Researcher Database

Researcher Profile and Settings

Master

Affiliation (Master)

  • Information Initiative Center Media Education

Affiliation (Master)

  • Information Initiative Center Media Education

researchmap

Profile and Settings

Degree

  • (BLANK)

Profile and Settings

  • Name (Japanese)

    Fuse
  • Name (Kana)

    Izumi
  • Name

    200901049324015717

Achievement

Research Interests

  • ビデオ教材   情報倫理   視覚的教材   マンガ教材   国際化   クラスターモデル   マンガ   ビデオ   留学生   幾何学的配置   情報デザイン   情報システム   情報の科学   指導   LMS   教材の国際化   カリキュラム   学習支援   評価   教員養成   中高大連携   マジカル・スプーン   情報セキュリティ   情報メディア   高等学校情報科   授業収録   量子科学   学習過程   情報教育   

Research Areas

  • Natural sciences / Theoretical studies related to particle-, nuclear-, cosmic ray and astro-physics
  • Humanities & social sciences / Educational technology

Research Experience

  • 2011 Hokkaido University

Awards

  • 2024/02 日本情報科教育学会 第16回全国大会優秀実践賞
     教育向け・学生向けの著作権教育用教材の制作と公開 
    受賞者: 布施泉, 喜多一, 和田智仁, 隅谷孝洋, 天野由貴, 多川孝央
  • 2022/03 情報処理学会 情報システムコンテスト ISECON2021 優秀賞
     プログラミングロボットを用いたオンライン併用型の協調学習実践 
    受賞者: 布施泉,野口孝文
  • 2021/03 大学ICT推進協議会 優秀論文賞
     オンライン授業での初学者用プログラミング学習環境の検討 
    受賞者: 布施泉;増本広和;山本裕一;平林義治
  • 2020/09 教育システム情報学会 2019年度研究会優秀賞
     ロボット教材を用いた個別学習を連携した協調学習 
    受賞者: 布施泉,野口孝文,梶原秀一,千田和範,稲守栄
  • 2019/12 日本情報科教育学会 優秀実践賞
     情報倫理ビデオと組み合わせたデータベースの学習の実践 
    受賞者: 布施 泉;長瀧 寛之;兼宗 進
  • 2017/03 大学ICT推進協議会 最優秀論文賞
     授業での利用を前提とした初学者用プログラミング学習環境の開発 ― Ruby言語のMoodle環境での学習支援 ― 
    受賞者: 布施 泉;中原敬広;岡部成玄
  • 2014/12 日本情報科教育学会 優秀研究賞
     マンガを用いた情報モラルの意識調査 
    受賞者: 布施 泉;高瀬敏樹
  • 2009/01 平成19年度情報教育研究集会 優秀論文賞
     一般情報教育における大学院TAの役割 -教育指導の実践と指導能力の育成- 
    受賞者: 布施 泉;岡部成玄
  • 2008/10 ACM SIGUCCS Promotional Video/Audio Award of Excellence
     Computuer Ethics Video Clips for Higher Education 
    受賞者: Izumi Fuse;Shigeto Okabe;Takashi Yamanoue;Atsushi Nakamura;Michio Nkanishi;Shozo Fukada;Takahiro Tagawa;Tatsumi Takeo;Ikuya Murata;Tetstari Uehara;Tsuneo Yamada
  • 2005/11 ACM SIGUCCS Category 5b: Promotional Video/Audio Second Place
     Digital Video Clips of Computer Ethics 
    受賞者: Takashi Yamanoue;Michio Nakanishi;Atsushi Nakamura;Izumi Fuse;Ikuya Murata;Shozo Fukada;Takahiro Tagawa;Tatsumi Takeo;Shigeto Okabe;Tsuneo Yamada

Published Papers

  • Moodle上で動作するプログラミング学習環境とウェブ会議システムを併用した対面風オンライン授業の実践とその可能性
    布施泉
    高等教育ジャーナル 29 113 - 120 2022/03 [Not refereed]
  • ロボット教材を用いたプログラミング遠隔協調学習環境
    野口孝文, 布施泉, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄
    教育システム情報学会全国大会, 181 - 182 2021/09 [Not refereed]
  • オンライン授業で有効なデジタル漫画教材の利用に関する提案
    西島 花音, 川名 典人, 布施 泉, 曽我 聡起
    2021 PC カンファレンス論文集 229 - 230 2021/09 [Not refereed]
  • プログラミングロボットを活用したハイブリッド型授業における協調学習の実践と評価
    布施泉, 野口孝文, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄
    教育システム情報学会研究会報告 36 (2) 31 - 38 2021/07 [Not refereed]
  • 初学者を主対象とする大学の一般プログラミング教育のオンライン授業による実施
    布施泉
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 28 65 - 72 2021/04 [Not refereed]
  • オンライン授業での初学者用プログラミング学習環境の検討
    布施泉, 増本広和, 山本裕一, 平林義治
    大学ICT推進協議会2020年度年次大会論文集 10 - 16 2020/12 [Not refereed]
  • IoTを用いた宿題提出機能を持つプログラミング学習環境
    野口孝文, 布施泉, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄
    教育システム情報学会第45回全国大会論文集 2020 45 - 46 2020/09 [Not refereed]
  • 3Dプリンタによるタンジブルな歯車型基数変換ツールの試作とそれを用いた授業案の検討
    布施泉
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 27 57 - 63 2020/06 [Not refereed]
  • Collaborative Learning Environment Using a Robot with IoT Function
    Takafumi Noguchi, Izumi Fuse, Kazunori Chida, Sakae Inamori
    教育システム情報学会誌 37 (2) 106 - 119 2020/04 [Refereed]
  • 複数のロボットを用いた協調学習環境の開発
    野口孝文, 布施泉, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄
    ロボティックス・メカトロニクス講演会報告 2P2-K03 4  2020 [Not refereed]
  • デジタル漫画教材における学生支援に関する構成要素の考察
    西島 花音, 川名 典人, 布施 泉, 曽我 聡起
    日本デジタル教科書学会第9回年次大会発表予稿集 19 - 20 2020 [Not refereed]
  • 中等教育と高等教育をつなぐ情報教育の構築 ―教育活動の連携と学習データの連携に向けて―
    布施 泉
    日本情報科教育学会誌 12 (1) 11 - 16 2019/12 [Not refereed][Invited]
  • 漫画を用いた大学一般教育における著作権教育
    布施泉, 岡部成玄, 中原敬広, 牧野圭一
    第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集 2019 431 - 432 2019/09 [Not refereed]
  • ロボット教材を用いた個別学習と協調学習が混在できる学習環境
    野口 孝文, 布施 泉, 梶原 秀一, 千田 和範, 稲守 栄
    第44回教育システム情報学会全国大会講演論文集 2019 79 - 80 2019/09 [Not refereed]
  • 授業内容の漫画化が学習者のモチベーションに及ぼす効果の研究
    西島花音, 川名典人, 布施泉, 曽我聡起
    日本デジタル教科書学会第8回年次大会発表予稿集 8 81 - 82 2019/08 [Not refereed]
  • 授業中作成する作業支援用デジタル漫画を用いた講義およびデジタル教科書に関する検討
    曽我 聡起, 西島花音, 川名 典人, 布施 泉
    2019PCカンファレンス論文集 79 - 82 2019/08 [Not refereed]
  • ロボット教材を用いた個別学習を連携した協調学習
    布施 泉, 野口 孝文, 梶原 秀一, 千田 和範, 稲守 栄
    JSiSE Research Report 34 (2) E1  2019/07 [Not refereed][Not invited]
  • 情報倫理ビデオと組み合わせたデータベースの学習の実践,
    布施 泉, 長瀧寛之, 兼宗 進
    日本情報科教育学会第12回全国大会 2019 45 - 46 2019/07 [Not refereed]
  • 布施泉, 牧野圭一
    情報処理学会コンピュータと教育研究会 2019-CE-150 (7) 1 - 6 2019/06 [Not refereed]
  • 大学の一般情報教育における留学生を対象とした情報倫理教育用教材の検討
    布施泉
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 26 35 - 43 2019/04 [Refereed][Not invited]
  • Takafumi NOGUCHI, Izumi FUSE, Hidekazu KAJIWARA, Kazunori CHIDA, Sakae INAMORI
    The Proceedings of JSME annual Conference on Robotics and Mechatronics (Robomec) 2019 2P2 - N03 2019 [Not refereed]
  • クオータ制での大学の一般プログラミング教育の試行
    布施泉, 平林義治, 山本裕一
    大学ICT推進協議会2018年度年次大会論文集 2018 TA1-3  2018/12 [Not refereed][Not invited]
  • 多川孝央, 布施泉, 岡部成玄, 辰己丈夫, 上田浩, 中西通雄, 和田智仁
    情報処理学会研究報告(Web) 2018 (CLE-26) Vol.2018‐CLE‐26,No.9,1‐4  2018/11/30 [Not refereed][Not invited]
  • 高専・大学連携によるプログラミング教材の開発と利用
    野口孝文, 布施泉, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄
    教育システム情報学会第43回講演論文集 2018 135 - 136 2018/09 [Not refereed][Not invited]
  • 布施泉
    教育システム情報学会第43回講演論文集 2018 393 - 294 2018/09 [Not refereed][Not invited]
  • 「本当にインタラクティブなデジタル教科書」の改善と効果的な利用に関する実践報告
    曽我聡起, 中原敬広, 川名典人, 布施泉, 中村泰之
    2018PCカンファレンス論文集 2018 275 - 278 2018/08 [Not refereed][Not invited]
  • 大学の一般教育としてのプログラミング教育
    布施 泉
    システム制御情報学会論文誌「シ ステム/制御/情報」 62 (7) 266 - 271 2018/07 [Not refereed][Invited]
  • Fuse Izumi
    Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education 教育システム情報学会 35 (2) 227 - 232 1341-4135 2018 [Refereed][Not invited]
  • Fuse Izumi, Nakahara Takahiro, Okabe Shigeto
    Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education 教育システム情報学会 35 (2) 221 - 226 1341-4135 2018 [Refereed][Not invited]
  • Tomohito Wada, Izumi Fuse, Shigeto Okabe, Takeo Tatsumi, Hiroshi Ueda, Tetsutaro Uehara, Michio Nakanishi, Takahiro Tagawa, Ikuya Murata
    Proceedings ACM SIGUCCS User Services Conference 131713 129 - 131 2017/10/01 [Refereed][Not invited]
     
