Researcher Database

Aya TAKAHASHI
President/Vice-Presidents
Executive/Vice-President

Researcher Profile and Settings

Affiliation

  • President/Vice-Presidents

Job Title

  • Executive/Vice-President

URL

J-Global ID

Research Interests

  • international exchange   international student support   higher education   グローバル人材育成   社会史   ジェンダー   

Research Areas

  • Humanities & social sciences / Education - general
  • Humanities & social sciences / History - General

Educational Organization

Academic & Professional Experience

  • 2023/03 - Today 北海道大学大学院国際広報メディア・観光学院 教授
  • 2018/08 - Today Hokkaido University
  • 2016/10 - 2018/07 北海道大学国際連携機構国際教育研究センター 教授
  • 2016/03 - 2016/09 北海道大学国際本部グローバル教育推進センター 教授
  • 2015/04 - 2016/02 Hokkaido University Office of International Affairs International Student Center

Association Memberships

  • Royal Historical Society (UK)   JAPAN ASSOCIATION FOR INTERNATIONAL STUDENTS EDUCATION   国立大学留学生指導研究協議会   THE GENDER HISTORY ASSOCIATION OF JAPAN   異文化間教育学会   

Research Activities

Published Papers

  • 髙橋 彩
    北海道大学留学生センター紀要 北海道大学国際本部留学生センター = Hokkaido University, Office of International Affairs, International Student Center (16) 44 - 50 2012 [Not refereed][Not invited]
  • 髙橋 彩
    北海道大学留学生センター紀要 北海道大学国際本部留学生センター = Hokkaido University, Office of International Affairs, International Student Center (16) 6 - 17 2012 [Not refereed][Not invited]
  • Aya Takahashi
    The Annual of the Institute of Economic Research Chuo University 中央大学経済研究所 (39) 307 - 319 0285-9718 2008/10 [Not refereed][Not invited]
  • ロックフェラー財団による人材育成―1920年代~40年代のフェローシップ・プログラムについて
    髙橋 彩
    北海道大学留学生センター紀要 (10) 58 - 72 2006 [Not refereed][Not invited]

Books etc

  • 青木, 麻衣子, 鄭, 惠先 (Contributor第2章 国際教育交流と多様性)
    明石書店 2023/03 (ISBN: 9784750355436) 234p
  • 地球市民を育成する教養教育を考える(国際教育研究部 ブックレット4)
    髙橋 彩 (Editor編集、はしがき、趣旨説明)
    北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部 2020/03
  • グローバルリーダーを育てる北海道大学の挑戦II
    玉城英彦, 帰山雅秀, ??和順 (Contributor「グローバル基礎科目」の概要 38〜41ページ)
    彩流社 2018/05
  • Walthall Anne 著, 菅原 和子, 田崎 公司, 高橋 彩 訳 (Joint translation)
    ぺりかん社 2005 (ISBN: 4831511099)
  • Creating a Tradition of Biomedical Research: Contributions to the History of The Rockefeller University
    Darwin H. Staplet (Contributor‘Hideyo Noguchi, the Pursuit of Immunity and the Persistence of Fame: A Reappraisal’, pp.227-239)
    Rockefeller University Press 2004
  • The Development of the Japanese Nursing Profession: Adopting and Adapting Western Influences
    Aya TAKAHASHI (Single work)
    RoutledgeCurzon 2004

