研究者データベース

諫早 庸一(イサハヤ ヨウイチ)
スラブ・ユーラシア研究センター
特任准教授

基本情報

所属

  • スラブ・ユーラシア研究センター

職名

  • 特任准教授

学位

  • 博士(2015年09月 東京大学大学院総合文化研究科)

ホームページURL

科研費研究者番号

  • 90831397

ORCID ID

J-Global ID

プロフィール

  • 東京大学総合文化研究科地域文化研究専攻博士課程単位取得退学。論文博士 (東京大学、学術、2015年9月)。専門は前近代ユーラシア史、科学史、モンゴル帝国史。特に文化接触や環境史の観点から、モンゴル帝国(1206~1368年)をアフロ・ユーラシア規模で捉えることを志向している。ヘブライ大学ERCプロジェクト「モンゴル帝国期ユーラシアにおける移動・帝国・文化接触」ポスドク・フェロー、日本学術振興会特別研究員 (立教大学)、北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター助教を経て、現在、同センター特任准教授。主要業績として、以下の「モンゴル帝国期ユーラシアにおける天文対話」三部作を手掛ける。1) “Fu Mengzhi: “The Sage of Cathay” in Mongol Iran and Astral Sciences along the Silk Roads” in M. Biran et al. (eds.), Along the Silk Roads in Mongol Eurasia (Berkeley: University of California Press, 2020), 2) “Geometrizing Chinese Astronomy? The View from a Diagram in the Kashf al-ḥaqāʾiq by al-Nīsābūrī (d. ca. 1330)” in B. Mak & E. Huntington (eds.), Overlapping Cosmologies in Asia (Leiden: Brill, 2022), and 3) “Islamicate Astral Sciences in Eastern Eurasia during the Mongol-Yuan Dynasty (1271–1368)” in S. Brentjes (ed.), Routledge Handbook on Science in the Islamicate World (London: Routledge, 2022)。環境史研究では、日本学術振興会科学研究費助成事業 (基盤研究B)「「14世紀の危機」についての文理協働研究」を研究代表者として推進中。

研究キーワード

  • グローバル・ヒストリー   文化交流史   中央ユーラシア史   科学史   モンゴル帝国史   

研究分野

  • 人文・社会 / 科学社会学、科学技術史 / モンゴル帝国期科学交流史

職歴

  • 2023年08月 - 現在 北海道大学 スラブ・ユーラシア研究センター 特任准教授
  • 2019年04月 - 2023年07月 北海道大学 スラブ・ユーラシア研究センター 助教
  • 2018年04月 - 2019年03月 立教大学 文学部 兼任講師
  • 2018年04月 - 2019年03月 日本学術振興会 立教大学文学部 特別研究員(RPD)
  • 2015年10月 - 2017年12月 ヘブライ大学 アジア学部 ポスドク研究員
  • 2011年04月 - 2014年11月 日本学術振興会 東京大学東洋文化研究所 特別研究員 (PD)
  • 2012年09月 - 2012年12月 ロンドン大学 ウォーバーグ研究所 客員研究員
  • 2010年05月 - 2012年02月 テヘラン大学 科学史研究所 客員研究員
  • 2009年04月 - 2011年03月 日本学術振興会 東京大学総合文化研究科 特別研究員 (DC2)
  • 2008年05月 - 2009年03月 東京大学 国際哲学センター 特別研究員

学歴

  • 2008年04月 - 2011年03月   東京大学   総合文化研究科   地域文化研究専攻博士課程(単位取得退学)
  • 2007年04月 - 2008年03月   神戸大学   人文学研究科   社会動態専攻博士課程(中退)
  • 2005年04月 - 2007年03月   神戸大学   人文学研究科   文化動態専攻修士課程(修了)
  • 2003年04月 - 2005年03月   神戸大学   人文学部   東洋史専修(卒業)
  • 2001年04月 - 2003年03月   筑波大学   第三学群   社会工学類(中退)

所属学協会

  • 日本科学史学会   日本中東学会   日本中央アジア学会   

研究活動情報

論文

  • 諫早庸一
    思想 1200 9 - 32 岩波書店 2024年03月26日 [査読無し][通常論文]
  • Yoichi Isahaya
    Crossroads: An Interdisciplinary Journal of Asian Interactions 22 1 - 24 Brill 2023年11月20日 [査読有り]
     
    諫早庸一, マラーガ天文台の落日: トゥースィー家の学術ネットワークとイル・ハン朝の移動宮廷 モンゴル帝国時代においては、学術ネットワークがユーラシア規模に拡大した。その中心の1つであったマラーガ天文台がいつ活動を停止したのかについては、その時期に直接言及した史料がないことから、見解の一致が得られていない。本稿ではこの問題に関して、これまで注目されてきた天文台での学術活動よりも、むしろイル・ハン朝の政治的文脈に焦点を当てることで、天文台の機能停止が1309/10年のアスィール・アッディーン・ブン・ナスィール・アッディーン(1317年頃没)の失脚と重なると主張する。彼の父ナスィール・アッディーン(1201~1274年)は、王朝の全領域のワクフ財の管理を任され、それをマラーガ天文台の設立・運用の財源とした。ワクフ管財人としての地位は彼の死後、息子たちに継承される。しかし、この利権が政敵に狙われ、トゥースィー家は没落していく。アスィール・アッディーンの失脚の後、第8代イル・ハンのオルジェイトゥ(在位1304~1316年)の移動宮廷がマラーガに寄ることはなくなる。このことは、王朝の学術拠点がすでにマラーガ天文台ではなくなっていた ことを如実に示しているのである。
  • 諫早庸一
    スラヴ研究 70 105 - 134 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター 2023年09月 [査読有り][通常論文]
     
    The nomadic empires—which culminated in the Mongol Empire (1206–1368) in terms of scale—are characterized by high mobility in the sense of constant movement of the power center. In common with most of the khans of the Mongol Empire, the khans of the Ulus of Jochi (Golden Horde) were itinerant monarchs who made seasonal movements especially between winter and summer quarters. Recent scholarly insights have differentiated “imperial itinerance”—whether it be the period of the united empire or later—from “mobile pastoralism” on the grounds that the former was certainly freed from exclusive dependence on the pastoral economy. In the case of Jochid khans, however, a paucity of sources allows us only to glimpse the itineraries of earlier khans like Batu (r. 1227–56) and Berke (r. 1257–66) according to which they engaged in north-south movements along the Lower Volga down to Sarāy in winter and up to Ügek or further to Bulghār in summer. Such seasonal rounds have been deduced from the reports of Latin visitors such as Carpini (ca. 1182–1252), Rubrouck (1215–ca. 65), and Marco Polo (1254–1324) with Arabic geographical description by Abū al-Fidāʾ (1273–1332) and al-ʿUmarī (1301–49). These premises form a research question as to whether, or not, the itineraries of the Jochid khans were fixed along with the Lower Volga without any variety that was well found in cases of other khans’ “imperial itinerance” mainly due to political reasons. To address a variety of itineraries, the travelogue of Ibn Baṭṭūṭa (1304–68 or 77) is worthy of attention. After landing on the Crimea across the Black Sea, he visited the horde of Özbek (r. 1313–41) located near Mājar, a city along the Kuma River in Northern Caucasus in May 1332, ’33, or ’34. As far as extant sources are concerned, Özbek seems not to have been in military operation at that time; rather, Ibn Baṭṭūṭa’s description of the horde shows certain parallels with that of Rubrouck who depicted Batu’s mobile court on his seasonal round. These circumstances enable me to propose the hypothesis that later Jochid khans might have engaged in Volga-Caucasian latitudinal movement as a part of their seasonal rounds with longitudinal movement along the Lower Volga. The aforementioned Latin visitors, who inform us of the itineraries of earlier Jochid khans, did not at all refer to Mājar. Such lack of mention is attributed to the fact that, in the middle of the thirteenth century, mountainous peoples of Caucasus such as the Lezgins fiercely resisted the Mongol rule of this region, which did not ensure the safety of roads, let alone that of khans’ seasonal rounds in Caucasus. However, geopolitical transformation since the reign of Möngke-Temür (1266/67–82) centered Caucasus in Jochid military, diplomatic, and commercial strategies. This transformation came with the rise of Black Sea trade that brought prosperity to cities along commercial roads between the Black Sea and the Caspian Sea. In the reign of Toqto’a (1291–1312) who exerted more direct control over the northerly shores of the two seas, the political situation in Caucasus settled as trade routes were established through the region, which restyled Mājar into a thriving commercial center. The city also commanded a strategic position as a point almost midway between Azov and Derbend, the Iron Gate. Toqto’a must have benefited from the location of Mājar to conduct military operations both to Caffa and Azerbaijan. These facts lead me to conclude that later Jochid khans such as Toqto’a, Özbek, and Janibek (r. 1341–57) had an alternative option, which passed through Northern Caucasus, to that along the Volga in their seasonal rounds. The geopolitical transformation necessitated varying their “imperial itinerance” as in the cases of the other Mongol uluses.
  • Yoichi Isahaya
    생태환경과 역사/Journal of Ecological and Environmental History 10 5 - 40 韓国生態環境史学会 2023年06月 [査読有り][招待有り]
     
