研究者データベース

鈴木 啓介(スズキ ケイスケ)
人間知・脳・AI研究教育センター
特任講師

基本情報

所属

  • 人間知・脳・AI研究教育センター

職名

  • 特任講師

学位

  • 博士(学術)(2007年03月 東京大学)

ORCID ID

J-Global ID

プロフィール

  • 2007年,東京大学大学院総合文化研究科博士課程修了。博士(学術)。生命の自律性の計算機モデルの研究で学術博士号を取得後、理化学研究所脳科学総合研究センターにて仮想現実技術を使った認知神経科学研究に携わる。理化学研究所では現実にいる信念を操作可能な「代替現実」装置を開発した。2011年からは英国サセックス大学・意識科学研究センターにて仮想現実技術を用いた身体的自己意識についての研究を引き続き行う。現在は北海道大学人間知・脳・AI研究教育センターにて身体性・自己感覚・現実感・意識をテーマとした研究に従事する。国際意識科学協会(ASSC)会員。専門は認知神経科学・ 意識科学・人工生命・人工知能。訳書に『現れる存在:脳と身体と世界の再統合』(共訳,第2章担当,NTT出版)、著書に『共感覚から見えるもの : アートと科学を彩る五感の世界 北村紗衣編』(共著,第1章担当,勉誠出版)。

研究キーワード

  • 運動主体感   身体所有感覚   変性意識体験   身体性認知   幻視   人工生命   意識   仮想現実   

研究分野

  • 情報通信 / ヒューマンインタフェース、インタラクション / 仮想現実 代替現実 現実感覚
  • 人文・社会 / 認知科学 / 認知心理学, 身体性認知科学

職歴

  • 2021年03月 - 現在 北海道大学 人間知×脳×AI研究教育センター 特任講師
  • 2018年05月 - 2021年02月 サセックス大学 サックラー意識科学研究センター 研究員
  • 2011年09月 - 2018年04月 サセックス大学 サックラー意識科学研究センター ポスドク研究員
  • 2008年03月 - 2011年05月 特定国立研究開発法人理化学研究所 脳科学総合研究センター 研究員

学歴

  • 2003年04月 - 2007年03月   東京大学   大学院総合文化研究科   広域科学専攻 広域システム科学系
  • 2001年04月 - 2003年03月   東京大学   大学院総合文化研究科   広域科学専攻 広域システム科学系
  • 1997年04月 - 2001年03月   上智大学   物理学科

研究活動情報

論文

  • 身体的自己意識の認知科学
    鈴木啓介, 宮原克典
    生体の科学 73 1 2022年02月 [査読無し][招待有り]
  • Keisuke Suzuki, Katsunori Miyahara, Kengo Miyazono
    PsyArXiv 2022年01月07日 [査読無し][通常論文]
     

    The gap between the Markov blanket and ontological boundaries arises from the former’s inability to capture the dynamic process through which biological and cognitive agents actively generate their own boundaries with the environment. Active inference in the FEP framework presupposes the existence of a Markov blanket, but it is not a process that actively generates the latter.

  • 仮想現実と「あり得たかもしれない心」
    鈴木啓介
    人工知能 37 1 27 - 34 2022年01月 [査読有り][招待有り]
  • Mateo Leganes-Fonteneau, Jennifer F Buckman, Keisuke Suzuki, Anthony Pawlak, Marsha E Bates
    Cognition & emotion 35 2 400 - 408 2021年03月 [査読有り][通常論文]
     
    Interoceptive processes emanating from baroreceptor signals support emotional functioning. Previous research suggests a unique link to fear: fearful faces, presented in synchrony with systolic baroreceptor firing draw more attention and are rated as more intense than those presented at diastole. This study examines whether this effect is unique to fearful faces or can be observed in other emotional faces. Participants (n = 71) completed an emotional visual search task (VST) in which fearful, happy, disgust and sad faces were presented during systolic and diastolic phases of the cardiac cycle. Visual search accuracy and emotion detection accuracy and latency were recorded, followed by a subjective intensity task. A series of interactions between emotion and cardiac phase were observed. Visual search accuracy for happy and disgust faces was greater at systole than diastole; the opposite was found for fearful faces. Fearful and happy faces were perceived as more intense at systole. Previous research proposed that cardiac signalling has specific effects on the attention and intensity ratings for fearful faces. Results from the present tasks suggest these effects are more generalised and raise the possibility that interoceptive signals amplify emotional superiority effects dependent on the task employed.
  • Keisuke Suzuki, David J. Schwartzman, Rafael Augusto, Anil K. Seth
    Cognition 187 95 - 107 2019年06月 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Peter Lush, Anil K. Seth, Warrick Roseboom
    Psychological Science 30 6 842 - 853 2019年06月 [査読有り][通常論文]
     
