囲:北大に風車を建てようプロジェクト)
    ナカニシヤ出版 2016年11月
  • 人体を学ぶための理科 物理編vol.3 波 物質は進まず形が進む!波の正体とは?
    山田邦雅 (担当:監修範囲:原案監修)
    医学映像教育センター 2014年
  • 人体を学ぶための理科 物理編vol.2 電気 電子が見えれば電気がわかる
    山田邦雅 (担当:監修範囲:原案監修)
    医学映像教育センター 2013年
  • 人体を学ぶための理科 物理編vol.1 力学 腕力より力学の真髄をきわめよう!
    山田邦雅 (担当:監修範囲:原案監修)
    医学映像教育センター 2011年
  • 動画だからわかる物理 熱力学・電磁気学編
    鈴木久男, 山田邦雅, 前田展希, 徳永正晴 (担当:共著)
    丸善 2006年11月
  • 動画だからわかる物理 力学・波動編
    鈴木 久男, 山田邦雅, 前田展希, 徳永正晴 (担当:共著)
    丸善 2006年05月

講演・口頭発表等

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 学習成果に結実するアクティブラーニング型授業のプロセスと構造の実証的検討と理論化
    文部科学省:文部科学省科学研究費補助金
    研究期間 : 2016年04月 -2019年03月 
    代表者 : 溝上真一
  • 地球と生命を理解する開拓力の開発
    科学技術振興機構:
    研究期間 : 2014年06月 -2018年03月 
    代表者 : 鈴木誠
  • 教学評価体制(IRネットワーク)による学士課程教育の質保証
    大学間連携共同教育推進事業
    研究期間 : 2012年04月 -2016年03月 
    代表者 : 細川敏幸
  • 文部科学省:文部科学省科学研究費補助金
    研究期間 : 2011年04月 -2014年03月 
    代表者 : 山田 邦雅
  • 相互評価に基づく学士課程教育質保証システムの創出―国公私立4大学IRネットワーク
    戦略的大学連携支援プログラム
    研究期間 : 2009年04月 -2012年03月 
    代表者 : 山田 礼子
  • 大学の外国語教育におけるTA研修・PFFシステムの研究と開発
    科学研究費
    研究期間 : 2009年04月 -2012年03月 
    代表者 : 安藤 厚
  • 文部科学省:文部科学省科学研究費補助金
    研究期間 : 2009年04月 -2011年03月 
    代表者 : 山田 邦雅
  • Information loss and Hawking effect
  • コンピテンスに基づいた、初等中等理科教育の学習コンテンツ再構成に関する研究
    代表者 : 鈴木 誠

教育活動情報

主要な担当授業

  • 自然史科学特別講義Ⅳ
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 学習意欲、自己効力、授業設計、授業方略、目標、教材、評価、世界の科学教育
  • 自然史科学特別講義Ⅳ
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : コンピテンス、コンピテンス基盤型教育、コンピテンス基盤型医学教育、フィンランド、OECD-DeSeCo Project
  • 理科教育課程マネジメント特論
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 理学院
    キーワード : 理科教育,科学の祭典,実験
  • 大学院共通授業科目(一般科目):複合領域
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 教授法,授業設計,アカデミック・プレゼンテーション
  • 一般教育演習(フレッシュマンセミナー)
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 創造性、特許、3D CAD、3Dプリンタ、パテントコンテスト

大学運営

社会貢献活動

  • 電気の力を見よう!
    期間 : 2015年12月16日
    役割 : 実演
    主催者・発行元 : 札幌日本大学高等学校
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 青少年のための科学の祭典北広島大会
  • キャンドルをつくろう!!
    期間 : 2014年12月06日
    役割 : 実演
    主催者・発行元 : 札幌日本大学高等学校
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 青少年のための科学の祭典北広島大会
  • 片栗粉で遊ぼう!
    期間 : 2013年12月07日
    役割 : 実演
    主催者・発行元 : 札幌日本大学高等学校
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 青少年のための科学の祭典北広島大会
  • 瞬間変身ヒヤシスギター
    期間 : 2012年12月08日
    役割 : 実演
    主催者・発行元 : NPO法人北海道科学活動ネットワーク
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 青少年のための科学の祭典白石大会

メディア報道

  • 北大に風車を~講義で新シンボル計画
    報道 : 2013年04月30日
    発行元・放送局 : 共同通信社
    番組・新聞雑誌 : 室蘭民報など
     新聞・雑誌


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