    This paper is to consider the history of the Mongol empire (1206–1368) in the context of the socio-climatic transition from the Medieval Climate Anomaly (ca. 800–ca. 1260) to the Little Ice Age (ca. 1550–ca. 1910). After consolidating tribal powers in Mongolia, Chinggis (r. 1206–27) succeeded in a series of military expeditions to Northern China, the Gansu Corridor and Central Asia under a favorable climatic condition called the 15-year Mongol Pluvial (1211–25). By the time of the death of Möngke (r. 1251–59), the empire ruled over almost all of the steppes in Central Eurasia. No more vast steppes existed next to the imperial territories. Such environmental conditions acted as barriers against the further Mongol invasion except for South China, where the Mongols overcame the ecological difficulty by means of the Han navies. Since the fall of the Southern Song in 1279, the empire stopped its expansion, which was followed by the dissolution of the united empire into the four regional khanates/uluses. This paper attempts to calibrate the impact of climate change, which became tangible in Eurasian scale especially from 1270s, as well as the abovementioned topographical constraints. In the Ilkhan Empire. (1256–1357) in Iran, the period from the death of Abaqa (r. 1265–82) to the coronation of Ghazan (r. 1295–1304) is marked with instability. The Khanate of the Golden Horde (ca. 1240–after 1359) in Russia was also in the political disturbance after the reign of Möngke-Temür (1266/67–ca. 82) to the time when Toqta (r. 1291–1312) ascended the throne. In the case of the Yuan dynasty in China, Qubilai’s reign (r. 1260–94) suffered a remarkable setback with timing of the death of the empress Čabui (d. 1281), while Qaidu (r. 1271–1301)—Qubilai’s formidable adversary—reached the height of his power in 1280s–90s in Central Asia. This paper is to shed a new light on the history of the Mongol empire by focusing on 1270s to 80s from the standpoint of Eurasian-scale climate change.
  • 諫早庸一
    史苑 82 2 185 - 211 立教大学史学会 2022年03月30日 [査読無し][通常論文]
     
    This review essay seeks to provide a general overview of studies on the “crisis” of the fourteenth century that cohered with a triple peril of climatic downturn, political upheaval and continental pandemic in the time of transition from the Medieval Climate Anomaly (MCA) to the Little Ice Age (LIA). While the term of the “crisis” of the fourteenth century was originally embedded in the discourse of the European history, the recent sophistication of paleoclimatology enables us to reappraise the “crisis” in a wider context, for example, together with considering the “thirteenth-century world system” by Janet Abu-Lughod. Bruce Campbell, in the context of the shift from MCA to LIA, achieved a synthesis of economic and climate data with the term of the Great Transition which spanned around 1270s to 1470s as profound and irreversible changes in both of the Eurasian environmental and human conditions. Campbell’s great synthesis, however, would not totally emancipate the “crisis” from the Eurocentric historical narrative in comparison with the recent growth of the environmental history of Central Eurasia. As a representative, Nicola Di Cosmo sheds light upon the nuanced relationship of the nomadic empires with the grassland environment with temporal and spatial variety, whose scope extends to the Mongol empire (1206–1368). The rise and fall of this landmass polity in Eurasia occurred in process of the socio-ecological changes from MCA to LIA, which should be more taken into consideration of the Great Transition. The climate change might have taken form of a fatal blow in combination with the Black Death, of which Monica Green renews our understanding by means of the recent development of paleogenetics. Her core argument is posed in that the fourteenth century plague outbreaks were seeded by a series of Mongols’ military campaigns of the thirteenth century, in which several sieges greatly contributed to the plague dispersion. This “siege paradigm” requires us to pay more attention toward the thirteenth-century basis underlaying the next-century “crisis.” These strands of interdisciplinary approach to the “crisis” open a new horizon for the history of Eurasia.
  • Isahaya Yoichi
    Acta Orientalia Academiae Scientiarum Hungaricae 74 1 65 - 78 2021年03月 [査読有り][招待有り]
     
    This article aims to shed light on a hitherto unknown transmission route of the astral sciences from Alamut to Dadu (Beijing). I argue that the huntianyi 渾天儀, an armillary sphere, which Jamāl al-Dīn dedicated to Qubilai in 1267, was designed in Alamut – the main stronghold of the Nizārī Ismāʿīlīs – on the grounds that the instrument was set to Alamut’s latitude. After its fall in 1256, the armillary sphere traversed the Mongol Silk Roads. The Dastūr al-munajjimīn, an Arabic work of the Nizārī Ismāʿīlīs, functions as the missing link in this West-to-East transmission.
  • Nathan SIDOLI, Yoichi ISAHAYA
    Historia Mathematica 47 87 - 105 2019年04月 [査読有り][招待有り]
  • 須賀隆, 諫早庸一
    第 5 回「歴史的記録と現代科学」研究会集録 252 - 277 2019年01月 [査読無し][通常論文]
  • Isahaya Yoichi, Endo Mitsuaki
    経済研究 9 123 - 161 青山学院大学経済研究所 2017年03月 [査読無し][通常論文]
  • Yoichi ISAHAYA, Jyuh Fuh LIN
    Historia Scientiarum 26 3 153 - 171 2017年03月 [査読有り][通常論文]
  • Endo Mitsuaki, Isahaya Yoichi
    経済研究 8 1 - 38 青山学院大学経済研究所 2016年03月 [査読無し][通常論文]
  • 諫早 庸一
    科学史研究. [第Ⅲ期] = Journal of History of Scince, Japan. 日本科学史学会 編 269 99 - 105 日本科学史学会 2014年04月 [査読有り][通常論文]
  • ISAHAYA Yoichi
    SCIAMVS : sources and commentaries in exact sciences 14 149 - 258 SCIAMVS 2013年12月 [査読有り][通常論文]
  • History and Provenance of the ‘Chinese’ Calendar in the Zīj-i Īlkhānī
    Yoichi ISAHAYA
    Tarikh-e Elm: Iranian Journal for the History of Science 8 19 - 44 2010年12月 [査読有り][通常論文]
  • 諫早 庸一
    史林 91 3 496 - 527 史学研究会 2008年05月 [査読有り][通常論文]