Conference Activities & Talks

  • (話題提供・実践報告)国際教育交流と多様性
    髙橋 彩
    2022年度北海道大学高等教育推進機構国際教育研究部研修事業 多文化交流科目 オンラインシンポジウム 「『多様性』を再考する:多文化交流科目の10年」  2023/03
  • しなやかに異文化
    髙橋 彩
    2022年度北海道大学高等教育推進機構 国際教育研究部研修事業  2023/03
  • 髙橋 彩
    科研費基盤 C「国際共修授業における多様性の捉え直し: 合理的配慮が必要な留学生への対応ををめぐって」公開研究会 「各国の大学における「合理的配慮」をめぐる対応と教育支援」  2022/12
  • 留学生教育はインクルーシブ教育にいかに貢献できるか -イギリスにおける「合理的配慮」からの示唆  [Not invited]
    髙橋 彩
    第26回留学生教育学会・年次大会2021  2021/08
  • グローバル人材育成としての国際インターンシップ-北海道大学における取組  [Not invited]
    髙橋 彩
    日本インターンシップ学会北海道支部2017年度第1回研究会  2018/03
  • 事例紹介 北海道大学  [Invited]
    髙橋 彩
    連携で育てるグローバル人材ー経済社会の発展を牽引するグローバル人材育成支援(Go Global Japan)平成27年度第2回東日本第一ブロックシンポジウム  2016/02
  • 国際シンポジウム「留学生と日本人学生が共に学ぶ『多文化交流』型授業の開発」司会・趣旨説明  [Not invited]
    髙橋 彩
    国際シンポジウム「留学生と日本人学生が共に学ぶ『多文化交流』型授業の開発」  2013/12
  • イギリスにおける留学生支援  [Not invited]
    髙橋 彩
    北海道地区留学生担当教職員連絡会議 プレセッション:海外の留学生支援から学ぶ  2012/11  札幌  北海道大学国際本部留学生センター
  • 世界理解月間に因んで―留学生支援と大学  [Invited]
    髙橋 彩
    札幌ロータリークラブ例会  2012/02

MISC

  • 髙橋 彩  諸外国の大学における「合理的配慮」をめぐる対応と教育支援(国際教育研究部ブックレット9)  9-  59  -69  2023  [Not refereed]
  • 文化の多様性と私たち
    髙橋 彩  これからの国際共修教育を考える-コロナ禍におけるオンライン授業実践  51  -59  2021/03  [Not refereed][Invited]
  • Xiao Lan, Schlueter Tomoko, Takahashi Aya  高等教育ジャーナル-高等教育と生涯学習  28-  (28)  57  -63  2021  [Refereed]
  • 歴史空間論的に捉える大学の国際化-国立大学「留学生センター」からの眺め
    髙橋 彩  留学生交流・指導研究  23-  65  -79  2020  [Refereed]
  • Haruko Uchida, Aya Takahashi, Shuichi Sugiura, Takemi Chikahisa, Masahide Kaeriyama, Hiko Tamashiro  Journal of Higher Education and Lifelong Learning  21-  (21)  9  -16  2014  [Refereed][Not invited]
     
    With the goal of educating a new generation of global leaders, Hokkaido University established a new program called "the Nitobe College," which recruited the first batch of 129 students in May 2013. The College is being operated in cooperation with the Hokkaido University Alumni Association, which also nominated a number of alumni called 'fellows,' who are in charge of interacting with groups of students, and some of whom will become mentors helping students pursue their career goals. The first meeting of the fellows and the Nitobe College students on Hokkaido University campus in May 2013. To evaluate the effectiveness of this meeting, a web-based crosssectional survey was conducted among the student participants. This report summarized the results of the survey. The findings suggested that the meeting was successful for helping the students build mutual understanding among themselves and with the fellows; however, further periodical meetings are necessary to maintain what they have already built and subsequently develop more interactions and communications among them so that mentoring by the fellows will be effectively established. The use of communication technology can facilitate this process because it will help overcome the difficulties in setting up regular meetings that all of the students as well as the fellows can attend.
  • Yoshi Obayashi, Asuna Arai, Yan Liu, Yuriko Katsumata, Kumi Kono, Haruko Uchida, Mikio Masaki, Maiko Aoki, Aya Takahashi, Tomohisa Yamada, Chisato Kamei, Shuichi Sugiura, Masahide Kaeriyama, Hiko Tamashiro  Journal of Higher Education and Lifelong Learning  (21)  61  -68  2014  [Refereed][Not invited]
     