    The experience of authorship over one’s actions and their consequences—sense of agency—is a fundamental aspect of conscious experience. In recent years, it has become common to use intentional binding as an implicit measure of the sense of agency. However, it remains contentious whether reported intentional-binding effects indicate the role of intention-related information in perception or merely represent a strong case of multisensory causal binding. Here, we used a novel virtual-reality setup to demonstrate identical magnitude-binding effects in both the presence and complete absence of intentional action, when perceptual stimuli were matched for temporal and spatial information. Our results demonstrate that intentional-binding-like effects are most simply accounted for by multisensory causal binding without necessarily being related to intention or agency. Future studies that relate binding effects to agency must provide evidence for effects beyond that expected for multisensory causal binding by itself.
  • Keisuke Suzuki, David J. Schwartzman, Rafael Augusto, Anil K. Seth
    The 2019 Conference on Artificial Life 2019年 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Warrick Roseboom, David J. Schwartzman, Anil K. Seth
    The 2018 Conference on Artificial Life 2018年 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Warrick Roseboom, David J. Schwartzman, Anil K. Seth
    Scientific Reports 7 1 2017年12月 [査読有り][通常論文]
  • Hiroaki Ishida, Keisuke Suzuki, Laura Clara Grandi
    Neuropsychologia 70 442 - 454 2015年04月 [査読有り][招待有り]
  • Sarah N. Garfinkel, Anil K. Seth, Adam B. Barrett, Keisuke Suzuki, Hugo D. Critchley
    Biological Psychology 104 65 - 74 2015年01月 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Sarah N. Garfinkel, Hugo D. Critchley, Anil K. Seth
    Neuropsychologia 51 13 2909 - 2917 2013年11月 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Sohei Wakisaka, Naotaka Fujii
    Scientific Reports 2 1 2012年12月 [査読有り][通常論文]
  • Tom Froese, Keisuke Suzuki, Yuta Ogai, Takashi Ikegami
    Cognitive Computation 4 3 365 - 382 2012年09月 [査読有り][通常論文]
  • RYOKO UNO, KEISUKE SUZUKI, TAKASHI IKEGAMI
    Advances in Complex Systems 15 03n04 1150020 - 1150020 2012年05月 [査読有り][通常論文]
     
    A new interactive "wall game" is proposed to study the emergence of rules and symbols in interaction dynamics. In this game, two human players alternately configure a pattern on a board to communicate with each other. Distinct from related studies, players in this game have no explicit game scores or tasks to optimize. Any dynamics occurring in this game are therefore ad-hoc and on-going processes. There were three major findings in this paper. (i) The subjects mainly interacted in two modes: a dynamic mode where players proceed through the game without assigning any meanings to the pattern, and a metaphoric mode, where players process with narrative reflection. (ii) Subjects spontaneously switch between the two modes, but this switching is suppressed when playing alone. (iii) A transition diagram of the board pattern can be used to label the two modes, e.g. linearity of the diagram is correlated with the metaphoric mode. One of the main features of grammar is to display subjects' intentionality in a systematic way. We argue that the switching between the two modes observed in our experiment can be taken as a grammatical aspect that emerged in the process. These modes express the speaker's perspective in the same manner as grammatical elements do in natural language. The switching behavior should be seen as a process that embodies a player's intention using the medium (in this case, the patterns in the wall game), and a player's exploration of the medium is a necessary step before generating a grammar structure.
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    Nature-Inspired Computing Design, Development, and Applications 232 - 254 2012年 [査読有り][通常論文]
     