    A consortium of IT professionals across various universities in Japan has been producing educational video clips regarding information ethics and cyber security issues for university students. The clips were revised and supplemented several times, with the most recent version released in late 2016. This video collection consists of twenty-two short stories involving three university students who were involved in IT issues or incidents. The video topics and original scripts were discussed and written by various university faculty members. Professionals at a production company then refined the scripts and made the videos. The video clips have been widely used by many Japanese universities and have been well received by students. Most importantly, the videos raise important issues about information ethics and help students understand their role in computer security.
  • 布施泉, 岡部成玄, 中原敬広, 牧野圭一
    日本情報科教育学会第10回講演論文集 133 - 134 2017/07 [Not refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄, 中西 通雄
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 北海道大学高等教育推進機構 (24) 97 - 105 1341-9374 2017/03 [Refereed][Not invited]
     
    In a general information education class for freshmen of Hokkaido University, we used a CPUsimulator in order to help students understand the calculation procedure on the CPU. The analysis of theresults of a questionnaire concerning the course showed that understanding, interest and motivation withregard to the basic principles of computers were improved by solving exercises using the simulator inaddition to textbook learning. As a result of the exercises, it was found that the material was useful not onlyto understand the principles of the CPU but to promote better understanding of "computational thinking."
  • SOGA Toshioki, FUSE Izumi, NAKAHARA Takahiro, KAWANA Norihito, NAKAMURA Yasuyuki
    Proceedings of Japanese Society of Digital Textbook 日本デジタル教科書学会 6 69 - 70 2017 

    我々は,教師と学習者双方の側面から,ボトムアップから始めるデジタル教科書を用いた授業の実現を目指している。デジタル教材を用いたインタラクティブな授業を行うために,デジタル教科書とLMS(Moodle)を連携し,教師自身によるデジタル教科書作成のためのシステムを開発してきた。大学のBYOD(Bring Your Own Device)環境で,一般的な講義形式の授業において,LMS連携型デジタル教科書を作成し1セメスター用いた。BYODの授業では,学生が使用する様々な端末を配慮する必要があり,デジタル教科書の構成もそれに合わせて工夫する必要があった。アンケートによる調査の結果は,今後も継続してデジタル教科書を利用したい,という一定の評価が得られた。

  • 漫画による情報倫理・情報モラルの意識調査手法の提案とその有効性
    布施 泉, 岡部成玄, 高瀬敏樹, 井戸坂幸男, 牧野圭一
    日本情報科教育学会誌 (9) 19 - 29 2017/01 [Refereed][Not invited]
  • Fuse Izumi, Okabe Shigeto, Nakahara Takahiro, Makino Keiichi
    Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education 教育システム情報学会 34 (1) 54 - 59 1341-4135 2017 [Refereed][Not invited]
  • 曽我聡起, 中原敬広, 川名典人, 布施泉, 中村泰之
    コンピュータ&エデュケーション CIEC会誌設立準備委員会 41 14‐21 - 21 2186-2168 2016/12 [Refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 北海道大学高等教育推進機構 (23) 53 - 63 1341-9374 2016/03 [Refereed][Not invited]
  • 布施泉, 西田知博
    情報処理学会研究報告(Web) 2016 (CE-134) Vol.2016‐CE‐134,No.24,1‐6 (WEB ONLY)  2016/02 [Not refereed][Not invited]
  • Benjamin Luke Evans, Izumi Fuse, Nagisa Munekata, Tetsuo Ono
    The Journal of Information and Systems in Education 教育システム情報学会 15 (1) 42 - 47 2016 [Refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄, 深田 昭三
    教育システム情報学会研究報告 = JSiSE research report 教育システム情報学会 30 (2) 9 - 12 1343-4527 2015/07 [Not refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 北海道大学高等教育推進機構 (22) 75 - 81 1341-9374 2015/03 [Not refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄
    高等教育ジャーナル : 高等教育と生涯学習 北海道大学高等教育推進機構 (22) 83 - 90 1341-9374 2015/03 [Not refereed][Not invited]
  • FUKADA Shozo, NAKAMURA Atsushi, OKABE Shigeto, FUSE Izumi, UEHARA Tetsutato, MURATA kuya, YAMADA Tsuneo, TATSUMI Takeo, NAKANISHI Michio, TAGAWA Takahiro, YAMANOUE Takashi
    Educational technology research 日本教育工学会 37 (1) 87 - 96 2014 
    In this study, a new questionnaire was developed to measure judgmental and behavioral aspects of information ethics by asking students to give responses to questions on unethical uses of ICT tools. Four hundred and thirteen undergraduate students answered the questionnaire. Relationships between measured information ethics and gender, consciousness of everyday ethics, proficiency in ICT tools, and the amount of education received on information ethics were examined and the following results were obtained. Female students were more ethical than male students in both judgmental and behavioral aspects of information ethics. The consciousness of everyday ethics had a strong impact on information ethics. Students who use ICT tools for practical purposes were more ethical than other students. Attending classes on information ethics at university enhanced both aspects of information ethics. Information ethics classes at high school had some effect, but less than that of classes at university. Finally, possible combination effects of everyday ethics, experience in ICT, and the amount of education on information ethics were examined, but no such combination effects were detected by the analysis of variance.
  • Takashi Yamanoue, Izumi Fuse, Shigeto Okabe, Atsushi Nakamura, Michio Nakanishi, Shozo Fukada, Takahiro Tagawa, Tatsumi Takeo, Ikuya Murata, Tetsutaro Uehara, Tsuneo Yamada, Hiroshi Ueda
    IEEE 38th Annual Computer Software and Applications Conference, COMPSAC Workshops 2014, Vasteras, Sweden, July 21-25, 2014 IEEE Computer Society 96 - 101 2014 [Refereed][Not invited]
  • FUKADA Shozo, NAKAMURA Atsushi, OKABE Shigeto, FUSE Izumi, UEHARA Tetsutaro, MURATA Ikuya, YAMADA Tsuneo, TATSUMI Takeo, NAKANISHI Michio, TAGAWA Takahiro, YAMANOUE Takashi
    Japan Journal of Educational Technology 日本教育工学会 37 (2) 97 - 105 1349-8290 2013/08 [Refereed][Not invited]
     