    The Nitobe College, named after one of the most notable Hokkaido University alumni, Inazo Nitobe, is one of two new programs to promote the globalization of Hokkaido University, which aims to educate a new generation of global leaders. A web-based anonymous cross-sectional survey was carried out to determine how, and how well, the Nitobe College has become known to first-year undergraduate students of Hokkaido University. The survey results provided the Nitobe College with a precious basis for its operations, planning and evaluation in the years to come. Their comments and concerns were pertinent and to-the-point, a reflection of their expectations for the Nitobe College. Effective collaboration between the students themselves and the administrative and academic staffs is the key to the successful future development of the Nitobe College.
  • 多文化交流型授業における「交流」の意義を考える
    髙橋 彩  留学生交流・指導研究  17-  19  -31  2014  [Refereed][Not invited]
  • 髙橋彩, 青木麻衣子, 中村重穂  北海道大学留学生センター紀要  (16)  134  -145  2012  [Not refereed][Not invited]
  • 髙橋 彩, 青木麻衣子, 鄭惠先  北海道大学留学生センター紀要  (15)  80  -89  2011/12  [Not refereed][Not invited]
     
    「ホリデーイン日高」は毎年留学生センターと国立日高青少年自然の家が共催で行う国際交流行事である。2011年は「ホリデーイン日高」のプログラムを、留学生への支援サービス的なものから多文化交流に比重を置いた、より教育的なプログラムに改訂した。日高の夏祭りである「樹魂まつり」への参加が主な内容となるプログラムのため、限られた時間と従来からの活動の中に、どのような交流のための「しかけ」を盛り込めるかが課題であった。参加者同士の積極的なかかわりをつくるため、バーベキューやワークショップ等の活動を入れたほか、グループでの活動を通した様々な交流場面を作ることで、異文化コミュニケーションを促した。終了時のアンケートではグループの仲間と交流ができたと回答した参加者が9割を超え、多文化交流の目的は概ね達成された。しかし、関係教職員の振り返りやアンケートから、いくつかの課題も浮かび上がった。この稿では、今年度の改訂の意図から、その過程、実施状況と今後の課題・展望について報告する。Holiday in Hidaka is a cultural-exchange program, co-organized by International Student Center, Office of International Affairs, Hokkaido University and National Hidaka Youth Outdoor Learning Center. The program has been a support program for international students, designed to offer them the opportunity to enjoy a trip and learn about Japanese culture. International students have been considered to have difficulties with going on trips for financial reasons and language barriers. However, there has been a change in the situations of international students: English sings for international travelers are now seen around Sapporo, and there are various exchange events for international students offered by other organizations. This year, therefore, the organizer decided to change the character of the program from the event to support international student life to a program for cross-cultural understanding, focusing more on interaction between participants. This is a work in progress report of our effort to develop an international exchange program for multi-cultural education.
  • 歴史的視点で見るCOISANジャーナル
    髙橋 彩  留学生交流・指導研究  (12)  9  -15  2010/03  [Not refereed][Invited]
  • 青木麻衣子, 髙橋 彩  Journal of International Student Center, Hokkaido University  (13)  118  -134  2009  [Not refereed][Not invited]
     