    In this paper, the authors study the emergence of homeostasis in a two-layer system of the Game of Life, in which the Game of Life in the first layer couples with another system of cellular automata in the second layer. Homeostasis is defined as a space-time dynamic that regulates the number of cells in state-1 in the Game of Life layer. A genetic algorithm is used to evolve the rules of the second layer to control the pattern of the Game of Life. The authors found that two antagonistic attractors control the numbers of cells in state-1 in the first layer. The homeostasis sustained by these attractors is compared with the homeostatic dynamics observed in Daisy World.
  • Anil K. Seth, Keisuke Suzuki, Hugo D. Critchley
    Frontiers in Psychology 2 2012年 [査読有り][通常論文]
  • Tom Froese, Keisuke Suzuki, Sohei Wakisaka, Yuta Ogai, Takashi Ikegami
    AISB 2011: Computing and Philosophy 43 - 50 2011年 
    There is a growing community of cognitive scientists who are interested in developing a systematic understanding of the experiential or 'lived' aspects of the mind. We argue that this shift from cognitive science to consciousness science presents a novel challenge to the fields of AI, robotics and related synthetic approaches. AI has traditionally formed the central foundation of cognitive science, and progress in artificial life has helped to pioneer a new understanding of cognition as embodied, situated and dynamical. However, in the current experiential turn toward the phenomenological aspects of mind, the role of these fields still remains uncertain. We propose that one way of dealing with the challenge of phenomenology is to make use of artificial life principles in the design of systems that include human observers inside the technologically mediated sensorimotor loops. Humancomputer interfaces enable us to artificially vary the embodiment of the participants, and can therefore be used as novel tools to systematically investigate the embodied mind 'as-it-could-be' from the first-person perspective. We illustrate this methodology of artificial embodiment by drawing on our research in sensory substitution, virtual reality, and interactive installation.
  • 代替現実 いま・ここを体験するVRシステム
    鈴木 啓介, 脇坂 崇平, 藤井 直敬
    Interaction2012 予稿集 2011年 [査読有り][通常論文]
  • Ryoko Uno, Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    Advances in Artificial Life: 20th Anniversary Edition - Back to the Origins of Alife(ECAL) 813 - 819 2011年 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Ryoko Uno, Takashi Ikegami
    ALIFE 2010 860 - 861 2010年 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    Artificial Life 15 1 59 - 70 2009年01月 [査読有り]
     
    The effect of shapes on self-movement has been studied with an extended model of autopoiesis. Autopoiesis is known as a theory of self-boundary maintenance. In this study, not only the autopoietic generation of the self-boundary, but also the emergence of self-motility, has been examined. As a result of computer simulations, it has been found that different membrane shapes cause different types of self-movement. A kind of chemotaxis has been observed for some shapes. The mechanism of chemotaxis is discussed by studying the internal chemical processes within the shape boundaries.
  • Takashi Ikegami, Keisuke Suzuki
    Biosystems 91 2 388 - 400 2008年02月 [査読有り][通常論文]
     
    Life as an autonomous homeostatic system is discussed. A mechanism that drives a homeostatic state to an autonomous self-moving state is examined with two computational cell models. The mechanism is met with Ashby's ultrastability, where random parameter searching is activated when a system breaks a viability constraint. Such a random search process is replaced by the membrane shape in the first model and by chaotic population dynamics in the second model. Emergence of sensors, motors and the recursive coupling between them is shown to be a natural outcome of an autonomous homeostatic system.
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    ALIFE 2008 600 - 607 2008年 [査読有り][通常論文]
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    PROCEEDINGS OF SICE ANNUAL CONFERENCE, VOLS 1-8 901 - + 2007年 
    In biological systems, computation has different meanings. For example, in protein reactions, the morphological property of the components could have important roles. Information is embedded in the structure, so it is difficult to bring it out independently from its constitution. In this study, we focused on a cellular system for discussing morphological computation that may be observed in biological systems. We developed an abstract cell structure that exhibits chemotactic behavior.
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    Artificial Life 12 4 461 - 485 2006年10月 [査読有り][通常論文]
     