    In this research, new questionnaire was developed to measure judgmental and behavioral aspects of information ethics by asking students to give responses to unethical use of computers and the internet. Four hundred and thirteen undergraduate students were answered the developed questionnaire. Relationships of measured information ethics with gender, everyday ethics, experience in computers and the internet, and experiences in information ethics education were examined. Results demonstrated that female students were more ethical than male students on both of judgmental and behavioral aspects of information ethics. Everyday ethics had strong impact on information ethics. Students who use computers and the internet for practical purpose had more ethical than the others. More experiences in information ethics classes in universities enhanced both aspects of information ethics. Information ethics classes in high school had effects, but it was less influential than ones in university. Lastly, possible combination effects of everyday ethics, experience in computers and the internet, and experiences in information ethics education on information echics were examined, but no such effect was detected by analysis of variance.
  • Current Status and Future Prospects of OpenCourseWare in Hokkaido University
    Yanan Sun, Masayuki Aikawa, Izumi Fuse, Shigeto Okabe
    Asia Regional OpenCourseWare and Open Education Conference 2011 2  2011/11 [Not refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄
    情報処理 情報処理学会 52 (10) 1341 - 1345 0447-8053 2011/10 [Not refereed][Invited]
  • 布施泉, 岡部成玄
    情報処理 52 (10) 1341 - 1345 0447-8053 2011/09 [Not refereed][Invited]
  • 布施 泉, 三谷 正信, 孫 亜男
    JSiSE research report 教育システム情報学会 26 (2) 3 - 8 1343-4527 2011/07 [Not refereed][Not invited]
  • NAKAMURA ATSUSHI, FUKADA SHOZO, OKABE SHIGETO, FUSE IZUMI, MURATA IKUYA, YAMADA TSUNEO, TATSUMI TAKEO, UEHARA TETSUTARO, NAKANISHI MICHIO, TAGAWA TAKAHIRO, YAMANOUE TAKASHI
    IPSJ SIG Notes 情報処理学会 106 (5) E1 - E11 0919-6072 2010/10/02 [Not refereed][Not invited]
     
    This is a status report of our field research on international comparison of the computer ethic education. The goal of this study is (i) to clarify common and different features of the computer ethic education in different countries, (ii) to understand the effects of cultural background on this education, (iii) to search for possible international co-operations, especially for making an educational material, and (iv) to find necessary foresight in the computer ethic education for foreign students in Japan. We report here our interview research, the internet survey and questionnaire investig...
  • 布施 泉, 岡部 成玄
    Transactions of Japanese Society for Information and Systems in Education 教育システム情報学会事務局 27 (4) 327 - 336 1341-4135 2010/10 [Refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 孫 亜男, 岡部 成玄
    JSiSE research report 教育システム情報学会 25 (2) 16 - 19 1343-4527 2010/07 [Not refereed][Not invited]
  • 布施 泉, 岡部 成玄, 中村 純
    JSiSE research report 教育システム情報学会 24 (6) 92 - 97 1343-4527 2010/03 [Not refereed][Not invited]
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto
    Educational technology research 日本教育工学会 33 (1) 105 - 119 0387-7434 2010 
    We have proposed a multi-step mutual-evaluation method and applied it to classes with more than 100 students to evaluate the learning effect. The method has three steps. In the first step learners submit answers in a subject. In the second step learners evaluate mutually some of the answers which are selected randomly. In the final step learners make self-evaluation about both their own answers and their evaluations of the other learners' answers by comparing evaluations by the other learners. The method has been shown to be effective in large-size classes. The mutual-evaluations are usually performed outside class-hours in large-size classes by using of a learning management system and are considered to encourage self-learning effectively.
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto
    Japan journal of educational technology 日本教育工学会 33 (3) 287 - 298 1349-8290 2010/01 [Refereed][Not invited]
     
    We have proposed a multi-step mutual-evaluation method and applied it to classes with more than 100 students to evaluate the learning effect. The method has three steps. In the first step learners submit answers in a subject. In the second step learners evaluate mutually some of the answers which are selected randomly. In the final step learners make self-evaluation about both their own answers and their evaluations of the other learners' answers by comparing evaluations by the other learners. The method has been shown to be effective in large-size classes. The mutual-evaluations are usuall...
  • NAKAMURA ATSUSHI, OKABE SHIGETO, FUSE IZUMI, MURATA IKUYA, YAMADA TSUNEO, TATSUMI TAKEO, UEHARA TETSUTARO, NAKANISHI MICHIO, FUKADA SHOZO, TAGAWA TAKAHIRO, YAMANOUE TAKASHI
    メディア教育研究(Web) 6 (2) WEB ONLY S33-S43  1884-6777 2010 [Not refereed][Invited]
  • FUSE IZUMI, OKABE SHIGETO
    メディア教育研究(Web) 6 (2) WEB ONLY S44-S56  1884-6777 2010 [Not refereed][Invited]
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto
    IEICE technical report. Social Implications of Technology and Information Ethics 一般社団法人電子情報通信学会 109 (330) 65 - 70 0913-5685 2009/12 [Not refereed][Not invited]
     
    We discuss how to use teaching materials of video and manga in information ethics education of universities. The features of those teaching materials, easiness to be internationalized, and the learning effect by using them are also discussed. In 2009, some of the video teaching materials are converted to manga version, and those mangas were used before and after the video watching in the education of Hokkaido University. It is found that the learners were interested in the way of using both video and manga during the course of learning. The learning effect was also shown up by their repetit...
  • Publication of Educational Materials on the Web: A Case of Hokkaido University
    Masayuki AIKAWA, Tetsurou IGARASHI, Marie TSUDA, Izumi FUSE, Masashi NOSAKA, Shigeto OKABE
    1st Asia Resional OCW Conference 2009 38 - 44 2009/11 [Not refereed][Not invited]
  • 布施泉, 岡部成玄
    教育システム情報学会誌 教育システム情報学会事務局 26 (1) 42 - 51 1341-4135 2009/05 [Refereed][Not invited]
  • FUSE IZUMI, OKABE SHIGETO
    情報処理学会シンポジウム論文集 2008 (6) 17 - 24 1344-0640 2008/08 [Refereed][Not invited]
  • Problems of open publications of educational materials on the Web
    Masayuki AIKAWA, Marie TSUDA, Izumi FUSE, Yoshiharu HIRABAYASHI, Masashi NOSAKA, Tetsu TANABE, Yuichi YAMAMOTO, Kohei WATANABE, Shigeto OKABE
    International Conference on Distance Learning and the Internet 2006 (CD-ROM) 97 - 100 2006/11 [Not refereed][Not invited]
  • 布施泉, 岡部成玄
    情報処理学会シンポジウム論文集 2006 (8) 277 - 282 1344-0640 2006/08 [Refereed][Not invited]
  • Using video clips for computer ethics in higher education
    Michio Nakanishi, Izumi Fuse, Takashi Yamanoue, Atsushi Nakamura, Ikuya Murata, Shozo Fukada, Takahiro Tagawa, Tatsumi Takeo, Tsuneo Yamada
    7th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training, Sydney Australia, 10th to 13th July 2006 [Refereed][Not invited]
  • 布施泉, 岡部成玄, 多川孝央, 辰己丈夫, 中西通雄, 中村純, 深田昭三, 村田育也, 山之上卓, 山田恒夫
    情報処理学会シンポジウム論文集 2005 (8) 197 - 202 1344-0640 2005/08 [Refereed][Not invited]
     
    国立大学情報教育センター協議会のタスクフォースである著者らは,メディア教育開発センターとの共同プロジェクトとして,今春,情報倫理ビデオ教材の開発を行った。本稿では,教材の開発意図,概要を紹介するとともに,実際に大学1年生に視聴させた結果を報告する。本ビデオ教材は,大学1年生の知識の現状に対応した適切な内容となっており,有用性が高いことが示された。
  • 辰己丈夫, 中村純, 村田育也, 岡部成玄, 布施泉, 深田昭三, 中西通雄, 多川孝央, 山之上卓
    情報処理学会シンポジウム論文集 2005 (8) 157 - 158 1344-0640 2005/08 [Refereed][Not invited]
  • Takashi Yamanoue, Michio Nakanishi, Atsushi Nakamura, Izumi Fuse, Ikuya Murata, Shozo Fukada, Takahiro Tagawa, Tatsumi Takeo, Shigeto Okabe, Tsuneo Yamada
    Proceedings of the 33rd Annual ACM SIGUCCS Conference on User Services 2005, Monterey, CA, USA, November 6-9, 2005 ACM 456 - 461 2005 [Refereed][Not invited]
  • 辰己丈夫, 布施泉, 中平勝子, 原田康也
    情報処理学会シンポジウム論文集 情報処理学会 2004 (9) 207 - 214 1344-0640 2004/08 [Refereed][Not invited]
  • Okabe Shigeto, Koine Yusuke, Fuse Izumi
    情報処理学会研究報告インターネットと運用技術(IOT) 一般社団法人情報処理学会 2002 (82) 1 - 6 0919-6072 2002/08/23 [Not refereed][Not invited]
     