    本稿は、北海道大学留学生センターに2008年11月に設置された「留学生サポート・デスク」の一年を振り返り、その活動と実績を報告するものである。留学生サポート・デスクは、ピアサポートを実践する、留学生による留学生のための支援制度である。留学生数の急増を背景に、全学的かつ組織的な支援の提供を目的に設置された。デスクには、常時、2名の「先輩」留学生が勤務している。主な業務は、留学生からの各種問い合わせへの対応であるが、これまでに、「ブック・エクスチェンジ・ウィーク」や「こんにちはウィーク」等、様々な催しも企画・実施してきた。今後、「留学生30万人計画」の下で留学生数の増加が見込まれるなか、大学をはじめとする各教育機関では、留学生に対する効率的かつ組織的な教育支援の提供が求められている。本稿が示す留学生サポート・デスクの実践は、同様のサービス・支援の提供を考える他機関、また行政や地域コミュニティ等にとって一定の示峻を提供するものと考える。The aim of this paper is to report the service and performance of the Student Support Desk at the International Student Center (ISC), Hokkaido University. The ISC Student Support Desk, which was launched in November 2008, is a peer-support service for international students at the university. The students are able to ask anything about important procedures and their daily lives to their fellow students whenever the Desk is open. Although its main service is to deal with students enquiries, it also sometimes arranges events such as Book Exchange Week and Konnichiwa Week which is like a garage sale without money transaction. The Support Desk contributes not only to answering students' questions but also to encouraging students to come to the ISC. We hope that the report will be helpful reference to those who are considering or planning to organize peer support services at internationalizing universities.

Research Grants & Projects

  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2020/04 -2023/03 
    Author : 青木 麻衣子, 鄭 惠先, 平田 未季, 高橋 彩
     
    本研究の目的は、合理的配慮を必要とする留学生に対する教育上・授業実践上の支援の現状と課題を明らかにするとともに、ダイバーシティ・マネジメントの観点から、授業参加者がかれらの特性を理解し、たがいの弱み・強みを補強しあえるような関係性の構築に資する授業実践上の工夫やしくみ、戦略を提示することである。それにより、これまで出身地やエスニシティ等の文化・政治面に焦点が当てられがちであった国際共修授業における多様性の捉え方に変更を迫ると同時に、より実生活に即し柔軟性を持った汎用的スキルの育成に貢献する授業展開を提案する。そのため具体的には、日本国内の動向(平田)の把握とともに、留学生を多く受け入れ、かれらの多様性を国内学生の国際化の手段として活用するオーストラリア(青木)、イギリス(髙橋)、韓国(鄭)のモデルケースを収集し、その分析から、授業内で多様な差異を積極的・効果的に活用するための工夫・しくみを検討する。 初年度にあたる2020年度は、新型コロナウイルス感染症拡大の影響により、新規プロジェクト等に共同であたる余裕がなく、かつ当初計画で予定していた国内・海外調査が実施できなかったため、補助期間を1年間延長することを前提に、具体的な活動は行わなかった。2021年度は、プロジェクト実質1年目として、それぞれが担当する国・地域における「合理的配慮」の考え方や大学における支援のあり方等について、歴史・政策・制度面からの整理を行い、オンラインでの会合にて、それらの結果を共有する作業を行なった。 韓国を担当する鄭は、在外研究のため一年間ソウルに滞在し、可能な範囲ではあるものの、現地にて資料・情報収集を行なった。また、2022年3月からは、カナダ・ヒューロン大学の赤井佐和子氏が、研究協力者として本プロジェクトに参画することとなり、カナダの事例についても調査・共有を開始した。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
    Date (from‐to) : 2013/04 -2015/03 
    Author : TAKAHASHI AYA, AOKI Maiko, YAMADA Tomohisa, OGAWARA Yoshiro, JUNG Hyeseon
     
    The research here attempts to study the conceptual foundations and a framework for co-learning in multi-cultural classrooms with international and Japanese students studying at universities in Japan from an international perspective. Through the research and studies of Australian, British, Korean, and Japanese cases, this project showed the importance of consideration of a range of conditions surrounding the multi-cultural classroom when planning and improving courses, including the conditions and patterns in education in the various countries, educational goals and purposes followed by the universities, the position and roles of individual courses provided, the number of international and Japanese students in a course, and other aspects of the educational settings in which the courses are taking place.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
    Date (from‐to) : 2010 -2012 
    Author : TAKAHASHI Aya, AOKI Maiko, FIRKOLA Peter
     