書籍

  • 小松 久男, 梅村, 坦, 坂井, 弘紀, 林, 俊雄, 前田, 弘毅, 松田, 孝一 (担当:分担執筆範囲:ウルグ・ベク——天文君主の虚像と実像)
    丸善出版 2023年07月 (ISBN: 4621308068) 814 182–183
  • 諫早庸一 (担当:分担執筆範囲:モンゴル帝国時代の天文学)
    岩波書店 2023年05月 (ISBN: 4000114204) 328 209–210
  • 諫早庸一 (担当:分担執筆範囲:モンゴルの世界帝国; マルコ・ポーロとラシード・アッディーン)
    清水書院 2023年04月 (ISBN: 4389226010) 248 166–169; 188–193
  • 諫早庸一 (担当:分担執筆範囲:グローバルに文化を問うこと——作図についてモンゴル帝国期東西天文学交流を例に)
    中央大学出版部 2023年04月 (ISBN: 4805761938) 278 37–70
  • Sonja Brentjes (担当:分担執筆範囲:Islamicate Astral Sciences in Eastern Eurasia During the Mongol-Yuan Dynasty (1271–1368))
    Routledge 2023年01月 (ISBN: 1138047597) 838 688–695
  • 魚豊, アダム・タカハシ, 池内了, 瀬戸一夫, 中西恭子 (担当:分担執筆範囲:イスラーム経由コペルニクス行き——ユダヤ教徒がつなぐ同心球天文学の道)
    青土社 2022年12月 (ISBN: 4791704258) 238 224–232
  • 塩川伸明, 池田嘉郎, 浜由樹子, 酒井啓子, 白井聡, 沼野恭子, 福嶋亮大, 諫早庸一 (担当:分担執筆範囲:キエフとモスクワのあいだ——前期代アフロ・ユーラシア史からの視界)
    青土社 2022年05月 (ISBN: 479171430X) 382 262–270
  • 日韓歴史家会議組織委員会 (担当:分担執筆範囲:「大遷移」のユーラシア的文脈——朴興植氏の議論に寄せて)
    日韓文化交流基金 2022年03月 198 71–78
  • Mak, Bill M, Huntington, Eric (担当:分担執筆範囲:Geometrizing Chinese Astronomy? The View from a Diagram in the Kashf al-ḥaqāʾiq by al-Nīsābūrī (d. ca. 1330))
    Brill Academic Pub 2022年02月 (ISBN: 9004511415) 297 139–169 
    This paper deals with a section of a Persian astronomical work entitled Kashf al-ḥaqāʾiq-i zīj-i īlkhānī (Uncovering the truths of the Zīj-i īlkhānī) by Niẓām al-Dīn al-Nīsābūrī (d. ca. 1330) that includes some unique and exceptionally early materials on a Ptolemaic interpretation of Chinese astronomy. This work is a commentary on the Zīj-i īlkhānī (Īlkhānid astronomical handbook) by Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (1201–1274), the first Islamicate astronomical handbook (zīj) to make reference to a Chinese calendar. Although a certain resemblance has been noted between the zīj and the li (the Chinese astronomical system) in terms of content, a striking difference is apparent in their cosmologies. The former was based on the geometrical universe of western Eurasian astronomy, while the latter embodied the numerical cosmology of the eastern Eurasian tradition. In the Kashf al-ḥaqāʾiq, al-Nīsābūrī took a noteworthy approach to the Chinese calendar, especially in using a geometrical diagram to explain a numerical procedure in a section on the lunar anomaly. In other words, a fourteenth-century scholar in Iran interpreted one aspect of Chinese astronomy through Ptolemaic geometrical representation, of which Islamicate astronomers were masters. His diagram can be regarded as a nexus between the cosmologies of western and eastern Eurasia.
  • 石川, 博樹, 太田, 淳, 太田, 信宏, 小笠原, 弘幸, 宮宅, 潔, 四日市, 康博, 吉沢, 誠一郎 (担当:分担執筆範囲:「モンゴルの覇権と危機――「14世紀の危機」とは何か」、「科学の東西交流――天文学・医学はどのように相互交流したのか」)
    ミネルヴァ書房 2021年12月 (ISBN: 4623092178) 378 146–147, 150–151
  • Biran, Michal, Brack, Jonathan, Fiaschetti, Francesca (担当:分担執筆範囲:Fu Mengzhi: “The Sage of Cathay” in Mongol Iran and Astral Sciences along the Silk Roads)
    University of California Press 2020年07月 (ISBN: 0520298756) 355 238-254
  • G・アガンベン, S・ジジェク, J-L・ナンシー, 有薗真代, 飯島渉, 奥野克巳, 諫早庸一 (担当:分担執筆範囲:一三─一四世紀アフロ・ユーラシアにおけるペストの道)
    青土社 2020年04月 (ISBN: 4791713974) 270 137–144
  • Mohammad H. Faghfoory, Katherine O'Brien (担当:分担執筆範囲:The Mongol Impact on Astronomy: The Differentiation of Astronomy in the Eastern and Western Islamicate World)
    Kazi Pubns Inc 2019年08月 (ISBN: 1567446779) 354 333–349 
    Cet article met en perspective le système héliocentrique copernicien avec les évolutions décisives qui ont précédé sa genèse dans le monde islamique. Au XIIIième et XIVième siècle, la mesure du temps par des méthodes astronomiques (‘ilm al-mīqāt) était bien développé dans sa partie occidentale tandis que l’astronomie théorique (‘ilm al-hay’a) l’était plus dans sa partie orientale. La domination mongole provoqua une « différenciation astronomique » dans le monde islamique : le rapprochement entre sciences religieuses et non-religieuses qui se produisit alors déboucha sur une série d’innovations astronomiques qui aboutirent au développement du modèle héliocentrique de type copernicien. Dans la partie occidentale du monde islamique, l’astronomie pratique fut intégrée au cursus des matières enseignées dans les madrasas, qui formaient les muwaqqits. Ces deux grandes orientations des sciences astronomiques se retrouvèrent en contact dans les territoires ottomans à partir du milieu du XVième, à l’époque où Copernic naquit.
  • 栄新江, 党宝海 (担当:分担執筆範囲:Sino-Iranica in Pax Mongolica: The Elusive Participation of Syriac-Rite Christians in the Ilkhanid Translation Project)
    北京大学出版社 2019年06月 (ISBN: 7301303289) 2, 2, 2, 411p 341–362
  • Nathan Sidoli, Yoichi Isahaya (担当:共著)
    Springer 2018年09月 (ISBN: 3319946609) 379 
    This book provides a critical edition, translation, and study of the version of Euclid’s treatise made by Thābit ibn Qurra, which is the earliest Arabic version that we have in its entirety. This monograph study examines the conceptual differences between the Greek and Arabic versions of the treatise, beginning with a discussion of the concept of "given" as it was developed by Greek mathematicians. This is followed by a short account of the various medieval versions of the text and a discussion of the manuscripts used in this volume. Finally, the Arabic text and an English translation are provided, followed by a critical commentary.
  • 吉川 浩満, 稲葉 振一郎, 木島 泰三, 粥川 準二, ベンジャミン クリッツアー, 山本貴光, 飯島 和樹, 片岡 雅知, 柴田 英里, 井上 智洋, 平野 徳恵, 諫早 庸一, 國分 功一郎, 朴 沙羅, 栗原 康, 岩沢 蘭 (担当:共著範囲:歴史の未来 歴史学の明日——「歴史の終わり」から間主観性の歴史叙述へ——)
    太田出版 2017年05月 (ISBN: 4778315766) 218
  • 斎藤 憲, 三浦 伸夫, 三宅 克哉 (担当:共訳範囲:スィヤーク――ペルシャ語文化圏における数字表記と計算能力――)
    Eleanor Robson, Jacqueline Stedall 共立出版 2014年05月 (ISBN: 4320110889) 878 383-401
  • 清水 和裕, 清水 和裕 (担当:共訳範囲:第9章「東方におけるイスラーム」、第11章「オスマン帝国の勃興」)
    デヴッド・ニコル, 清水 和裕, 岡本恵, 諫早庸一, 大東敬典, 濱崎睦 明石書店 2014年03月 (ISBN: 4750339628) 191 134–147, 162–175
  • Meng, Ji, Ukai, Atsuko (担当:分担執筆範囲:Gravity of Modernity: Reactions to the “New Astronomy” in Iran and Japan)
    Cambridge Scholars Pub 2013年09月 (ISBN: 1443849391) 199 27–47
  • Secularization, Religion and the State
    HANEDA Masashi (担当:共著範囲:Vicissitudes of Nourūz: Islam, Zoroastrianism, and Historical Time Scales)
    UTCP 2010年12月 63-74

講演・口頭発表等

  • Yoichi Isahaya
    International Conference “The Golden Horde: Art, Material Culture, and Architecture” 2023年12月 口頭発表(招待・特別) Harnack House, Conference Venue of the Max Planck Society Max Planck Institute for the History of Science & Fritz Thyssen Foundation
  • Yoichi Isahaya
    International Conference "Transmission, Translocation, and Transcreation: A Cultural Kinematics of Astral Knowledge" 2023年11月 口頭発表(招待・特別) University of Copenhagen Gerda Henkel Stiftung funded research project "Changing Episteme in Early Modern Sanskrit Astronomy" (CEEMSA)
     