    We have had an experimental class of cross-culture communication in a distance education between Hokkaido University and Stanford University in USA through JGN and APAN lines. We have employed DVTS for providing clear audio-visual presentations. We have developed a system for control over cameras to assist face-to-face learning in the distance education. In the system teachers can easily focus each student individually by clicking a name of a student in the list of login-users or a preset area in a bitmap image of a computer room for the class.
  • Kumagai-Fuse, I, S Okabe
    PHYSICAL REVIEW C American Physical Society 66 (1) 0556-2813 2002/07 [Refereed][Not invited]
     
    The weak pi(-) decay of H-4(LambdaLambda) is theoretically analyzed and compared with a recent BNL-E906 experiment. The two-body pi(-) decay width of H-4(LambdaLambda) is calculated to be 0.69Gamma(Lambda), and its branching ratio to the total pi(-) decay is determined to be about 25%. The branching ratio of decay channels accompanied by a Lambda particle to the total pi(-) decay is about 43%. The calculated pi(-) spectrum of H-4(LambdaLambda) has a broad peak around 100 MeV/c in the nuclear continuum region, whose value is inconsistent with the experimental result of a peak structure around 104 MeV/c. The other possible decays within the 104 MeV/c peak are reanalyzed, that is Lambda-hypernuclear pair decays of H-3(Lambda) and He-6(Lambda), which decay into excited states of Li-6.
  • Kumagai-Fuse, I, S Okabe
    HADRONS AND NUCLEI 594 205 - 212 0094-243X 2001 [Refereed][Not invited]
     
    The weak pi(-)-decay of H-4(LambdaLambda) are theoretically analyzed with the recent experimental data by BNL-E906. The two-body pi(-)-decay width of H-4(LambdaLambda) is calculated to be 0.69 Gamma(Lambda), and its branching ratio to the total pi(-) decay is about 25%. The branching ratio of decay channels accompanied with a Lambda particle to the total pi(-)-decay is about 43%. The calculated pi(-) spectrum of H-4(LambdaLambda) has a broad peak around 100 MeV/c in nuclear continuum region, whose value is inconsistent with the experimental results of a peak structure around 103 MeV/c.
  • KumagaiFuse, I, S Okabe, Y Akaishi
    PHYSICAL REVIEW C 54 (6) 2843 - 2850 2469-9985 1996/12 [Refereed][Not invited]
     
    Pionic-decay spectra are discussed in A=4 and 5 Lambda hypernuclei by using wave functions obtained by the resonating group method. For He-5(Lambda), the pi(-) spectrum shows a sharp peak at 171 MeV with 1.5 MeV FWHM in the total pion energy. For H-4(Lambda) and He-4(Lambda), the spectra have broad peaks around 170 MeV with 6-7 MeV FWHM. This difference is caused by resonance structures of the final-state nuclei under the spin-nonflip dominance in the pionic decay. Partial decay widths are calculated to check the normalization of the spectra, and are in systematically good agreement with all available experimental data.
  • KumagaiFuse, I, Y Akaishi
    PHYSICAL REVIEW C 54 (1) R24 - R27 2469-9985 1996/07 [Refereed][Not invited]
     
    Conversion processes for (7)(Xi) H are discussed as a typical example of the double-Lambda hypernuclear formation via a neutron-rich Xi state. (5)(lambda lambda) H is formed with a surpisingly large branching ratio of about 90% from H-7(Xi) that is produced by the K-, K+) reaction on the Li-7 target. The (7)(Xi) H state has a narrow width, 0.75 MeV, and its population can be confirmed by tagging K+ momentum.
  • Izumi Kumagai-Fuse, Shigeto Okabe, Yoshinori Akaishi
    Physical Review C - Nuclear Physics 54 (6) 2843 - 2850 1089-490X 1996 [Refereed][Not invited]
     
    Pionic-decay spectra are discussed in A = 4 and 5 Λ hypernuclei by using wave functions obtained by the resonating group method. For 5 ΛHe, the π- spectrum shows a sharp peak at 171 MeV with 1.5 MeV FWHM in the total pion energy. For 4 ΛH and 4 ΛHe, the spectra have broad peaks around 170 MeV with 6-7 MeV FWHM. This difference is caused by resonance structures of the final-state nuclei under the spin-nonflip dominance in the pionic decay. Partial decay widths are calculated to check the normalization of the spectra, and are in systematically good agreement with all available experimental data.
  • FUSE IZUMI
    原子核研究 40 (1) 37 - 40 0367-4169 1995/08 [Not refereed][Not invited]
  • KUMAGAIFUSE, I, Y AKAISHI
    PROGRESS OF THEORETICAL PHYSICS 94 (1) 151 - 155 0033-068X 1995/07 [Refereed][Not invited]
     
    Narrow-width mechanism of (5)(Xi)-H is discussed by calculating conversion widths to all its possible decay channels. The total width is estimated to be 0.76 MeV, in which the largest contribution comes from the decay into the H-4(Lambda)* + Lambda channel.
  • KUMAGAIFUSE, I, T KOIKE, Y AKAISHI
    NUCLEAR PHYSICS A 585 (1-2) C367 - C368 0375-9474 1995/03 [Refereed][Not invited]
  • KUMAGAIFUSE, I, S OKABE, Y AKAISHI
    NUCLEAR PHYSICS A 585 (1-2) C365 - C366 0375-9474 1995/03 [Refereed][Not invited]
  • KUMAGAIFUSE, I, S OKABE, Y AKAISHI
    PHYSICS LETTERS B 345 (4) 386 - 392 0370-2693 1995/02 [Refereed][Not invited]
     
    Pionic decays of A = 4 and 5 hypemuclei are discussed for obtaining information about the nucleus-Lambda potential. The results for the available decay widths support as a whole the notion that the nucleus-Lambda potential has a central repulsion not only in A = 5 but also in A = 4 hypernuclei.
  • KUMAGAIFUSE, I, Y AKAISHI
    PROGRESS OF THEORETICAL PHYSICS 92 (4) 815 - 832 0033-068X 1994/10 [Refereed][Not invited]
     
    The pionic decay of LAMBDAHe-5 is investigated to obtain information on the LAMBDA-nucleus interaction. Two types of alpha-LAMBDA potentials are used for the purpose. One is a potential with central repulsion (Isle) and the other is a single Gaussian potential with no repulsion (SG). The obtained pi- decay rate is 0.35 GAMMA(LAMBDA) for Isle and 0.27 GAMMA(LAMBDA) for SG, GAMMA(LAMBDA) being the total decay rate of a free LAMBDA particle. The former is in better agreement than the latter with the experimental value of 0.44 +/- 0.11 GAMMA(LAMBDA). This result suggests that the alpha-LAMBDA potential has central repulsion. In order to discuss final-state nuclear resonance effects Green's function method is introduced in the calculation of the continuum pi- decay spectrum. Both the sharp p3/2 and the broad p1/2 alpha-p resonances play roles to build up a peak structure in the spectrum. It is observed that the low-energy nuclear resonances enhance the partial decay rates.
  • 熊谷 泉, 原田 融, 赤石 義紀
    素粒子論研究 素粒子論グループ 素粒子論研究 編集部 86 (1) A40 - A43 0371-1838 1992
  • Kumagai Izumi, Harada Toru, Akaishi Yoshinori
    Meeting Abstracts of the Physical Society of Japan 一般社団法人 日本物理学会 1991.1 21  1991