    We study a system of self-replicating loops in which interaction rules between individuals allow competition that leads to the formation of a hypercycle-like network. The main feature of the model is the multiple layers of interaction between loops, which lead to both global spatial patterns and local replication. The network of loops manifests itself as a spiral structure from which new kinds of self-replicating loops emerge at the boundaries between different species. In these regions, larger and more complex self-replicating loops live for longer periods of time, managing to self-replicate in spite of their slower replication. Of particular interest is how micro-scale interactions between replicators lead to macro-scale spatial pattern formation, and how these macro-scale patterns in turn perturb the micro-scale replication dynamics.
  • Keisuke Suzuki, Takashi Ikegami
    ECAL 2003: Advances in Artificial Life 89 - 96 2003年 [査読有り][通常論文]

書籍

講演・口頭発表等

  • Exploring Altered Conscious Experiences using Virtual Reality  [招待講演]
    鈴木啓介
    北海道大学 人間知・脳・AI研究教育センター設立記念シンポジウム 〈意識の科学〉の冒険 2019年11月 口頭発表(招待・特別)
  • Hallucination Machine: A Virtual Reality Platform for Studying Altered Perceptual Phenomenology  [招待講演]
    鈴木啓介
    ENCECON (the European Neurophenomonolgy, Contemplative, and Embodied Cognition Network) workshop in Frankfurt, Germany 2019年06月 口頭発表(招待・特別)
  • Studying Consciousness with Virtual Reality  [招待講演]
    鈴木啓介
    ABC Colloquium in University of Amsterdam, in Amsterdam, the Netherland 2018年11月 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
  • Hallucination Machine  [招待講演]
    鈴木啓介
    ALIFE 2018 pre-conference, in Tokyo, Japan 2018年07月 口頭発表(招待・特別)
  • Testing perceptual presence by modifying sensorimotor coupling in augmented reality  [招待講演]
    鈴木啓介
    ICDL-Epirob Workshop on Autonomous Perception: Applying Sensorimotor Contingencies and Predictive Processing to Developmental Robotics in Cergy-Pontoise, France 2016年09月 口頭発表(一般)
  • Hallucination Machines Simulating Visual Hallucination using Google Deep Dream in Substitutional Reality  [招待講演]
    鈴木啓介
    Hearing The Voice Hallucination and Prediction Workshop in Durham University, Durham, UK 2016年07月 口頭発表(招待・特別)

その他活動・業績

特許

  • 特開US20150227196A1:Control device for alternate reality system, alternate reality system, control method for alternate reality system, program, and recording medium  2015年07月13日
    藤井直敬, 脇坂崇平, 鈴木啓介  理化学研究所

受賞

  • 2014年05月 ローレンツセンター 研究会「Perspectives on Human Probabilistic Inference」, オランダ ライデン ベストポスター賞
     心拍の視覚フィードバックで誘発されるラバーハンド錯覚 
    受賞者: Keisuke Suzuki;Sarah N. Garfinkel;Hugo D. Critchley;Anil K. Seth
  • 2011年05月 日本科学未来館 インタラクション2011 インタラクティブ・プレゼンテーション賞
     代替現実:「いま・ここ」 を体験する VR システム 
    受賞者: 鈴木啓介;脇坂崇平;藤井直敬

共同研究・競争的資金等の研究課題

  • 知覚と感情を媒介する認知フィーリングの原理解明
    JST 戦略的創造研究推進事業(CREST):
    研究期間 : 2021年10月 -2027年03月

教育活動情報

主要な担当授業

  • 大学院共通授業科目(教育プログラム):人間知・脳・AI教育プログラム
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 人文科学 社会科学 神経科学 人工知能 脳 人間 機械学習 統計学
  • 大学院共通授業科目(教育プログラム):人間知・脳・AI教育プログラム
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 人文科学、社会科学、神経科学、人工知能、脳、神経科学、人間、機械学習、統計モデリング
  • 大学院共通授業科目(教育プログラム):人間知・脳・AI教育プログラム大学院共通授業科目(教育プログラム
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 人文科学、社会科学、神経科学、人工知能、脳、人間、機械学習、統計モデリング
  • 大学院共通授業科目(一般科目):複合領域
    開講年度 : 2021年
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : 心理物理学、神経科学、認知科学、情報科学、現象学、精神医学