    The political unification of Central Eurasia by the Mongol empire (1206–1368) lowered social, economic, and cultural barriers on an Afro-Eurasian scale. However, even in this age of high mobility, there were only a few cases of direct cross-cultural collaboration between astronomers/astrologers from the western and eastern Eurasia against the backdrop of the high, often unbridgeable, differences between the Islamicate and Chinese astral sciences. These premises have emphasised the historical importance of the Chinese calendar in Persian (Cathay calendar), which appears in the Zīj-i īlḫānī (Īlḫānid astronomical handbook) by Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (1201–74) as a result of his ‘astronomical dialogue’ with Fu Mengzhi 傅孟質 (fl. 1250s). Investigation into the contents reveals that the Cathay calendar relied on an ‘official’ astronomical system (Chongxiu daming li 重修大明曆) of the same period in China for its astronomical constants, while at the same time, used simplified calculation method based on an ‘unofficial’ astronomical system (Futian li 符天曆) compiled in the Tang period (618–907) to obtain various numerical values. In the Chinese world, the Futian li was used for horoscopic astrology which purposed to predict a person’s life on the basis of a diagram of planetary positions at a peculiar moment—usually the time of one’s birth. The ‘astronomical dialogue’ might have revolved around the horoscopic astrology on the grounds that only this kind of astrology enabled to overcome the ‘incommensurability’ between the two astral traditions in the East and West of Eurasia, as casting horoscopes was very popular in the Islamicate world and also known in the Chinese world. In this paper, I focus on this ‘astronomical dialogue’, paying due attention to the ‘disconnectivity’ in addition to the ‘connectivity’. In fact, the encounter between Eastern and Western astronomical knowledge in Mongol Eurasia cannot be simply divided into possible and impossible in terms of its (in)commensurability; the phenomena had the following four levels of gradation: (i) understood and connected, (ii) understood but did not connect due to underestimation, (iii) understood (to some extent) but did not connect, and (iv) neither understood nor connected. What kind of traditions and structures existed in the ‘astronomical knowledge’ of the East and West? Which parts of them were connected or not connected to each other? By considering these questions, I aim to provide a glimpse into the world history of astral sciences in the course of this talk.
  • 諫早庸一
    国立大学附置研究所・センター会議 第3部会(人文・社会科学系)シンポジウム「危機の世紀」 2023年10月 口頭発表(一般) 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター
  • Yoichi ISAHAYA
    International Symposium: Water Networks, Islands, and Political Powers in the Global Middle Ages 2023年10月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 立教大学 科学研究費助成事業 (基盤研究A)「前近代海域ヨーロッパ史の構築: 河川・島嶼・海域ネットワークと政治権力の生成と展開」
  • Yoichi ISAHAYA
    The 16th International Conference on the History of Science in East Asia, Panel 35 “Astral Sciences in Contexts of Cultural Encounters” 2023年08月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) Goethe-Universität Frankfurt am Main International Society for the History of East Asian Science, Technology and Medicine
     
    The westward invasion of the Mongols wielded a grave impact on the Islamicate world in the thirteenth century. The influence was, as well known, not confined to the political and military spheres. In the Mongol period (1206–1368), the Chinese calendar was first expounded in the zīj, Islamicate astronomical handbook with tables against the backdrop of the fact that the Chinse calendar held practical significance in several fields such as administration and historiography in Mongol-ruled Iran. Naṣīr al‐Dīn al-Ṭūsī (1201–74), a Muslim polymath, initiated the cross-cultural exchange by incorporating the Chinese calendar into his Persian astronomical handbook Zīj-i īlkhānī (ca. 1272) as a result of his “astronomical dialogue” with the “sage of Cathay,” Fu Mengzhi 傅孟質. The so-called “Cathay calendar” is remarkable as a unique production of direct collaboration by scholars on different intellectual foundations. Among the contents of the “Cathay calendar,” a section on the lunar anomaly is worthy of attention as the sole part, in which al-Ṭūsī very likely engaged in calculation independent from a couple of the Chinese original sources. Furthermore, Niẓām al-Dīn al-Nīsābūrī (d. ca. 1330), in his commentary upon the Zīj-i īlkhānī, made use of a geometrical diagram for explanation in this section. The West-Eurasian “geometrical cosmology” enabled the geometrical explanation of—a part of—the Chinese astronomy which was based on the “numerical cosmology” with no diagram. As a supplement of a series of investigation into the “Cathay calendar,” I will focus on an Istanbul manuscript (Topkapı Sarayı Müzesi, Ahmet III 3455) including folios, to which some tables of the “Cathay calendar” were attached with explanation. Most parts—probably the part of the “Cathay calendar, too—of the manuscript were copied by Quṭb al-Dīn al-Shīrāzī (1236–1311), a leading disciple of al-Ṭūsī, from December 1265/January 1266 up to 1268. Interestingly enough, the part on which al-Shīrāzī noted is also the section on the lunar anomaly. Therefore, the Topkapı fragment could be represented as the earliest—even before al‐Ṭūsī’s Zīj-i īlkhānī (ca. 1272)—Islamicate reading of the Chinese calendar.
  • Yoichi Isahaya, Takeshi Nakatsuka
    Slavic-Eurasian Research Center 2023 Summer International Symposium, "The Phase of Catastrophe: The Crisis of the 14th Century in Afro-Eurasian Context" 2023年07月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) The Slavic-Eurasian Research Center The Slavic-Eurasian Research Center
  • 諫早庸一
    【ポスト・コロナ時代のグローバル・ヒストリー研究】公開講演会 2023年05月 口頭発表(招待・特別) 早稲田大学高等研究所 早稲田大学高等研究所
     
    1206 年にモンゴル高原の諸部族を糾合し、帝国の祖となったチンギス(在位1206~1227年)とその後継者たちはその後わずか半世紀ほどのあいだに、中国・中央アジア・ロシア・イランといった地域を直接支配下に置く、史上最大の陸上帝国を現出させた。モンゴルのユーラシア統治は、その支配領域の各地において通行税その他の課税や道中の略奪者たちを取り除き、地域間交流をそれ以前にはない規模で高めることとなる。モンゴル帝国(1206~1368年)の建設によって創出されたこのような状況は、よく「パクス・モンゴリカ(モンゴルの平和)」と表現される。本講演では、この「パクス・モンゴリカ」のなかでのモンゴルの達成を〈換算(conversion)〉と表現したい。モンゴル帝国はユーラシアの人・物・情報の〈換算〉を実現した。その例は、銀塊や銀貨、紙幣といった貨幣、重さや長さといった度量衡や、旧約聖書・イラン神話・ユーラシア遊牧伝承をあわせた歴史、さらには暦や宗教、言語・文書にまでわたる総体的なものであった。モンゴル帝国による〈換算〉とは、いかなる特徴や意義を有しているのだろうか。それを種々の政治・経済・文化的要素や、近代帝国との比較のなかでみていきたい。
  • Yoichi ISAHAYA
    International Conference "Great Chinggisid Crisis: History, Context, Aftermath" 2023年05月 口頭発表(招待・特別) University of Bonn Department of Sinology, University of Bonn
  • Yoichi ISAHAYA
    Nexus of Knowledge: Science, Medicine, and Technology on the Silk Roads 2023年04月 口頭発表(招待・特別) University of California, Berkeley Tang Center for Silk Road Studies
     
    The Mongol empire (1206-1368) attached high importance to sciences as the other empires. Their approach to sciences, however, was something unique in comparison with the modern empires (and the Chinese dynasties in the field of astronomy). I characterize such uniqueness with the term of "conversion." While the modern empires made use of science to integrate political, economic and cultural varieties into their own system with their own criteria, the Mongol empire utilized sciences to convert one of such varieties into another to connect various cultural spheres, over which they ruled. The Mongols connected Eurasia through "conversion" that enabled varieties to be at their disposal. The Mongol imperial project, that is termed "conversion," was not confined to calendar conversion, but extended to other fields such as historiography, decree writing, monetary circulation, and standardization of weights and measurements.
  • Yoichi ISAHAYA
    2023 Spring Conference of the Society of Ecological and Environmental History, “Environment and Diseases.” 2023年04月 口頭発表(招待・特別) Online Society of Ecological and Environmental History
     
    This paper is to consider the history of the Mongol empire (1206–1368) in the context of the socio-climatic transition from the Medieval Warm Period (ca. 800–ca. 1260) to the Little Ice Age (ca. 1550–ca. 1910). After consolidating tribal powers in Mongolia, Chinggis (r. 1206–27) succeeded in a series of military expeditions to Northern China, the Gansu Corridor and Central Asia under a favorable climatic condition called the 15-year Mongol Pluvial (1211–25). By the time of the death of Möngke (r. 1251–59), the empire ruled over almost all of the steppes in Central Eurasia. No more vast steppes existed next to the imperial territories. Such environmental conditions acted as barriers against the further Mongol invasion except for Southern China, where the Mongols overcame the ecological difficulty by means of the Han navies. Since the fall of the Southern Song in 1279, the empire stopped its expansion, which was followed by the dissolution of the united empire into the four regional khanates/uluses. This paper attempts to calibrate the impact of climate change, which became tangible in Eurasian scale especially from 1270’s, as well as the abovementioned topographical constraints. In the Ilkhanate in Iran, the period from the death of Abaqa (r. 1265–82) to the coronation of Ghazan (r. 1295–1304) is marked with instability. The Golden Horde in Russia was also in the political disturbance after the reign of Möngke-Temür (1266/67–ca. 82) to the time when Toqta (r. 1291–1312) ascended the throne. In the case of the Yuan dynasty in China, Qubilai’s reign (r. 1260–94) suffered a remarkable setback with timing of the death of the empress Čabui (d. 1281), while Qaidu (r. 1271–1301)—Qubilai’s formidable adversary—reached the height of his power in 1280’s–90’s in Central Asia. This paper is to shed a new light on the history of the Mongol empire by focusing on 1270’s to 80’s from the standpoint of Eurasian-scale climate change.
  • 諫早庸一
    人文科学研究所主催公開研究会(「東方思想の発展と交錯」チーム) 2023年03月 口頭発表(一般) 中央大学(オンライン) 中央大学人文科学研究所
     