    This research project aimed to improve international student support in higher education in the field of policy making as well as at individual universities. It examined international student support at higher education institutions in the UK, Canada, Australia and Japan and attempted to construct the theoretical framework of international student support through an analysis of the features of student support in the four countries. Based on the results of this project, a three-dimensional theoretical framework was developed. 1230177FA001 高等教育

Educational Activities

Teaching Experience

  • Introduction to Global LearningIntroduction to Global Learning Hokkaido University
  • Inter-Graduate School Classes(General Subject):Inter-Disciplinary Sciences
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 大学院共通科目
    キーワード : セックス、ジェンダー、セクシュアリティ, SOGIESC、人文科学、社会科学、自然科学
  • International Exchange Studies
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 国際広報メディア・観光学院
    キーワード : 国際交流、教育、異文化理解、多文化社会
  • International Exchange and Regional Cultures
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 修士課程
    開講学部 : 国際広報メディア・観光学院
    キーワード : 国際交流、地域文化、グローバル化、多言語国家、EU、欧州評議会、博物館、演出された文化
  • Freshman Seminar
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 多様性、コミュニケーション、協働
  • Advanced Japanese
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 国際本部
    キーワード : 日本社会、日本人、思想、口頭発表
  • Advanced Japanese B
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 日本社会、日本人、思想、口頭発表
  • Intercultural Exchange Seminar
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 総合教育部
    キーワード : 多様性、コミュニケーション、協働
  • Intercultural Exchange Seminar
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 現代日本学プログラム課程
    キーワード : 多様性、コミュニケーション、協働
  • Japanese Seminar
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : 日本社会、日本人、思想、口頭発表
  • Multicultural Studies
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 国際本部
    キーワード : 多様性、コミュニケーション、協働
  • People and Culture
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 全学教育
    キーワード : グローバルな学び、多文化社会、キャリアデザイン、協働学習、日本紹介
  • Inter-Faculty Classes(General Subject):Study Abroad
    開講年度 : 2021
    課程区分 : 学士課程
    開講学部 : 専門横断科目
    キーワード : International learning , Japanese society, Comparative perspectives

Campus Position History

  • 2016年1月1日 
    2017年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2017年4月1日 
    2019年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2019年4月1日 
    2020年9月30日 
    教育改革室室員
  • 2020年10月12日 
    2022年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2020年10月12日 
    2021年3月31日 
    経営戦略室室員
  • 2018年8月1日 
    2020年9月30日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2020年10月20日 
    2022年3月31日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2021年3月1日 
    Present 
    国際連携機構副機構長
  • 2016年1月1日 
    2017年3月31日 
    総長補佐
  • 2017年4月1日 
    2019年3月31日 
    総長補佐
  • 2019年4月1日 
    2020年9月30日 
    総長補佐
  • 2020年10月12日 
    2022年3月31日 
    総長補佐
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    副理事

Position History

  • 2016年1月1日 
    2017年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2017年4月1日 
    2019年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2019年4月1日 
    2020年9月30日 
    教育改革室室員
  • 2020年10月12日 
    2022年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    教育改革室室員
  • 2020年10月12日 
    2021年3月31日 
    経営戦略室室員
  • 2018年8月1日 
    2020年9月30日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2020年10月20日 
    2022年3月31日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    高等教育推進機構副機構長
  • 2021年3月1日 
    Present 
    国際連携機構副機構長
  • 2016年1月1日 
    2017年3月31日 
    総長補佐
  • 2017年4月1日 
    2019年3月31日 
    総長補佐
  • 2019年4月1日 
    2020年9月30日 
    総長補佐
  • 2020年10月12日 
    2022年3月31日 
    総長補佐
  • 2022年4月1日 
    2024年3月31日 
    副理事

Social Contribution

Social Contribution

Others

  • 2017/03 -2017/03 第3回HUCIフォーラム パネリスト
    第3回HUCIフォーラム「北海道大学の国際化を今後どのように進めるか〜IAU-ISAS提言を受けて」にパネリストとして参加


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.