大学運営

委員歴

  • 2021年03月 - 現在   The 2021 Conference on Artificial Life, in Prague, Czech Republic   プログラム委員
  • 2020年03月 - 2020年07月   The 2020 Conference on Artificial Life, Online Virtual Conference, Canada   プログラム委員
  • 2019年03月 - 2019年07月   The 2019 Conference on Artificial Life in Newcastle, UK   プログラム委員
  • 2018年03月 - 2018年07月   The 2018 Conference on Artificial Life, in Tokyo, Japan   プログラム委員
  • 2016年03月 - 2016年07月   The 15th International Conference on the Synthesis and Simulation of Living Systems, in Cancún, Mexico   プログラム委員

メディア報道

  • Scientists Alter Consciousness Without Drugs Using 'Hallucination Machine'
    報道 : 2017年11月
    番組・新聞雑誌 : 米ヤフーニュース
    https://www.yahoo.com/news/scientists-alter-consciousness-without-drugs-203900606.html 新聞・雑誌
  • Hallucination Machine Gives Users Experience Of Trip Without Drugs
    報道 : 2017年11月
    番組・新聞雑誌 : 米ニューズウィーク誌
    https://www.newsweek.com/hallucination-machine-gives-users-experience-trip-without-drugs-722607 新聞・雑誌
  • The ‘hallucination machine’ that uses virtual reality and AI to send your brain on a drug-free psychedelic trip
    報道 : 2017年11月
    執筆者 : 本人以外
    番組・新聞雑誌 : 英デイリー・メール誌(オンライン)
    https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-5124517/Hallucination-machine-gives-drug-free-psychedelic-trip.html 新聞・雑誌
  • Trip without the high on Sussex University’s hallucination machine
    報道 : 2017年11月
    執筆者 : 本人以外
    番組・新聞雑誌 : 英タイムス誌
    https://www.thetimes.co.uk/article/trip-without-the-high-on-sussex-university-s-hallucination-machine-809spptbl 新聞・雑誌
  • Inception helmet creates alternative reality Substitutional Reality: system could be used to study cognitive dysfunction in psychiatric patients
    報道 : 2012年08月
    執筆者 : 本人以外
    番組・新聞雑誌 : 英ガーディアン誌
    https://www.theguardian.com/science/neurophilosophy/2012/aug/26/inception-helmet-alternative-reality 新聞・雑誌

学術貢献活動

  • A special session in ALIFE2021: Hybrid Life IV: Approaches to integrate biological, artificial and cognitive systems
    期間 : 2021年07月19日 - 2021年07月23日
    役割 : 企画立案・運営等
    種別 : 学会・研究会等
    主催者・責任者 : Manuel Baltieri, Keisuke Suzuki, Hiroyuki Iizuka, Olaf Witkowski, Lana Sinapayen
  • A special session in ALIFE2020: Hybrid Life III: Approaches to integrate biological, artificial and cognitive systems
    期間 : 2020年07月13日 - 2020年07月18日
    役割 : 企画立案・運営等
    種別 : 学会・研究会等
    主催者・責任者 : Manuel Baltieri, Keisuke Suzuki, Hiroyuki Iizuka, Olaf Witkowski, Lana Sinapayen
  • A special session in ALIFE2019: Hybrid Life II: Approaches to integrate biological, artificial and cognitive systems
    期間 : 2019年07月29日 - 2019年08月02日
    役割 : 企画立案・運営等
    種別 : 学会・研究会等
    主催者・責任者 : Manuel Baltieri, Keisuke Suzuki, Hiroyuki Iizuka
  • A special session in ALIFE2018: Hybrid Life: Approaches to integrate biological, artificial and cognitive systems
    期間 : 2018年07月23日 - 2018年07月27日
    役割 : 企画立案・運営等
    種別 : 学会・研究会等
    主催者・責任者 : Manuel Baltieri, Keisuke Suzuki, Hiroyuki Iizuka
  • Time in Tokyo : International Symposium on temporal perception and experience
    期間 : 2016年10月11日 - 2016年10月12日
    役割 : 企画立案・運営等
    種別 : 大会・シンポジウム等
    主催者・責任者 : Keisuke Suzuki;Warrick Roseboom;Ryota Kanai;Shigeru Kitazawa;Takashi Ikegami


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