    「天文対話」と言えばガリレオ・ガリレイ(1564~1642年)の著作と、そこで為される天動説と地動説との「対話」があまりにも有名である。しかし、この「対話」は——少なくともニコラウス・コペルニクス(1473~1543年)の時代において——あくまで幾何天文学という西方ユーラシアのパラダイムの枠内での「対話」であった。しかし、それに先立つこと350年あまり、モンゴル帝国期(1206~1368年)のイランでムスリムの博学者ナスィール・アッ=ディーン・トゥースィー(1201~74年)と「キタイの賢人」として史料に現れる傅孟質によって行われた「対話」は、前者の幾何天文学と後者の計量天文学という、それぞれに寄って立つパラダイムを異にした者同士の「対話」であった。この「天文対話」は如何にして起こり、何をもたらしたのか。当時のペルシア語史料と漢語史料を重ね合わせることで、もうひとつの「天文対話」の実相に迫る。
  • Yoichi Isahaya
    Echoes from the Medieval West Asian Cities 2023年03月 口頭発表(招待・特別) The University of Tokyo Grant-in-Aid for Scientific Research on Innovative Areas "The Essence of Urban Civilization: An Interdisciplinary Study of the Origin and Transformation of Ancient West Asian Cities" (Research Group 05: Historical Research on the Urban Structure of West Asian "Islamic Cities")
  • 第58回野尻湖クリルタイ[日本アルタイ学会] 2022年07月 口頭発表(一般) 野尻湖(オンライン)
  • 諫早庸一
    西洋中世学会第14回大会シンポジウム「危機を前にした人間——西洋中世における環境・災害・心性」 2022年06月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 立教大学 西洋中世学会
  • 諫早庸一
    書評会「中塚武『気候適応の日本史』を読む」 2022年06月 口頭発表(一般) オンライン
  • Yoichi ISAHAYA
    The Spring International Conference 2022 "Globalization and Localization of Mongolian Studies." 2022年03月 口頭発表(招待・特別) Online Korean Association for Mongolian Studies
     
    The “Crisis of the 14th Century” consisted of climate change, continental pandemic, and political disorder in the 14th century. It occurred in grand transition from the Medieval Climate Anomaly to the Little Ice Age on a global scale, which resulted in the collapse of the Mongol empire (1206–1368). This paper attempts to re-read the history of the Ilkhanid dynasty (c. 1256–1357), which ruled over Iran and Iraq as a part of the Eurasian empire, from an environmental perspective.
  • Yoichi ISAHAYA
    The Mongol Empire's Zoominar: "Knowledge and Empire" 2021年12月 口頭発表(招待・特別) Online Louis Frieberg Center for East Asia Studies at the Hebrew University of Jerusalem
  • 諫早庸一
    第21回日韓歴史家会議「伝染病と歴史」 2021年11月 口頭発表(招待・特別) ソウル(オンライン) 日韓歴史家会議組織委員会; 国際歴史学委員会日本国内委員会
  • Yoichi ISAHAYA
    5th Meeting of the Mongol Empire Spring Series "By Land & By Sea: Cultural and Οther Networks of Exchange in Mongol Eurasia and Beyond" 2021年09月 口頭発表(一般) Thessaloniki & On-Line University of Vienna and International Hellenic University
     
    The Marāgha observatory that established under the directorship of Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (1201–74) became one of the foremost intellectual centers in Eurasian scale. Ṭūsī was permitted by Hülegü (r. 1256–65) to appropriate the whole revenues of the religious endowments (awqāf) in the lkhanid realm for the expenses of the human and material resources at the Marāgha observatory. As the trustees of the revenues and interpreters of the heavenly portents, the Ṭūsī family exerted considerable power under the reign of the Ilkhanid rulers. Therefore, the Ṭūsī family was inseparable from the Marāgha observatory. Under these circumstances, Marāgha was situated on the way of the Ilkhanid itinerant rule between the summer and winter quarters. However, the intellectual center existed on the swinging situation of the Ilkhanid politics. Although Aṣīl al-Dīn Ḥasan (d. 1315)—the last heir of the family property—benefited himself from high status at the court, he eventually met his death in disgrace during the reign of Öljeitü (r. 1304–16). The Marāgha observatory, the power basis of the Ṭūsī family, shared the fate of the family. Maragha was included in Öljeitü’s itinerary was no later than 1309 one year before Aṣīl al Dīn’s downfall. With the creation and expansion of networks in Mongol Eurasia, their cutoff moment also deepens our understanding of the mobility of the Mongol empire.
  • 第12回海域ヨーロッパ研究会 2021年09月 口頭発表(一般)
  • 北海道中央ユーラシア研究会第141回例会 2021年08月 口頭発表(一般) オンライン 北海道中央ユーラシア研究会
  • 諫早庸一
    イスラーム・セミナー 2021年06月 口頭発表(招待・特別) オンライン 慶應義塾大学言語文化研究所
     
    モンゴル帝国(1206~1368年)による中央ユーラシアの政治統合は、アフロ・ユーラシアにおける人・物・情報の相互交流をかつてない規模にまで高めた。「天/テングリ」を信仰し、天命を地上の支配の指針としたモンゴルは、天象を識るための学知たる天文学に格別の関心を寄せていた。こうした状況のなかで、これまで個別に発展してきた東西ユーラシアの天文学が接触する。ニザーム・アッ=ディーン・ニーサーブーリー(1330年頃没)の手になるペルシア語天文書『真実の解明(Kashf al-Ḥaqāʾiq)』(1308/09年編)は、中国暦(の一部)を西方ユーラシア伝統の幾何学図でもって表現した、恐らくは世界で最初のものである。14世紀イランのムスリム学者が為した中国天文学を幾何学化する試みは、アフロ・ユーラシアの天文学史に何を残すものとなったのか。当時の天文学交流の一端を、一枚の幾何学図から読み解く。
  • Yoichi ISAHAYA
    Symposium on Calendars used in Asia (West-, South-, Southeast-, East-) and Oceania 2021年03月 口頭発表(招待・特別) Online National Astronomical Observatory of Japan & Anthropological Institute of Nansan University
  • 諫早 庸一
    Seminar Series at the Institute for Medieval Studies, University of Leeds 2021年02月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等 Online Institute for Medieval Studies, University of Leeds
  • 諫早庸一
    第6回海域ヨーロッパ研究会 2020年12月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
  • 諫早 庸一
    公募プロジェクト型共同研究「「14世紀の危機」に関する文理協働研究——北東アジア地域を突破口として」キックオフ・ワークショップ「前近代ユーラシア東西における気候変動と社会」 2020年10月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター
  • 諫早庸一
    中央大学学術シンポジウム「グローバル文化史の試み」主催公開研究会 2020年09月 口頭発表(一般) 中央大学学術シンポジウム「グローバル文化史の試み」
     