MISC

  • 野口孝文, 布施泉  情報処理学会全国大会講演論文集  85th-  (4)  2023
  • 野口孝文, 布施泉, 梶原秀一, 千田和範, 稲守栄  日本機械学会ロボティクス・メカトロニクス講演会講演論文集(CD-ROM)  2023-  2023
  • 野口孝文, 布施泉  教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM)  48th-  2023
  • 野口孝文, 布施泉  教育システム情報学会全国大会講演論文集(CD-ROM)  47th-  2022
  • インタラクティブなデジタル教科書の製作と 授業における実践報告
    曽我聡起, 中原敬広, 川名典人, 布施泉, 中村泰之  2017 PC Conference論文集  213-214  2017/08  [Not refereed][Not invited]
  • インタラクティブな デジタル教科書用素材共有・作成支援システムの利用
    曽我聡起, 中原敬広, 中村泰之, 布施泉, 川名典人  2016 PCカンファレンス論文集  97-98  2016/08  [Not refereed][Not invited]
  • SHIGETA Katsusuke, FUSE Izumi, OKABE Shigeto  工学教育研究講演会講演論文集  25-  (61)  282  -283  2013/08/29  [Not refereed][Not invited]
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto  工学教育研究講演会講演論文集  24-  (60)  716  -717  2012/08/22
  • 布施 泉, 岡部 成玄, 牧野 圭一  大学ICT推進協議会年次大会論文集  3p  2012
  • 布施 泉  教育システム情報学会誌  29-  (4)  177  -179  2012  [Not refereed][Not invited]
  • OKABE Shigeto, FUSE Izumi, AIKAWA Masayuki  工学教育研究講演会講演論文集  23-  (59)  442  -443  2011/08/22
  • 布施泉, 岡部成玄, 中村純, 牧野圭一  情報処理学会全国大会講演論文集  72nd-  (4)  4.499-4.500  -500  2010/03/08  [Not refereed][Not invited]
     
    大学での一般情報教育において,コミュニケーション教育,並びにメディアリテラシー教育の一環として,一コママンガを用いた教育実践を行い,その効果を検証した。学習者は,情報社会を表現した一コママンガから著者の意図を読み取り,自分の言葉で表現するとともに他の学習者の表現について分析した。本実践により,学習者は,受け手の認識の多様性を理解するとともに、送り手のメッセージの読み取りには、受け手の置かれている環境や提示状況によって影響を受けやすいといった情報の特性についての理解を深めた。本実践は有効に機能したと考えられる。
  • 布施 泉, 岡部 成玄  JSiSE research report  24-  (2)  38  -43  2009/07  [Not refereed][Not invited]
  • Yamanoe Takashi, Fuse Izumi, Okabe Shigetou, Tatsumi Takeo, Tagawa Takahiro, Nakanishi Michio, Nakamura Atsushi, Fukada Shozo, Murata Ikuya, Uehara Tetsutaro, Yamada Tsuneo  Proceedings of the IEICE General Conference  2009-  (2)  "S  -145"-"S-146"  2009/03/04  [Not refereed][Not invited]
  • Yamanoe Takashi, Fuse Izumi, Okabe Shigetou, Tatsumi Takeo, Tagawa Takahiro, Nakanishi Michio, Nakamura Atsushi, Fukada Shozo, Murata Ikuya, Uehara Tetsutaro, Yamada Tsuneo  Proceedings of the IEICE General Conference  2009-  (2)  "S  -145"-"S-146"  2009/03/04  [Not refereed][Not invited]
  • Tagawa Takahiro, Fuse Izumi, Okabe Shigeto, Sumiya Takahiro, Nakamura Atsushi, Yamanoue Takashi, Tatsumi Takeo, Nakanishi Michio, Fukada Shozo, Murata Ikuya, Uehara Tetsutato, Yamada Tsuneo  IPSJ SIG Technical Reports  2009-  (21)  277  -281  2009/02/26  [Not refereed][Not invited]
     
    The utilization of information technology and the many services using internet have widely spread across the border, and there are many common troubles and problems caused by them among countries. We are exploring the way to translate our video teaching materials on computer ethics or to develop such teaching materials by the international collaboration to cope with the situation. Here, we report the results of questionnaires on computer ethics education in foreign countries we have done at international conferences, and discuss on the possibility and guidelines on development of such teach...
  • TAGAWA Takahiro, FUSE Izumi, OKABE Shigeto, SUMIYA Takahiro, NAKAMURA Atsushi, YAMANOUE Takashi, TATSUMI Takeo, NAKANISHI Michio, FUKADA Shozo, MURATA Ikuya, UEHARA Tetsutato, YAMADA Tsuneo  IEICE technical report  108-  (459)  277  -281  2009/02/26  [Not refereed][Not invited]
     
    The utilization of information technology and the many services using internet have widely spread across the border, and there are many common troubles and problems caused by them among countries. We are exploring the way to translate our video teaching materials on computer ethics or to develop such teaching materials by the international collaboration to cope with the situation. Here, we report the results of questionnaires on computer ethics education in foreign countries we have done at international conferences, and discuss on the possibility and guidelines on development of such teaching materials by international collaboration.
  • 布施 泉, 岡部 成玄  情報教育研究集会講演論文集  2009-  191  -194  2009  [Not refereed][Not invited]
  • 布施泉, 岡部成玄  教育システム情報学会全国大会講演論文集  33rd-  470  -471  2008/08/20  [Not refereed][Not invited]
  • 布施泉, 岡部成玄  教育システム情報学会全国大会講演論文集  33rd-  338  -339  2008/08/20  [Not refereed][Not invited]
  • オープンコースウェアによる映像資料の作成と公開
    合川 正幸, 津田 麻里江, 渡邉 浩平, 田邉 鉄, 長野 督, 野坂 政司, 平林 義治, 布施 泉, 山本 裕一, 岡部 成玄  2008PCカンファレンス論文集  328  -329  2008/08  [Not refereed][Not invited]
  • Okabe Shigeto, Fuse Izumi  IPSJ SIG Notes  2008-  (64)  35  -39  2008/07/05  [Not refereed][Not invited]
     
    In this report we discuss what is required for educational information environment in university on the basis of the processes and results in Hokkaido University.
  • YAMANOUE Takashi, Tatsumi TAKEO, FUSE Izumi, OKABE Shigeto, TAGAWA Takao, NAKANISHI Michio, NAKAMURA Atsushi, FUKADA Shozo, MURATA Ikuya, UEHARA Tetsutaro, YAMADA Tsuneo  IEICE technical report  108-  (24)  71  -76  2008/05/01  [Not refereed][Not invited]
     
    We are producing the video clips for information ethics education for university students. We produce the new educational materials of 30 themes for information ethics education for university freshmen. The new video clips also include clips for security such like "security policy" and "PKI". We have used our new Video clips for the security training courses.
  • YAMANOUE Takashi, TATSUMI TAKEO, FUSE Izumi, OKABE Shigeto, TAGAWA Takao, NAKANISHI Michio, NAKAMURA Atsushi, FUKADA Shozo, MURATA Ikuya, UEHARA Tetsutaro, YAMADA Tsuneo  IPSJ SIG Technical Reports  1-  (37)  71  -76  2008/05/01  [Not refereed][Not invited]
     
    We are producing the video clips for information ethics education for university students. We produce the new educational materials of 30 themes for information ethics education for university freshmen. The new video clips also include clips for security such like "security policy" and "PKI". We have used our new Video clips for the security training courses.
  • FUSE Izumi, TATSUMI Takeo, NAKAMURA Atsushi, OKABE Shigeto, MURATA Ikuya, UEHARA Tetsutaro, NAKANISHI Michio, FUKADA Shozo, TAGAWA Takahiro, YAMANOUE Takashi, YAMADA Tsuneo  IPSJ SIG Notes  93-  (13)  71  -78  2008/02/16  [Not refereed][Not invited]
     
    We produced two versions of educational video clips on information ethics for use in liberal arts in 2002 and 2004. The videos attained very good reputation and have been installed in PCs and e-Learning servers with a total of over than sixty thousand licenses by the end of 2007. In the succeeding years, new types of crime have occurred and the need of security education has become greater. So, we have produced third version with NIME, National Institute of Multimedia Education. In this paper, the concept and component structure of the new version are introduced, and its early evaluation in Hokkaido University is also reported.
  • 布施 泉, 岡部 成玄  情報教育研究集会講演論文集  2008-  185  -188  2008
  • FUSE Izumi  Proceedings of the 36th annual ACM SIGUCCS conference on User services conference, 2008. 10  235  -242  2008
  • FUSE IZUMI, OKABE SHIGETO  情報処理学会研究報告  2007-  (123(CE-92))  103  -107  2007/12/07  [Not refereed][Not invited]
     