    歴史学の理論家としてグローバル史、文化史について多くを発言なさってきた大家、長谷川貴彦先生をお迎えし、グローバル史と文化史の関係につき、ご講演いただく。研究員の諫早庸一、縄田雄二が、それぞれが行ってきた研究の具体例を15分ほどずつで紹介、そのあと三者間で、また聴衆も含め、グローバル文化史の理論と実践につき議論する。
  • 諫早庸一
    部局横断シンポジウム「計算科学が拓く汎分野研究」 2019年10月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 北海道大学医学部学友会館フラテホール 北海道大学共同利用・共同研究拠点アライアンス
  • 諫早庸一
    北海道中央ユーラシア研究会ワークショップ「14世紀の危機」を問う——文理「融合」ではなく「協働」のために—— 2019年10月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター 北海道中央ユーラシア研究会
  • 「14世紀の危機」プロジェクト——現状と今後の展望——  [招待講演]
    諫早庸一
    地震研究所共同利用研究集会「歴史上の自然現象をめぐる諸分野の対話」 2019年08月 口頭発表(招待・特別) 東京大学地震研究所 東京大学地震研究所
  • 諫早庸一
    北海道スラブ研究会 2019年07月 口頭発表(招待・特別) 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター
  • 諫早庸一
    The Sixth Conference of the School of Mamluk Studies 2019年06月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) Waseda University The School of Mamluk Studies
  • 諫早庸一
    日本地球惑星科学連合2019年大会 2019年05月 口頭発表(招待・特別) 幕張メッセ
  • 諫早庸一
    Mongol Empire Spring Series M.E.S.S. 2019 Workshop "Religions in Mongol Eurasia" 2019年05月 口頭発表(一般) University of Vienna The Department of History (University of Vienna), the Institute for Austrian Historical Research (University of Vienna), and the Institute of Iranian Studies
  • 諫早庸一
    Medieval Zomias: Stateless Spaces in the Global Middle Ages 2019年02月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) University of Oxford Faculty of History, University of Oxford
  • Drawing Chinese Astronomy within Islamicate Astral Tradition: A Way of Representing Otherness in Case of 14th-Century Iran  [招待講演]
    諫早庸一
    The Lecture Series of the Department of History at Fudan University 2018年12月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等 復旦大学 The Department of History at Fudan University
  • 諫早庸一
    European Society for the History of Science Biennial Conference 2018 2018年09月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) UCL Institute of Education European Society for the History of Science
  • Cross-Cultural Highway in Mongol Eurasia: Chinese Calendar in the Zīj-i Īlkhānī  [招待講演]
    諫早庸一
    Persian Historical Materials and the Research of Mongolian and Yuan History in the 13th -14th Centuries 2018年08月 口頭発表(招待・特別) 内モンゴル大学
  • 諫早庸一
    2018 Annual Conference "Eurasian Connection" 2018年08月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) NYU Shanghai Center for Global Asia
     
    In this paper, I aim to single out the uniqueness of the impact of Islamicate astral knowledge on the Chinese astral tradition in the Yuan and early Ming periods in comparison with the “first” impact from Buddhist corpus and the “third” impact from Jesuit missionaries. To calibrate each impact, I introduce the concept of the “translation-naturalization paradigm.” The paradigm is defined as a typical pattern of the long-standing integration process of “foreign” sciences into a certain culture, which consists of the initial translation and the following naturalization—albeit, in general, the two processes overlap to some extent. This paradigm can be well applied to the “first” and “third” impacts on the Chinese astral tradition, while the “second” impact from the Islamicate astral sciences did not develop the paradigm in the sense that, first of all, no foreign text was translated into Chinese in this period as far as extant sources are concerned. In considering the characteristics of the “second” impact, I attach a certain importance to the attitude of the Mongol rulers. The Mongols were ultimately responsible for the remarkable expansion of Islamicate astral knowledge on the Chinse astral tradition; on the other hand, their attitude towards these sciences might have also functioned as an obstacle for the integration of Eurasian scientific knowledge.
  • 諫早庸一
    The Resonant Middle Ages: Transmission of Political and Scientific Thoughts between Medieval Europe, Persia, and China in Global History 2018年07月 口頭発表(招待・特別) 早稲田大学 私立大学戦略的研究基盤形成支援事業「近代日本の人文学と東アジア文化圏 ―東アジアにおける人文学の危機と再生」
  • 諫早庸一, 遠藤光暁
    声と文字とをデザインする ――コミュニケーション帝国としてのモンゴル ―― 2018年07月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) 中央大学駿河台記念館 中央大学学術シンポジウム「グローバル文化史の試み」
     
    The discussion of this paper revolves around Rashīd al-Dīn’s (1249–1318)—a vizier of the Ilkhanid dynasty (ca. 1256–1357)—strong concern with Chinese sounds/voices and letters in his translation work, Tānksūqnāma. He even sometimes made use of newlyinvented “Persian” letters, in order to precisely represent Chinese sounds. From the macro perspective, Rashīd al-Dīn’s such concern can be understood in line with his intention to integrate two Eurasian scientific traditions. On the other hand, however, we should also situate his immense interest in Chinese voices and letters in the micro perspective—in the Ilkhanid context. The Ilkhanid translation project initiated by Rashīd al-Dīn, in which Tānksūqnāma was expected to be produced, was actually part of his larger-scale compilation of his complete works including the Jāmiʿ al-Tawārīkh, a world history. In compiling the world history, Rashīd al-Dīn turned his attention toward the way of the transmission of knowledge—especially history—in each nation. In fact, the contents of the introduction of the History of China in the world history mainly deal with the Chinese way of transmitting knowledge including Chinese characters, which is also found in the introduction of the Tānksūqnāma. Rashīd al-Dīn’s delineation of Chinese voices and letters in his Tānksūqnāma, therefore, came out both of the macro and micro perspectives in the period of the Mongol empire.
  • 諫早庸一
    Asian Studies Conference Japan 2018年06月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 国際基督教大学 
    To the translation movement in the ‘Abbasid dynasty (750–1258), Abdelhamid Sabra applied the term “naturalization” in the sense that this process should be described as a series of activities of appropriation rather than mere reception. Through this long-standing process, the Hellenistic scientific tradition was integrated into the intellectual arena of the Islamicate world. Regarding astral sciences, this translation-naturalization paradigm is also found in Eastern Eurasia, in which “western” astral sciences—mainly horoscopic astrology—were embedded into East Eurasian cultural sphere through the initial translation in the Tang period (618–690, 705–907) and the following congruence with indigenous celestial divination till the Song period (960–1279). This paper argues that such a seemingly global paradigm is not well applicable to the case of the period of the Mongol empire (1206–1368). Around the 13th and 14th centuries, the Mongols facilitated continental-scale communication and commerce—the so-called “Pax Mongolica,” in which people, commodities, art and knowledge were disseminated across Eurasia. However, what the largest landmass empire created was rather a sort of “cultural highway” which connected distant cultural zones, but did not necessarily bring about the integration of local cultures through either translation or naturalization. The paradigm is more applicable to the following era, the period of Ming dynasty (1368–1644).
  • 諫早庸一
    立教大学史学会大会 公開講演会「モンゴル帝国期環インド洋・ユーラシア交流の再検討 ―13–14世紀は海域アジア史の分水嶺か?」 2018年06月 シンポジウム・ワークショップパネル(指名) 立教大学 立教大学史学会
  • 諫早庸一
    The 14th Biennial Conference of Asian Studies in Israel 2018年05月 口頭発表(一般) イェルサレム・ヘブライ大学 
    In this paper, I will focus on the Futianli符天曆 [Astronomical System Tallying with heaven] in the context of knowledge circulation in the Mongol empire. The astronomical system was compiled by Cao Shiwei曹士蔿 in the middle of the Tang period (780-783). Being mainly for horoscopic astrology, itwas called a non-official system 小曆 (xiaoli), and was never officially adopted by any Chinese dynasty. However, in fact, it was quite current until the period of the Yuan dynasty (1271-1368) in Chinese “folk astronomy,” and some officials at the Astronomical Bureau even referred to it for astrological annotations. In the Yuan era, the usage of this astronomical system extended to some “peripheries”—such as Japan and Iran—of the Mongol empire. On the other hand, the system was also designated as a text for the entry examination of the Yuan Astronomical Bureau, and some of the calculation methods were absorbed into the Yuan official astronomical system, Shoushili 授時曆 [Season-Granting Astronomical System]. The Futianli will provide us with a remarkable example to elucidate both the “horizontal” transmission of astral knowledge on a Eurasian scale and the “vertical” channel between the Yuan official and folk astronomy.
  • 諫早庸一
    The Mongols and the Silk Roads 2018年05月 口頭発表(一般) University of Szeged, Faculty of Arts 
    Abū Rayḥān Muḥammad b. Aḥmad al-Bīrūnī (973–1048) was an eleventh-century savant who contributed to the development of mathematical and astral sciences in the eastern Islamic world. He also broadened the horizon of Muslim knowledge through his writings such as the “Description of India” which takes all India as its subject and “The Chronology of Ancient Nations” dealing with calendars used from ancient times onwards in the known world. This presentation aims to give insight into a less-known “revival” of his works in the period of the Mongol empire (1206–1368). It has already been known that some of his works were revitalized in the new context of Mongol-ruled Iran under the regime of the Ilkhanate (ca. 1256–1357). Naṣīr al-Dīn al-Ṭūsī (1201–74) referred to al-Qanūn al-Masʿūdī, al-Bīrūnī’s astronomical handbook, in order to compile his Zīj-i Īlkhānī. An illuminated manuscript of the Chronology of Ancient Nations, the so-called “Edinburgh al-Bīrūnī manuscript,” was produced along with concern of Rashīd al-Dīn (1249–1318) who had immense interest in the chronologies of other communities in the process of compiling his world history, Jāmiʿ al-Tawārīkh. On the other hand, I will turn our attention toward the eastern part of the empire by demonstrating that al-Qanūn al-Masʿūdī was also transmitted along with the Mongol Silk Roads into the intellectual sphere of the Yuan dynasty (1271–1368) probably through the hands of Jamāl al-Dīn (d. ca. 1289). The argument will be cemented in consideration of a linkage between the work and others also brought into Yuan China.
  • 須賀隆, 諫早庸一
    第5回「歴史的記録と現代科学」研究会 2018年03月 口頭発表(一般) 国立天文台
  • Yoichi ISAHAYA
    Migrations in Mongol Eurasia: People, Ideas, Artefacts 2017年12月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) The Hebrew University of Jerusalem ERC Project "Mobility, Empire and Cross Cultural Contacts in Mongol Eurasia"
  • 諫早 庸一
    アジア伝統科学国際会議2017『天と地の科学 —東と西の出会い』 2017年10月 口頭発表(一般) 京都大学
  • Yoichi ISAHAYA
    Cross-Cultural Contacts during the Period of Pax Mongolica 2017年10月 口頭発表(招待・特別) Ewha Womans University Ewha Womans University
  • Yoichi ISAHAYA
    International Medieval Congress 2017 2017年07月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) University of Leeds
  • Yoichi ISAHAYA
    Networks, Regions and Institutions in Mongol Eurasia: A Meso-Historical Analysis 2017年05月 口頭発表(一般) The Hebrew University of Jerusalem
  • Yoichi ISAHAYA
    Marco Polo and the Silk Road (10th–14th Centuries) 2016年10月 口頭発表(招待・特別) 北京大学
  • 諫早庸一
    スルタン・カブース・グローバル中東研究寄付講座講演会 2016年10月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等 東京大学 スルタン・カブース・グローバル中東研究 寄付講座
  • Yoichi ISAHAYA
    The 13th Biennial Conference of Asian Studies in Israel 2016年05月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) The Tel-Hai College
  • Chinese Calendar in Persian under Mongol Domination: Two-Way Exchange of Astral Sciences across Eurasia  [招待講演]
    諫早庸一
    第5回天文学史研究会 2016年03月 口頭発表(招待・特別) 日本国立天文台
  • Yoichi ISAHAYA
    The 19th Asian Studies Conference Japan 2015年06月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) 明治学院大学
  • Yoichi ISAHAYA
    アジア伝統科学国際ワークショップ2015:古今の宇宙観 2015年06月 口頭発表(一般) 京都大学
  • Yoichi ISAHAYA
    Mobility and Transformations: New Directions in the Study of the Mongol Empire 2014年07月 口頭発表(一般) The Hebrew University of Jerusalem
  • Yoichi ISAHAYA
    Astral sciences in context 1: Relations between various types of sources, variety of milieus: “Theoretical texts and ephemerides“ 2014年05月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等 Université Paris Diderot SAW
  • Yoichi ISAHAYA
    Maragha and its Scholars. The Intellectual Culture of Medieval Maragha, ca. 1250-1550 2013年12月 口頭発表(招待・特別) The German Oriental Institute IMPAcT
  • Yoichi ISAHAYA
    24th International Congress of History of Science, Technology and Medicine 2013年07月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) The University of Manchester
  • ‘Sons of Heaven’ underneath the Western Sky: Chinese Calendrical System in Persian during the Mongol Period  [通常講演]
    Yoichi ISAHAYA
    Annual Conference of the Association for Asian Studies 2013年03月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) Manchester Grand Hyatt
  • Negotiating with Modernity: Transmission of ‘the History of Science’ into Nineteenth Century Iran  [通常講演]
    Yoichi ISAHAYA
    The Second Congress of the Asian Association of World Historians 2012年04月 シンポジウム・ワークショップパネル(公募) Ewha Womans University Asian Association of World Historians
  • Yoichi ISAHAYA
    東大フォーラム 2011年10月 口頭発表(一般) ENS Lyon
  • Chinese Terminology in ‘Persian’ Chinese Calendrical System  [招待講演]
    Yoichi ISAHAYA
    Scientific and Philosophical Heritage of Nasir al-Din Tusi 2011年02月 口頭発表(一般) National Library of Iran Iran's Written Heritage Research Institute
  • Yoichi ISAHAYA
    Graduate Student Workshop on Secularization, Religion and the State 2010年01月 口頭発表(一般) National University of Singapore
  • Yoichi ISAHAYA
    Mirzo Ulughbeg and His Contribution to the Development of the World Science 2009年06月 口頭発表(招待・特別) Samarqand
  • Yoichi ISAHAYA
    UTCP Graduate Student Conference: The Plural Present of Historical Life 2009年05月 口頭発表(一般) 東京大学 UTCP
  • Yoichi ISAHAYA
    The Formation of Perso-Islamic Culture: The Mongol Period and Beyond 2009年03月 口頭発表(招待・特別) 東京外国語大学
  • 諫早庸一
    日本中央アジア学会まつざきワークショップ 2008年03月 口頭発表(一般) 松崎 日本中央アジア学会
  • 中央ユーラシアを跨ぐ十二支――ティムール朝における十二支年――  [通常講演]
    諫早庸一
    神戸大学史学研究会コロキウム 2006年12月 口頭発表(一般) 神戸大学 神戸大学史学研究会