    We have made investigations into the information literacy for all freshmen of Hokkaido University. In this report we discuss effects of the education in high school on skills and knowledge of information. The results show that the amount of practices in school hours correlate to not only improvements of information skills but also affinity for computers and the acquirement of knowledge on intelligent property. Though the ratio of the right answers to questions about fundamental knowledge on information has surely been improved to some extent by learning experiences, we have problems that mo...
  • 岡部 成玄, 布施 泉  じっきょう 情報教育資料  (19)  5  -7  2007/10  [Not refereed][Not invited]
  • KAYAMA Mizue, TAKAOKA Ryo, TAKAHASHI Sankichi, NISHINO Kazunori, NISHIBATA Ritsuko, FUSE Izumi  年会論文集;日本科学教育学会  31-  187  -190  2007/08/17
  • 合川正幸, 津田麻里江, 田邉鉄, 野坂政司, 平林義治, 布施泉, 山本裕一, 渡邉浩平, 岡部成玄  PC Conference論文集  2007-  327  -330  2007/08  [Not refereed][Not invited]
  • 教育コンテンツの著作権
    合川 正幸, 津田 麻里江, 布施 泉, 岡部 成玄  日本情報教育開発協議会第3回全国大会講演論文集  115  -116  2007/06  [Not refereed][Not invited]
  • MURATA Ikuya, NAKAMURA Atsushi, YAMANOUE Takashi, OKABE Shigeto, FUSE Izumi, TATSUMI Takeo, NAKANISHI Michio, FUKADA Shozo, TAGAWA Takahiro, YAMADA Tsuneo  IEICE technical report  106-  (401)  31  -36  2006/12/01  [Not refereed][Not invited]
     
    The authors planned and produced a digital video material for computer ethics education in higher education. This paper describes its content and evaluation of the second video of the computer ethics series. As compared to the first video that consisted of 9 clips, this second video contains 20 clips covering technical, legal and social issues. There are 105 learning items in the second video, 57 of them are related to attitude and 48 are related to knowledge. We developed total of 122 yes/no questions on 61 learning items, and used them in the pre/post tests. In this paper, we discuss the quality of the material based on the result of the test score improvement.
  • オープンコースウェアでの講義資料公開と著作権処理
    合川 正幸, 津田 麻里江, 田邉 鉄, 野坂 政司, 平林 義治, 布施 泉, 山本 裕一, 渡邉 浩平, 岡部 成玄  平成18年度情報教育研究集会講演論文集  711  -713  2006/11  [Not refereed][Not invited]
  • NISHINO Kazunori, KAYAMA Mizue, FUSE Izumi, TAKAHASHI Sankichi  IEICE technical report. Education technology  106-  (249)  29  -34  2006/09/09  [Not refereed][Not invited]
     
    Students who have learned the subject "Information" in high school start university in the 2006 school year. With the aim of reviewing the basic information education course in university, we examined the results of diagnostic evaluation tests and questionnaires given to university freshmen from the following viewpoints - (1) comprehension levels on learning objectives for the subject, (2) differences between students who have studied the subject "Information" and students who have not studied, (3) differences between students in IT departments and students in non-IT departments. Consequent...
  • YAMANOUE Takashi, FUSE Izumi, OKABE Shigeto, TAGAWA Takao, TATSUMI Takeo, NAKANISHI Michio, NAKAMURA Atsushi, FUKADA Shozo, MURATA Ikuya, YAMADA Tsuneo  情報処理学会研究報告インターネットと運用技術(IOT)  41-  (42)  67  -72  2006/05/11  [Not refereed][Not invited]
     
    In order to manage a network of universities, computer ethics education for users is one of the most important subjects. We produced a digital video material on computer ethics for use in higher education. This video is designed to prompt thinking and discussion in a class session. We introduce this video and show its evaluation.
  • YAMANOUE Takashi, FUSE Izumi, OKABE Shigeto, TAGAWA Takao, Tatsumi TAKEO, NAKANISHI Michio, NAKAMURA Atsushi, FUKADA Shozo, MURATA Ikuya, YAMADA Tsuneo  Technical report of IEICE. TM  106-  (34)  67  -72  2006/05/04  [Not refereed][Not invited]
     
    In order to manage a network of universities, computer ethics education for users is one of the most important subjects. We produced a digital video material on computer ethics for use in higher education. This video is designed to prompt thinking and discussion in a class session. We introduce this video and show its evaluation.
  • TATSUMI TAKEO, YAMANOUE Takashi, FUSE Izumi, NAKANISHI Michio, MURATA Ikuya, FUKADA Shozo, TAGAWA Takahiro, OKABE Shigeto, NAKAMURA Atsushi, YAMADA Tsuneo  IEICE technical report  105-  (616)  43  -46  2006/02/23  [Not refereed][Not invited]
     
    We produced "Digital Video Clips of Information Ethics Vol.1" for Japanese University students at 2003. After two years, we produced "Digital Video Clips of Information Ethics Vol.2". These video clipes got 2nd prize of ACM SIGUCCS 2005. In this paper, we describe the outline of our project and the stories of the clips.
  • 布施泉  教育システム情報学会第30回全国大会講演論文集, 2005  419  -420  2005
  • 布施泉  日本教育工学会 第21回大会, 2005  2005
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto  日本教育工学会大会講演論文集  20-  379  -380  2004/09/23
  • Fuse I, Nemura H, Okabe S, Akaishi Y  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  59-  (1)  33  -33  2004/03/03
  • 布施泉  平成15年度情報処理教育研究集会講演論文集別冊, 2003  2003
  • 布施泉  平成15年度情報処理教育研究集会講演論文集, Nov.  2003
  • Fuse Izumi, Okabe Shigeto  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  57-  (2)  58  -58  2002/08/13
  • Kumagai-Fuse izumi, Okabe Shigeto  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  56-  (1)  33  -33  2001/03/09
  • FUSE Izumi, OKABE Shigeto  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  55-  (1)  33  -33  2000/03/10
  • KUMAGAI-FUSE Izumi  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  53-  (1)  37  -37  1998/03/10
  • Fuse I.K., Hiyama E., Kamimura M.  Meeting abstracts of the Physical Society of Japan  52-  (1)  39  -39  1997/03/17
  • Koike T., Akaishi Y., Harada T.  Abstracts of the meeting of the Physical Society of Japan. Sectional meeting  1996-  (1)  72  -72  1996/09/13
  • Kumagai I., Okabe S., Akaishi Y.  Abstracts of the meeting of the Physical Society of Japan. Annual meeting  48-  (1)  50  -50  1993/03/16

Books etc

Presentations

Association Memberships

  • COMMUNITY FOR INNOVATION OF EDUCATION AND LEARNING THROUGH COMPUTERS AND COMMUNICATION NETWORKS   JAPAN SOCIETY FOR EDUCATIONAL TECHNOLOGY   JAPANESE ASSOCIATION FOR EDUCATION OF INFORMATION STUDIES   日本物理学会   情報処理学会   教育システム情報学会   

Works

  • 基礎から学ぶ著作権(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:布施泉, 喜多一, 和田智仁, 多川孝央, 隅谷孝弘, 天野由貴, 法律監修者:木村剛大 2023/03
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集8(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:布施泉, 辰己丈夫, 上田浩, 中西通雄, 匹田篤, 中道上, 多川孝央, 和田智仁 2021/12
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集7(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:布施泉, 岡部成玄, 辰己丈夫, 上田浩, 中西通雄, 多川孝央, 和田智仁 2018/12
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集6(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:布施泉, 岡部成玄, 辰己丈夫, 上田浩, 上原哲太郎, 中西通雄, 多川孝央, 村田育也, 和田智仁 2016/12
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集5(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:中村純, 岡部成玄, 布施泉, 山田恒夫, 辰己丈夫, 上原哲太郎, 上田浩, 中西通雄, 深田昭三, 多川孝央, 村田育也, 山之上卓, 和田智仁 2014/12
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集4(企画・制作:大学ICT推進協議会)
    著作者:中村純, 岡部成玄, 布施泉, 村田育也, 山田恒夫, 辰己丈夫, 上田浩, 中西通雄, 深田昭三, 多川孝央, 山之上卓, 上原哲太郎 2012/12
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集3(企画・制作:メディア教育開発センター・放送大学学園)
    著作者:中村純, 岡部成玄, 布施泉, 村田育也, 辰己丈夫, 上原哲太郎, 中西通雄, 深田昭三, 多川孝央, 山之上卓 2007/03
  • 情報倫理デジタルビデオ小品集2(企画・制作:メディア教育開発センター・放送大学学園)
    著作者:中村純, 岡部成玄, 多川孝央, 辰己丈夫, 中西通雄, 深田昭三, 布施泉, 村田育也, 山之上卓 2004/03