その他活動・業績

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    研究期間 : 2023年04月 -2027年03月 
    代表者 : 舩田 善之, 長峰 博之, 井黒 忍, 宮野 裕, 中村 篤志, 岩田 啓介, 中村 和之, 熊倉 和歌子, 諫早 庸一
     
    本研究は、10世紀から20世紀初頭のアフロ・ユーラシア地域における諸集団・国家の形成と拡大の重要な要因を、政治中心の移動と首都圏に見出し、それらの類型化と比較を行う。政治中心ないし首都圏の範囲・立地と水系の関係に焦点を当てることにより、植生・環境・資源などの要素も分析対象に含めつつ、それらの歴史的展開のダイナミズムを提示する。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(S)
    研究期間 : 2022年04月 -2027年03月 
    代表者 : 芳村 圭, 三津間 康幸, 岡崎 淳史, 庄 建治朗, 市野 美夏, 松本 淳, 八代 尚, 平野 淳平, 諫早 庸一
     
    これまでに申請者らが開発してきた、気候代替情報と古文書天候記録で気候モデルを拘束するためのデータ同化手法を駆使し、世界初の過去1000年間の気候・気象を再現した大規模データセットを創出する。そのデータセットについて、新たな信号処理解析手法を導入し地球物理学的・歴史学的観点から十分検証した後、「過去1000年間の歴史の中で、気候・気象の変動は人間社会にどのような影響を与えてきたのか、または与えてこなかったか」という問いに対し、気候変化が社会変化に至るまでの複雑な要因や、それらの時空間影響範囲・連続性を考慮した、歴史と気候との因果関係に関する定量的な解析を行う。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    研究期間 : 2021年04月 -2025年03月 
    代表者 : 宮崎 千穂, 廣川 和花, 和崎 聖日, 脇村 孝平, 畠山 禎, 飯島 渉, 諫早 庸一
     
    本研究は、ユーラシア高緯度地帯の風土病(地域特有の疾病)に焦点を合わせつつ、主に近代における〈帝国〉が試みた医療・公衆衛生の実態の解明を目指す。 ユーラシア高緯度帯は多様な自然地理的かつ歴史・文化的諸条件を有する広大な地域である。本研究では、その各地域における風土病とそれへの〈帝国医療〉的な対応、言語・文化・歴史の多様性に由来する研究の分断を乗り超えての比較で明らかになる各風土病とそれらへの対応の連関、さらに風土病のパンデミック化の問題の解明を試みる。そしてそれらを通し、従来、低緯度帯(熱帯)を対象としてきた帝国医療研究の対象をユーラシア高緯度帯に拡張し、疾病史・医学史研究の新地平を切り拓く。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    研究期間 : 2021年04月 -2025年03月 
    代表者 : 諫早 庸一, 大貫 俊夫, 四日市 康博, 中塚 武, 宇野 伸浩, 西村 陽子
     