Research Projects

  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 布施 泉, 山本 裕一, 平林 義治, 西野 和典
     
    本研究では,学習者が生涯学び続ける前提に立ち,SNS等の個人の情報発信が重要度を増す社会において,役割取得能力を重視した情報倫理の発達段階を規定すること,また学習者がその段階を深化させるために必要な学習要件を明らかにすること,さらには,その深化に寄与する教材や学習フレームワークを開発し,学習者の情報倫理の発達段階の深化を実際に評価・確認し,その有用性を明らかにすることを目的としている。 本研究では,情報倫理の発達段階を評価する際,複数の登場人物の視点に立つことを求めるとともに,それが容易に発想できるジレンマ問題を,ある漫画シーンを起点にした物語創作の連鎖により開発することを特徴とする。 実際の授業実践においては,学習者の発達段階は自己評価・相互評価により評価させ,学習者集団全体の情報倫理の発達段階を深化させることを目指している。また,授業実践を踏まえ,自学可能な生涯学習へのシステム構築についても検討を進めることまでを想定する。 このような状況の中,2022年度は,本研究の基本的な事項となる漫画のシーン開発と,システム構築について取り組んだ。 漫画のシーン開発として,近年話題となっている描画に関するオープンなAIエンジンであるStableDiffusionを用い,各種の種となりうる漫画開発を実践し,利用可能なものを抽出した。さらに,学習者の発達段階を調査するためのシステムとして,Moodleのプラグインを新たに開発した。学習者への問いに対する判断状況の分岐を可視化して確認できるものである。なお,本可視化システムは,現状では教授者側としての確認機能であるが,生涯教育を目指し,可視化状況を学習者側に落とし込むことも今後は検討する。
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 基盤研究(B)
    Date (from‐to) : 2022/04 -2025/03 
    Author : 布施 泉, 山本 裕一, 平林 義治, 西野 和典
  • 日本学術振興会:科学研究費助成事業 挑戦的研究(萌芽)
    Date (from‐to) : 2019/06 -2023/03 
    Author : 布施 泉
     
    本研究は,コンピュータによる創作支援ツールを用いた著作物の創作活動を通し,高度情報社会における著作権のあり方を文化の発展の見地から総合的に考察することのできる人材育成を目的とする。 本目的を達成するために,①許諾された原著作物を用いた二次的著作物の創作環境の構築,②コンピュータ創作支援ツールを用いた素材の組み合わせと分割のロジック構築,③創作活動実践における学習者の著作権に関わる理解レベルを評価確認する手法の構築,の3つの柱を立てて研究を進めることを計画してきた。 2021年度は,「①許諾された原著作物を用いた二次的著作物の創作環境の構築」「②コンピュータ創作支援ツールを用いた素材の組み合わせと分割のロジック構築」について,既存のシステムの改善に向けての準備を進めた。 具体的には,過去に行った実践による二次的著作物に使われている素材を用いた創作キャラクタの類似度をいくつかの指標で確認するとともに,学習者が創作する二次的著作物の創作環境を,ラスタ形式の画像の利用からベクタ形式の画像の利用とするような改善について,検討を進めた。これは学習者の創作した作品群が違和感ない仕上がりにするための中間的作業である。 「③創作活動実践における学習者の著作権に関わる理解レベルを評価」については、オンラインではあるが、20名程度の学習者に対し,著作権についての理解度を確認するためのレポートを課し,その分析評価を行っているところである。
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
    Date (from‐to) : 2019/04 -2022/03 
    Author : Noguchi Takafumi
     
    This study proposed a system in which tasks in cooperative learning are divided into executable sub-tasks, and the results of the sub-tasks are brought together to accomplish the tasks in cooperative learning after the sub-tasks are accomplished in individual learning. This research realized this by integrating multiple robots on an IoT platform. We also conducted a class practice using the developed system. The learners were able to plan their own work using multiple robots in class, and each learner was able to share the work and combine the results to achieve the overall task. The results showed that cooperative learning is possible.
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B), 基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2016 -2020 
    Author : 香山 瑞恵
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2016/04 -2019/03 
    Author : KAWAMURA KAZUKI, INAGAKI tomohiro, TAKAHASI naoko, IWANE noriyuki, OKABE sigetou, KOMAYA shouiti, TATUMI takeo, TOKUNO jyunko, NAKANISI mitio, FUSE izumi, HORIE ikumi, WADA ben
     
    We constructed the Information Placement Test System at universities as part of high school/university connection, and conducted a demonstration experiment.By this, we were able to grasp the acquisition situation of knowledge and skills about the information which had been learned to high school.And it became possible to use it more effectively for the operation of general information education in each university. For example, class formation by ability, selection of student assistant, credit accreditation, curriculum modification etc. Also, by conducting the Information Placement Test every year from now on, We will be able to grasp the situation of new students by year. In particular, The school's course of study, which will be revised after 2020, will also clarify what changes will appear.
  • 文部科学省:科学研究費補助金(挑戦的萌芽研究)
    Date (from‐to) : 2016 -2018 
    Author : 布施 泉
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(C), 基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2016 -2018 
    Author : 岡部 成玄
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B), 基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2015 -2018 
    Author : 布施 泉
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2012 -2014 
    Author : 岡部 成玄
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2010 -2014 
    Author : KAYAMA Mizue, FUWA Yasushi, HISAZUMI Kenji, FUSE Izumi, NAGATA Naomi, KAYATSU Rika, KUNIMUNE Yoshihisa, IIDA Shuusaku, YAMAMOTO Tatsuki, OGATA Shinpei, KAMIHIRA Takahito, FUTAGAMI Takao, HIYA Shuhei, TASAKI Takeharu, KONNO Atsushi, STARRETT Cortland, MELLOR Stephen J.
     
    The purpose of this study is to develop learning programs to promote interest and attention for the computational/informatics scientific understanding, like as Information Study at high-school level, Technology Study at junior high school level and Information Education for all educational level. In this research, we have defined the core competencies of computational/informatics scientific understanding. They are 1) abstraction and algorithmic thinking, 2) coding and system and 3) information design. For these three topics, we have developed some learning program with web-based learning tools and palm-top learning devices.
  • Japan Society for the Promotion of Science:Grants-in-Aid for Scientific Research
    Date (from‐to) : 2011 -2013 
    Author : FUSE IZUMI, OKABE Shigeto, MAKINO Keiichi
     
    The purpose of this study is to develop and evaluate learning programs of information ethics education. The program consists of manga materials (cartoon, four-frame manga, comic, etc.). Learners are mainly students (from K-12 to university), which also include international students at the university. Manga is a visual representation consisting of words and pictures. Manga is possible to strengthen emphasis points and also to omit the other unimportant points. In the first step, learners infer awareness of the issue through the presented manga materials. The learners confirm that their recognitions might be different from the others even if they see the same manga materials.In the next step, the differences in recognition are discussed as a group work. The problem is expected to be solved through group discussions by checking it from different points of view of the group members. It is suggested that these learning programs are effective also for lifelong learning.
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2008 -2010 
    Author : Izumi FUSE, Shigeto OKABE, Keiichi MAKINO, Won-Gyu LEE
     
    We have developed Manga teaching materials to make information-ethics education effectively for university students including foreign students. We have produced 17 kinds of multi-language materials by way of trial. We have found out dependences of using sequence between video and Manga materials on levels of learning items by practices of education with using both materials for almost all freshman students of 2,600 in Hokkaido University. Especially, it is found out from investigations of effects of the materials with Chinese students of about 40 that they have strongly desired the material...
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : Atsushi NAKAMURA, 山田 恒夫, Shigetou OKABE, Syouzou FUKADA, Takashi YAMANOUE, Ikuya MURATA, Izumi FUSE, Tsuneo YAMADA, Takeo TATSUMI, Takahiro TAGAWA, Michio NAKANISHI, Tetsutaro UEHARA
     