    本研究は、「14世紀の危機」に焦点を当てるものである。「14世紀の危機」とは、「中世温暖期」から「小氷期」への移行期にあたる14世紀に起きたユーラシア規模での、1)気候変動、2)社会動乱、3)疫病流行、これら3つの複合要素から成り、ユーラシア史を不可逆的に転換させた「危機」を意味する。本研究では、気候の変動は人間社会にとって特に対応の難しい20年から70年ほどの周期で「危機」を最大化するという仮説に基づいて議論を進める。100年単位の生態系の長期遷移と、社会や気候の短期のリズムとのあいだにある中間時間を、気候データと文献データとの組み合わせによって危機のサイクルとして析出する。
  • 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター:スラブ・ユーラシア地域 (旧ソ連・東欧) を中心とした総合的研究
    研究期間 : 2023年04月 -2024年03月 
    代表者 : 小澤実, 村田光司, 藤田風花, 伊丹聡一朗, 諫早庸一
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(A)
    研究期間 : 2019年04月 -2024年03月 
    代表者 : 小澤 実, 鶴島 博和, 村田 光司, 四日市 康博, 松本 涼, 宮野 裕, 橋本 雄, 藤井 真生, 佐藤 公美, 菊地 重仁, 長谷川 敬, 諫早 庸一
     
    本年度はコロナのため、代表者・分担者・協力者ともに、個人で研究目的を遂行するとともに、オンラインを活用し情報交換ならび知識の共有を図った。とりわけ、毎月開催した「海域ヨーロッパ研究会」では、科研メンバーに加え、海域史を進めている外部の研究者も招聘して議論を深めた。 代表者・分担者・協力者の報告は多岐にわたるが、特筆すべきは、第70回日本西洋史学会大会において企画された小シンポジウム「中世北ヨーロッパにおける海域ネットワーク、島嶼、政治権力(Maritime Networks, Islands, and Political Powers in Medieval Northern Europe)」(2020年12月5日)である。科研の中間成果報告として行われた本シンポでは、4つの報告がなされた。菊地重仁「海域ネットワークの中のカロリング帝国」、ピョー トル・ステファノーヴィチ「バルト海からカスピ海・黒海へといたるルート上のスカンディナヴィア人:ルーシの出現(9-11 世紀)」、松本涼「北大西洋をこえる権力:13 世紀前半におけるアイスランド人とノルウェー商人との紛争から―」、 ルイス・シキング「中世後期の英仏海峡、北海、バルト海における島嶼、権力、海賊(の誕生)」の個別報告に対し、アルプス史と日本史を専門とする2名からコメントがなされた。このシンポジウムは本科研費の今後を規定する方向づけを行なった。 海外渡航が困難な中、分担者の松本はアイスランド大学に2ヶ月滞在し、自身の研究を進展させるとともに、現地研究者とコンタクトをとり、科研への協力も含めて関係を深めた。加えて、代表者他はオンラインによる国際会議や研究集会への参加を図るとともに、『論点・西洋史学』などに本科研での視点を反映した研究を寄稿し、学界における海域視点の共有を進展させた。
  • 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター:スラブ・ユーラシア地域 (旧ソ連・東欧) を中心とした総合的研究
    研究期間 : 2020年04月 -2021年03月 
    代表者 : 中塚武, 宇野伸浩, 四日市康博, 諫早庸一
  • 北海道大学:令和元年度若手研究加速事業
    研究期間 : 2019年04月 -2020年03月 
    代表者 : 諫早庸一
  • 日本学術振興会:特別研究員奨励費
    研究期間 : 2018年04月 -2019年03月 
    代表者 : 諫早庸一
  • 日本学術振興会:特別研究員奨励費
    研究期間 : 2011年04月 -2014年03月 
    代表者 : 諫早庸一
  • ペルシア語中国暦法の研究——写本十数葉からのユーラシア史——
    日本学術振興会/東京大学:研究者海外派遣基金,大航海プログラム
    研究期間 : 2012年09月 -2012年12月 
    代表者 : 諫早庸一
  • 日本学術振興会:優秀若手研究者海外派遣事業
    研究期間 : 2010年05月 -2011年03月 
    代表者 : 諫早庸一
  • 日本学術振興会:特別研究員奨励費
    研究期間 : 2009年04月 -2011年03月 
    代表者 : 諫早庸一

大学運営

委員歴

  • 2024年04月 - 現在   Acta Slavica Iaponica   General Editor   https://src-h.slav.hokudai.ac.jp/publictn/index2.html
  • 2022年04月 - 現在   地域研究コンソーシアム(JCAS)   運営委員
  • 2019年04月 - 2024年03月   日本中央アジア学会   会計
  • 2019年04月 - 2024年02月   日本ロシア・東欧研究連絡協議会(JCREES)   事務局補佐

社会貢献活動

  • 期間 : 2022年01月20日 - 2022年06月16日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター青山教室
    社会人・一般 【大きな転換期を迎えた世界史の交差点を、当時の史料群と共に訪れます】 本講座ではモンゴル帝国の時代のユーラシアを扱います。それは複数の歴史の交差する場所でした。モンゴル帝国はユーラシア規模に広がり、その時代にはユーラシア全体が連動していく一方、中国史、イラン史、ロシア史、中央アジア史といった地域の歴史も大きな転換期を迎えます。またモンゴルは〈移動〉の民でした。馬上からの帝国建設とはいかなるものだったのでしょうか。また彼らがユーラシアを制覇した13~14世紀は〈環境〉にとっても転換期でありました。この種の生態環境の激変は帝国にどのような影響を与えたのでしょうか。本講義では〈移動〉と〈環境〉を軸にユーラシア史のなかのモンゴル帝国を考えていきます。
  • 期間 : 2022年05月25日 - 2022年06月08日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター札幌教室
    社会人・一般 東アジアの住民であるわれわれの目下の関心は米中対立にありますが、世界を揺るがす危機は、ロシアと中東というわれわれの世界認識の裏側からもやってきます。 現在の世界が直面する難題を正しく理解し未来を展望するには、欧米を中心とする今日の世界秩序がどのようにして生成されたのか、「裏側」の人々の眼差しから反省することが不可欠です。 ロシアと中東・イスラーム世界の歴史は、これまで日本が依存してきた欧米中心の世界秩序が未曽有の危機にあるこんにち、緊要な知識となっているのです。
  • 期間 : 2021年04月14日 - 2021年09月29日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター札幌教室
    社会人・一般 本講座ではモンゴル帝国の時代(1206~1368年)のユーラシアを扱います。それは複数の歴史の交差する場所でした。モンゴル帝国はユーラシア規模に広がり、その時代にはユーラシア全体が連動していく一方、中国史、イラン史、ロシア史、中央アジア史といった地域の歴史も大きな転換期を迎えます。この交差点を行き交うのは、まずは騎馬民でした。交差点を駆け抜ける自動車よろしく、モンゴルの騎馬民たちはその機動力でもってユーラシア制覇を実現します。もちろん交差点には騎馬民以外の人々もいました。歩く人々もまたこの帝国と時代とを支えていたのです。この世界史の交差点を当時の史料群とともに訪れてみるのはいかがでしょうか。
  • 期間 : 2021年06月25日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : 北海道大学スラブ・ユーラシア研究センター
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 第37 回スラブ・ユーラシア研究センター公開講演会
  • 期間 : 2020年12月23日 - 2021年02月10日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター札幌教室
    社会人・一般 イスラームというと、アラビア語という言語を連想する人が多いかもしれません。確かに、アラビア語は聖典クルアーン(コーラン)の言語です。しかし、イスラーム教徒が暮らす広大な地域では実に様々な言語が用いられています。その中でも、アラビア語と並んで様々な文化活動を支えて来たのがペルシア語です。この講座では、西のアラビア語と東のペルシア語、二つの言語をとおして、イスラーム世界の歴史を考えてみたいと思います。
  • 期間 : 2020年06月24日 - 2020年07月15日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター札幌教室
    社会人・一般 ユーラシア大陸では巨大帝国が興亡を繰り返してきました。その中でもモンゴルとロシアは際立って巨大です。なぜそのような帝国が可能だったのでしょうか。そもそも帝国とはどのような仕組みの国家なのでしょうか。そしてなぜ帝国は崩壊してしまうのでしょうか。本講座ではこれらの問いに答えながら、ますます不安定になる現代世界に生きる私たちが歴史から何を学べるのかを一緒に考えてみたいと思います。
  • 期間 : 2019年12月04日 - 2020年01月08日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : NHK文化センター札幌教室
    社会人・一般
  • 期間 : 2019年06月22日 - 2019年06月22日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : 麻布高校
    イベント・番組・新聞雑誌名 : 現在の『宇宙』研究 その地平の広がり
    高校生 麻布高校
  • 期間 : 2018年11月16日 - 2018年12月07日
    役割 : 講師
    主催者・発行元 : 早稲田大学エクステンションセンター
    社会人・一般
  • 期間 : 2017年08月24日 - 2017年08月24日
    役割 : 情報提供
    主催者・発行元 : NHK
    イベント・番組・新聞雑誌名 : コズミック フロント☆NEXT

メディア報道



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