    We studied the present status of the information ethic education in Asia, Europe and the United State. We adopted the following methods : Internet Research (US and China), direct interviews to those who take care of such education, investigation of student's reaction when they watched our information ethic video clips with sub-titles. In order to see the effect of each nation's culture to the internet reaction, we designed a questionnaire which reveals the relation between people's daily behavior and their actions on the Internet.
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(B))
    Date (from‐to) : 2007 -2009 
    Author : Mizue KAYAMA, 飯田 周作, Hajime SATOH, Takahito KAMIHIRA, Takao FUTAGAMI, Shusaku IIDA, Yasushi FUWA, Yoshihisa KUNIMUNE, Izumi FUSE, Rika KAYATSU, Takeharu TASAKI, Atsushi KONNO, Toshiharu KANO, Midori NOBE, Michiyoshi YAMAGAMI, Shigeru NOSHIRO, Yuji YAMASHITA, Hiroki SHIBATA, Kunimasa FUJITA, Cortla, STARRETT
     
    本研究の目的は,高等学校情報科における情報の科学的な理解促進のための教育プログラムの開発にある.学校教育における情報教育の一環としての情報科の位置づけを意識し,さらには情報産業を担う人材の早期育成の観点からプログラムの具体化および運用を図るものである.本研究において,情報の科学的理解のための根本を「情報の表現法」としてとらえ,さらにそのミニマムエッセンシャルズとして,以下の3学習対象として定め、3ヶ年の研究期間において,以下の研究成果を得た.1)情報的見方・考え方の根本を成す「アルゴリズム的思考」AL・大学レベルの教育における課題例題材と各題材に対する代表的なエラー解答の収集(情報系学部専門科目9か年分、工学系専門科目2か年分)・アルゴリズム設計用ツールの開発と大学での教育実践(工学系専門科目半期)2)システム設計・運用分野で基礎としての「符号と情報システム」IS・符号体系の設計と設計した符号を利用した飛行船制御を通しで情報システムの基礎を学ぶ教材"マジカル・スプーン"の設計/量産/配布と、実践支援(小中校合わせて延べ50校、約4500人の児童・生徒)および教員向けワークショップの企画・運営・マジカル・スプーン教育実践事集の編纂3)マルチメディア分野の基本概念としての「情報的デザイン」ID・「体験!情報デザイン」ワークショップの企画・運営・大学レベルでの情報デザイン課題事例集...
  • 文部科学省:科学研究費補助金(基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2006 -2006 
    Author : 岡本 敏雄, 西野 和典, 高橋 参吉, 山岸 正明, 夜久 竹夫, 布施 泉
     
    高校普通教科「情報」が必履修として新設、授業が開始されてから3年が経過したため、実施実態の全国規模の調査を行った。授業開始直後の2003年に、研究分担者の一部により全国規模の調査(履修状況や授業内容、授業環境、評価等)を行った結果を踏まえ、次の7つの観点から調査項目を決定した。A.教科「情報」実施の目標B.実施されている教科「情報」のカリキュラムC.教科「情報」の指導方法と教材D.教科「情報」の指導体制E.教科「情報」の評価方法F.情報教育施設の状態と活用状況G.教科「情報」に対する教員の意識これらの観点に基づき、各観点3〜10程度の質問(詳細部分は除く)を作成、現職教員(東京都、石川県、山口県、福岡県)の評価を受け、改善し、全国から2000高等学校(5700校中)をランダム抽出し、情報教育担当者にアンケート回答の依頼をした。回答率は10.1%(202校)で、普通高校182校、工業科などの専門科高校20校から回答があった。回答結果より、以下の実態が明らかとなった。・普通教科「情報」の授業は、相変わらず実習の内容を中心に進められている・研修を希望しているが実際に受けることができる教員は半数以下である・授業外のPC運用管理に負担を感じる教員が少なくない・コンピュータ、ネットワーク、プロジェクタ等、授業に必要な環境整備は未だ不十分である以上の実態より、「情報教育のカリキュラムの改訂...
  • Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology:Grants-in-Aid for Scientific Research(基盤研究(C))
    Date (from‐to) : 2003 -2005 
    Author : Shigeto OKABE, Izumi FUSE
     
    The purpose of this project is to improve learning environments in higher education with ICT (Information and Communication Technology). Nowadays we often use digital contents of Web pages, Powerpoint documents and so on in a lecture, which is surely convincible and appealing to students. It is, however, so difficult for students to take notes of a lecture with digital contents rapidly changing as a Powerpoint slide-show. Furthermore the presentation with high performance could sometimes weaken deep understanding and critical thinking because of the power of conviction. To overcome these dr...
  • 文部科学省:科学研究費補助金(若手研究(B))
    Date (from‐to) : 2003 -2004 
    Author : 布施 泉
     
    本研究の目的は、α粒子(^4Heの原子核)を単位とした原子核のクラスター模型を考え、核子数が100に至る所まで系統的にその構造を調べるものである。平成15年-16年度の2年間での研究課題であり、今年は最終年度であるため、ここでは、この2年間の成果と今後の課題について下記で述べる。1.7αクラスター模型における^<28>Siの構造計算αクラスター模型での系統的な核構造計算を行うために最初に取り上げたのは、Si原子核である。^<28>Siの比較的低励起エネルギー領域(7MeV-10MeV)には,3^-,0^-,5^-という負のパリティを持った状態がバンド構造を持って存在している。これらの集団的状態は,当然ながらsd殻模型では表現できない。我々は,^<28>Siを7αクラスターの状態として考え,最近接対が多くなるような幾何学的配位を混合し,GCM計算を行った。その結果,まだ詳細な詰めはまだ残っているものの,^<28>Siの集団的構造がαクラスターの高分子状態として理解しうることを指摘した。同時に,D_<6h>の対称性のある2次元クラスター状態である「Rokka」状態を予言した。ここまでは、本研究成果として、平成15年のInternational Conferenceで発表した。Rokka状態から3次元状態への遷移は,その特異性から非常に小さいと考えられ,安定化することが予想される。...
  • 文部科学省:科学研究費補助金(奨励研究(A))
    Date (from‐to) : 1999 -2001 
    Author : 布施 泉
     
    本年度は、研究課題のテーマの一つであるハイパー核の同定に関して、_<ΛΛ>^4Hのπ放出弱崩壊の研究を進めた。その背景としてBNL-E906実験で_<ΛΛ>^4Hからの弱崩壊π^-を観測したとの報告がなされていることが挙げられる。_<ΛΛ>^4Hは、予言されている最も軽いダブルΛハイパー核である。その存在は、ΛΛ間力が引力であるという強い示唆を与えるとともに、通常核での重陽子の役割のように、ストレンジネス-2核の研究の礎となろう。その意味で、実験結果を理論的に検証することは重要である。本研究では、理論的に計算した_<ΛΛ>^4Hの弱崩壊π^-の幅とスペクトルを、上記実験データと比較することに焦点をあてた。崩壊幅に関しての結果は、2000年秋の日本物理学会で、スペクトルも含めた結果については、2月にソウルで行われた国際シンポジウムでオーラルに選ばれ発表した。計算の枠組みとしては、インパルス近似を用い、3、4体系の束縛状態に関しては、組換えチャンネル結合法を用いて変分的に求めた。散乱状態は、各チャンネルにおいて、πを除いた核と放出粒子をいう2体問題として考え、そのポテンシャルは、上記で解かれた束縛状態の波動関数を用いて畳み込んだものを使った。この手続きはシングルΛ核のπ弱崩壊で行ってきたこれまでの手法を踏襲しており、その理論計算は実験結果と良く対応していた。しかし今回の理論計算は...
  • Structuresand Reactions of Hypernuclei

Others

  • 2020 エクセレント・ティーチャーズ(令和2年度)
    全学教育科目に係る授業アンケートにおけるエクセレント・ティーチャーズ(令和2年度)授与 情報学Ⅱ Pythonプログラミン演習
  • 2012 エクセレント・ティーチャーズ(平成24年度)
    北海道大学 全学教育科目に係る授業アンケートにおけるエクセレント・ティーチャーズ(平成24年度)授与 フレッシュマンセミナー「一コマから広がる漫画の世界」


Copyright © MEDIA FUSION Co.,Ltd. All rights reserved.